Syversen
Medlem
En vän kikade förbi mig på kontoret här om veckan för att han ville ha hjälp med en hotellbokning. Vi kollade pris och tillgänglighet på min dator, inloggad som mig. Loggade sedan ut mig och in honom, inklusive att ange MFA-kod som han fick via mail. Vi gör en bokning inloggad som honom, han får ett bekräftelsemail och allt är frid och fröjd.
Senare ser jag av en slump att bokningen visas i Strawberry-appen på min telefon, inklusive hans namn. Hans bokning verkar alltså knuten till mig på något vis trots att den gjorts när han varit inloggad, dock direkt efter att jag varit inloggad.
På helgen ses vi och gör en ny bokning eftersom priset är oförändrat, denna gång på hans dator där jag såklart aldrig varit inloggad. När jag sedan skall avboka den felaktiga bokningen går inte det. Inte heller via länken i hans bekräftelsemail.
Jag kontaktar på måndagen kundtjänst och påtalar att de sannolikt har en bugg, liksom att det hela faktiskt är en personuppgiftsincident eftersom hans namn syns på bokningen i appen hos mig.
Jag ombeds skicka skärmdumpar vilket jag gör och kundtjänst avbokar den felaktiga bokningen. Den ligger dock kvar hos mig under avbokade vistelser, fortsatt med min väns namn synligt.
Det är väl relativt ovanligt att man delar datorer numera, men en heads up dels kring att buggen finns, men också Strawberrys upplevda attityd till personuppgiftshantering.
Senare ser jag av en slump att bokningen visas i Strawberry-appen på min telefon, inklusive hans namn. Hans bokning verkar alltså knuten till mig på något vis trots att den gjorts när han varit inloggad, dock direkt efter att jag varit inloggad.
På helgen ses vi och gör en ny bokning eftersom priset är oförändrat, denna gång på hans dator där jag såklart aldrig varit inloggad. När jag sedan skall avboka den felaktiga bokningen går inte det. Inte heller via länken i hans bekräftelsemail.
Jag kontaktar på måndagen kundtjänst och påtalar att de sannolikt har en bugg, liksom att det hela faktiskt är en personuppgiftsincident eftersom hans namn syns på bokningen i appen hos mig.
Jag ombeds skicka skärmdumpar vilket jag gör och kundtjänst avbokar den felaktiga bokningen. Den ligger dock kvar hos mig under avbokade vistelser, fortsatt med min väns namn synligt.
Det är väl relativt ovanligt att man delar datorer numera, men en heads up dels kring att buggen finns, men också Strawberrys upplevda attityd till personuppgiftshantering.