Senaste nytt

Strawberry - det här gjorde ni inte bra!

En vän kikade förbi mig på kontoret här om veckan för att han ville ha hjälp med en hotellbokning. Vi kollade pris och tillgänglighet på min dator, inloggad som mig. Loggade sedan ut mig och in honom, inklusive att ange MFA-kod som han fick via mail. Vi gör en bokning inloggad som honom, han får ett bekräftelsemail och allt är frid och fröjd.

Senare ser jag av en slump att bokningen visas i Strawberry-appen på min telefon, inklusive hans namn. Hans bokning verkar alltså knuten till mig på något vis trots att den gjorts när han varit inloggad, dock direkt efter att jag varit inloggad.

På helgen ses vi och gör en ny bokning eftersom priset är oförändrat, denna gång på hans dator där jag såklart aldrig varit inloggad. När jag sedan skall avboka den felaktiga bokningen går inte det. Inte heller via länken i hans bekräftelsemail.

Jag kontaktar på måndagen kundtjänst och påtalar att de sannolikt har en bugg, liksom att det hela faktiskt är en personuppgiftsincident eftersom hans namn syns på bokningen i appen hos mig.

Jag ombeds skicka skärmdumpar vilket jag gör och kundtjänst avbokar den felaktiga bokningen. Den ligger dock kvar hos mig under avbokade vistelser, fortsatt med min väns namn synligt.

Det är väl relativt ovanligt att man delar datorer numera, men en heads up dels kring att buggen finns, men också Strawberrys upplevda attityd till personuppgiftshantering.
 
Kundtjänst briljerar inte. Skrev och fråga varför jag inte fått trippla poäng för köp med Strawberry Mastercard på hotellen. Svaret var att jag inte bokat hotellet inom kampanjperioden...

Ridå.

Ser dom inte själva hur tokigt det blir hela tiden? Om man jobbar i en kundtjänst och inte har koll på allt, fråga en kollega.
Hade exakt samma procedur med dem…

Ser att din bokning gjordes tidigare i år, alltså utanför kampanjen.

Svarade med att skicka över deras egna text och att det onekligen skulle kunna tolkas som om att alla köp under juli borde ge poäng. Inte bokning utan betalning och trippla dessutom på hotellen.

Dubbla och trippla bonuspoäng på alla köp i juli

Under hela juli får alla som använder sitt Strawberry Mastercard dubbla bonuspoäng på alla köp, och trippla bonuspoäng på alla köp du gör med kortet på våra hotell. Alltså varje gång du betalar för ett hotellrum eller en restaurangnota på ett av våra trevliga hotell.

Ja vi tar med oss att det kan tolkas så blev svaret…
 
En vän kikade förbi mig på kontoret här om veckan för att han ville ha hjälp med en hotellbokning. Vi kollade pris och tillgänglighet på min dator, inloggad som mig. Loggade sedan ut mig och in honom, inklusive att ange MFA-kod som han fick via mail. Vi gör en bokning inloggad som honom, han får ett bekräftelsemail och allt är frid och fröjd.

Senare ser jag av en slump att bokningen visas i Strawberry-appen på min telefon, inklusive hans namn. Hans bokning verkar alltså knuten till mig på något vis trots att den gjorts när han varit inloggad, dock direkt efter att jag varit inloggad.

På helgen ses vi och gör en ny bokning eftersom priset är oförändrat, denna gång på hans dator där jag såklart aldrig varit inloggad. När jag sedan skall avboka den felaktiga bokningen går inte det. Inte heller via länken i hans bekräftelsemail.

Jag kontaktar på måndagen kundtjänst och påtalar att de sannolikt har en bugg, liksom att det hela faktiskt är en personuppgiftsincident eftersom hans namn syns på bokningen i appen hos mig.

Jag ombeds skicka skärmdumpar vilket jag gör och kundtjänst avbokar den felaktiga bokningen. Den ligger dock kvar hos mig under avbokade vistelser, fortsatt med min väns namn synligt.

