Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Noel snackar ganska mycket om nya BAC i veckans video. Låter som att han kommer överge One World för Star Alliance och Skyteam pga ändringarna i fd BAEC.

Han säger i videon att man inte får tillbaka sina poäng om man avbokar. Jag tror att han försökt avboka en returbiljett från en tur&retur bokning. Vad jag kan läsa mig till så får man tillbaka poängen om man avbokar 24+ timmar innan.

Noel snackar ganska mycket om nya BAC i veckans video. Låter som att han kommer överge One World för Star Alliance och Skyteam pga ändringarna i fd BAEC.
Jag fastande för en mening han sa när han resonerade, typ "I'm 1K with United ... SAS skyteam for a while... that kind of pushes oneworld carriers out of the mix".

Det här är exakt min erfarenhet efter Finnair slaktade sitt program. Som exempel, jag satt tidigare i dag och sökte lite flyg för att täppa igen ett hål i min resplan. CX dök upp bara lite dyrare än alternativet och första tanken var "Oh, det skulle vara kul, det var ju ett tag sedan" och andra tanken var "Nej, förresten. Det är ju OW så de poängen gör ingen nytta!"

Så fast att det finns diverse OW bolag som man är positivt intställd till så flyger man inte tillräckligt med just det bolaget och man har inte längre något bra OW program att samla upp allt i.

Imorgon börjar ny intjäningssytemet, fortfarande noll info om hu allt fungerar (speciellt med kreditkorten). Att få in status med flyg känns inte aktuellt längre, la en bokning mellan London och Manchester i economy för £53 - den ger 30TP. Det är räcker inte långt med 7500 för silver och guld på 20000, det behövs alltså bara 667 enkelresor i economy för guld (om jag inte är smart och köper dyrare biljetter!).

Imorgon börjar ny intjäningssytemet, fortfarande noll info om hu allt fungerar (speciellt med kreditkorten). Att få in status med flyg känns inte aktuellt längre, la en bokning mellan London och Manchester i economy för £53 - den ger 30TP. Det är räcker inte långt med 7500 för silver och guld på 20000, det behövs alltså bara 667 enkelresor i economy för guld (om jag inte är smart och köper dyrare biljetter!).
50 segment med BA ger silver! (Enbart BA-metall räknas.) Det är väl enda sättet att tjäna in en användbar status till ett rimligt pris i nya BAC? Club Iberia Plus ger från 1 april motsvarande status (oro/guld) med 40 IB-segment. Jag uppfattar detta som en ”säkerhetsventil” för pendlare på respektive hemmamarknad.

50 segment med BA ger silver! (Enbart BA-metall räknas.) Det är väl enda sättet att tjäna in en användbar status till ett rimligt pris i nya BAC? Club Iberia Plus ger från 1 april motsvarande status (oro/guld) med 40 IB-segment. Jag uppfattar detta som en ”säkerhetsventil” för pendlare på respektive hemmamarknad.
Nja, två long-haul business tar väl en till silver mer eller mindre?

Ja, om man har två resor long-haul med BA så kommer man ju upp i spend kravet ifall priset är hyfsat normalt för BAC silver.
Menar du alltså att ca £ 4000 är ett hyfsat normalt pris för en t.o.r. i biz? o_O För spendkravet är £ 7500 exkl skatter (och så får man en liten boost med poäng under innevarande kalenderår om man signat upp)?

Menar du alltså att ca £ 4000 är ett hyfsat normalt pris för en t.o.r. i biz? o_O För spendkravet är £ 7500 exkl skatter (och så får man en liten boost med poäng under innevarande kalenderår om man signat upp)?
Ja det skulle jag påstå. 4k för bizz och 2k för PE är vad dom tar över Atlanten om man bokar 1-2 månader innan generellt.

Toppen