Senaste nytt

Stora problem på Amsterdam flygplats 24/7

Okej, nu har jag en fråga här..

Kompisen hann med flyget till Montreal men inte hans väska. Den är kvar på CDG (skräll).

Eftersom han ska på bröllop. Vad har man för rättigheter vad gäller shopping om inte väskan hinner fram? Bara glida förbi Gucci och Armani? Haha, men om vi lägger skämt åt sidan. Vad gäller mer konkret?

Vad har man för rättigheter vad gäller shopping om inte väskan hinner fram?
Hur långt är ett snöre?

Generellt har du inte många rättigheter alls. Flygbolaget har x dagar på sig att leta efter väskan och skicka den med nästa flyg till din destination.

Har man däremot en bra hemförsäkring med ett ännu bättre resetillägg då kan man få en slant. Har man sedan betalat resan och dess kostnader med sitt Amex Platinum, kan man köpa det som behövs upp till motsvarande 4000 kronor under det första dygnet.

Vad har man för rättigheter vad gäller shopping om inte väskan hinner fram?

Konsument Europa har ju en hel del bra information om vad som gäller Europeiska flygbolag:

Försenat bagage - Konsument Europa

Nu var det ett tag sedan jag hade ett försenat bagage (~ 1,5 år sedan sista gången), men iallafall de senaste gångerna (kanske 4 ggr senaste 4 åren) så har dom ersatt. Senast betalade Avianca värdet på kläderna jag köpte in efter flygning med LH/AV (AV sista flygbolag) och hade väl någon kommentar på kvitton på USB minnen jag behövde och hade i bagaget, som dom inte tyckte var ok. Annars gick resten igenom. Air France betalade om jag inte minns fel 2-3 år tidigare, hela beloppet på alla inköp). Dock hade jag nog inte tagit striden med en Armanikostym med flygbolaget utan isåfall med kortförsäkring.

Nu kanske någon med mer up-to-date info kan korrigera mig, men verkar som flygbolagen generellt dessutom blivit lite mer strikta med att betala för försenat bagage? Känns som man var mer pigga på att ersätta inköp förr. Vet att vid någon bagageförsening med SAS för några år sedan pratade man om att kläderna "kunde användas igen" så därför ersatte man t.ex. Pikéer mm. endast till 50% medan underkläder, strumpor osv. till 100%.

Precis som @Berglund skriver så skall man ju alltid betala med kort om det är möjligt, då det ger bättre skydd. Ibland är det svårt (vissa kunder jag jobbar för har ett "lodged card" som de vill använda för alla bokningar osv.), I de fallen får man ju gå på flygbolag alt. hemförsäkring.

Ibland har ju hemförsäkringen dessutom ett schablonbelopp som betalas för själva förseningen av bagaget (inte inköp), och då brukar ju även hemförsäkringen i dessa fall hänvisa till kortförsäkring just för ersättning av själva inköpen..

Okej, nu har jag en fråga här..

Kompisen hann med flyget till Montreal men inte hans väska. Den är kvar på CDG (skräll).

Eftersom han ska på bröllop. Vad har man för rättigheter vad gäller shopping om inte väskan hinner fram? Bara glida förbi Gucci och Armani? Haha, men om vi lägger skämt åt sidan. Vad gäller mer konkret?
Om han har betalt med AMEX Platinum så har han rätt att göra en del inköp. Han kan i så fall ringa AMEX och kolla vad som gäller, belopp, etc.
Om det inte var sista flyget till YUL så är det en visst möjlighet att väskan kommer fram lite senare. När jag åkte ett antal gånger i tjänsten till Montréal för några år sedan gick det åtminstone fyra dagliga flighter med AF från CDG.

Om han har betalt med AMEX Platinum så har han rätt att göra en del inköp. Han kan i så fall ringa AMEX och kolla vad som gäller, belopp, etc.
Om det inte var sista flyget till YUL så är det en visst möjlighet att väskan kommer fram lite senare. När jag åkte ett antal gånger i tjänsten till Montréal för några år sedan gick det åtminstone fyra dagliga flighter med AF från CDG.

Han har inte Amex utan har de mesta av korten hos ICA banken.

Det var en flygning till YUL runt 19-20 tiden så förhoppningen är att väskan kommer med där och sedan finns att hämta på morgonen / förmiddagen i Toronto. Vi håller tummarna. :)

Hur långt är ett snöre?

Amex Platinum, kan man köpa det som behövs upp till motsvarande 4000 kronor under det första dygnet.

Lite snett OT nu men har man betalt mes Axem Platinum så kan man ringa och få ok för "rimliga" kostnader. Dvs hade du en smoking i bagaget kan det vara ok att köpa dn ny för bröllopet även om den kostar mkt mer. Ring och kolla - jag har fått ok på inte Armani men samma kvalitetsklass.

Toppen