Det är väl relativt ovanligt att man delar datorer numera, men en heads up dels kring att buggen finns, men också Strawberrys upplevda attityd till personuppgiftshantering.
Samma sak hände jag och frugan i vintras.
 
En vän kikade förbi mig på kontoret här om veckan för att han ville ha hjälp med en hotellbokning. Vi kollade pris och tillgänglighet på min dator, inloggad som mig. Loggade sedan ut mig och in honom, inklusive att ange MFA-kod som han fick via mail. Vi gör en bokning inloggad som honom, han får ett bekräftelsemail och allt är frid och fröjd.

Senare ser jag av en slump att bokningen visas i Strawberry-appen på min telefon, inklusive hans namn. Hans bokning verkar alltså knuten till mig på något vis trots att den gjorts när han varit inloggad, dock direkt efter att jag varit inloggad.

På helgen ses vi och gör en ny bokning eftersom priset är oförändrat, denna gång på hans dator där jag såklart aldrig varit inloggad. När jag sedan skall avboka den felaktiga bokningen går inte det. Inte heller via länken i hans bekräftelsemail.

Jag kontaktar på måndagen kundtjänst och påtalar att de sannolikt har en bugg, liksom att det hela faktiskt är en personuppgiftsincident eftersom hans namn syns på bokningen i appen hos mig.

Jag ombeds skicka skärmdumpar vilket jag gör och kundtjänst avbokar den felaktiga bokningen. Den ligger dock kvar hos mig under avbokade vistelser, fortsatt med min väns namn synligt.

Det är väl relativt ovanligt att man delar datorer numera, men en heads up dels kring att buggen finns, men också Strawberrys upplevda attityd till personuppgiftshantering.
Det låter som att Strawberry-bokningar som görs online kan ha vissa webbläsarcookies, app- eller enhets-ID-information lagrad så att bokningarna fastnar på alla enheter.

En funktion som inte är en bugg, men inte väldesignad för integritet?
 
Hade exakt samma procedur med dem…

Ser att din bokning gjordes tidigare i år, alltså utanför kampanjen.

Svarade med att skicka över deras egna text och att det onekligen skulle kunna tolkas som om att alla köp under juli borde ge poäng. Inte bokning utan betalning och trippla dessutom på hotellen.

Dubbla och trippla bonuspoäng på alla köp i juli

Under hela juli får alla som använder sitt Strawberry Mastercard dubbla bonuspoäng på alla köp, och trippla bonuspoäng på alla köp du gör med kortet på våra hotell. Alltså varje gång du betalar för ett hotellrum eller en restaurangnota på ett av våra trevliga hotell.

Ja vi tar med oss att det kan tolkas så blev svaret…
Är det så att när jag under juli gör ett köp med Strawberry mastercard på deras hotell får jag alltså 900 poäng på varje 1000-lapp som jag spenderar?
 
Är det så att när jag under juli gör ett köp med Strawberry mastercard på deras hotell får jag alltså 900 poäng på varje 1000-lapp som jag spenderar?
Stämmer. Bra tid att köpa presentkort med Strawberry mastercard om man vet att man komma att bo/äta hos dem det närmaste året
 
Last edited:
Hade exakt samma procedur med dem…

Ser att din bokning gjordes tidigare i år, alltså utanför kampanjen.

Svarade med att skicka över deras egna text och att det onekligen skulle kunna tolkas som om att alla köp under juli borde ge poäng. Inte bokning utan betalning och trippla dessutom på hotellen.

Dubbla och trippla bonuspoäng på alla köp i juli

Under hela juli får alla som använder sitt Strawberry Mastercard dubbla bonuspoäng på alla köp, och trippla bonuspoäng på alla köp du gör med kortet på våra hotell. Alltså varje gång du betalar för ett hotellrum eller en restaurangnota på ett av våra trevliga hotell.

Ja vi tar med oss att det kan tolkas så blev svaret…
Med den logiken kan man ju boka hotell i juli och betala i augusti och få trippla poäng. Om det nu är bokningstillfälle som gäller och inte när transaktionen görs.
 
Toppen