Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Nyss hemkommen från BKK-DOH-CPH fixat min förlängning av GGL med 3 månader kvar.
Har sedan en resa till i februari med QR som ger mig ytterligare 560TP.
Nu känns det att de poängen inte kommer ge mig något förutom en voucher till.

Måste sätta mig in i detta mer och vad det innebär innan jag bestämmer mig.

Ganska tydlig markering mot hobbyisterna och okynnesflygarna. Sedan var det ganska väntat med tanke på hur enkelt det har varit att uppnå status hos BA.

Jag själv har slutat jaga status helt (med undantag för EBG där jakten slutar när jag uppnår LTG). Ser mer värde i att jaga poäng för att flyga långt i first/business 3-4 gånger per år istället för att kuska runt i Europa varje helg för att jaga status.

Riktigt trist, bokat en resa med Cathay till Brisbane från Manchest, bokade anslutning till Manchester från Göteborg med Finnair via London för att maxa TP, nu går ju hela den planen åt pipan, har 3 resor i Europa att boka och har funderat på BA även där trots sämre flygtider och dyrare men det alternativet är ju nu borta.
För mig är detta riktigt tråkigt, BA var varit mitt favorit program, bästa loungerna på Heathrow med Cathay , Qantas och America, plus BA First loungen där, blir tyvärr inget mer av det nu med dessa spend krav.
Jag har dessutom ett BA kredit kort i USA via Chase, förmodligen säger jag upp det nu då det inte verkar hjälpa till så mycket för att nå status.

Det enda jag inte hittat svar på i deras FAQ är hur kommer de räkna om redan bokade resor med partners till det nya system för bokningar gjorda innan idag, tex så skulle min resa till Brisbane ge mig Tier Points motsvarande 37% mot Guld, i det nya systemet blir det knapps 12% mot guld

Vart tusan skall man jag status nu.....

Ganska tydlig markering mot hobbyisterna och okynnesflygarna. Sedan var det ganska väntat med tanke på hur enkelt det har varit att uppnå status hos BA.

Jag själv har slutat jaga status helt (med undantag för EBG där jakten slutar när jag uppnår LTG). Ser mer värde i att jaga poäng för att flyga långt i first/business 3-4 gånger per år istället för att kuska runt i Europa varje helg för att jaga status.
Du har nog rätt där, jag räknar mig själv till hobby/okynnes flygare och nu blir det inget mer jagande av status med BA

Det där var ju en slakt som hette duga. Bye, bye British. Kommer att fixa förläning ett år till f o m april. Sedan får man väl bränna lite Avios sista månaden guldet gäller och köra lite lounge hopping i T3. Nu blir det till att snegla mera mot SAS, sitter ju med ett matchat Guld t o m sept -26. Lär ju även dyka upp trådar på Flyer Talk om alternativ inom One World. Ska även bli spännande och se i fall det dyker upp några matchningskampanjer.

65k TP för GGL per år, med merparten på BA (1 GBP/TP).... Skulle inte tro det (att jag satsar på att förnya alltså)....
Jag gjorde en snabbkoll på mina resor 1 jan - 29 dec och då skulle jag klara återkval som GGL 40K varav 32K med BA.
Men då har jag rest mycket med BA detta år.

Jag hittar ingen info vad som händer med gränsen för lifetime Gold som idag ligger på 35K TP(?).

Nyss hemkommen från BKK-DOH-CPH fixat min förlängning av GGL med 3 månader kvar.
Har sedan en resa till i februari med QR som ger mig ytterligare 560TP.
Nu känns det att de poängen inte kommer ge mig något förutom en voucher till.

Måste sätta mig in i detta mer och vad det innebär innan jag bestämmer mig.
Den uppenbara slutsatsen är att du och andra trevliga och generösa BC-personer som återkvalificerat för GGL 2025-26 måste ta in så många som möjligt av oss andra som gäster i Concorde Room mellan nu och april 2026, eftersom GGL framöver nog kommer att bli en extremt ovanlig status för icke-UK-baserade. ;)

Den uppenbara slutsatsen är att du och andra trevliga och generösa BC-personer som återkvalificerat för GGL 2025-26 måste ta in så många som möjligt av oss andra som gäster i Concorde Room mellan nu och april 2026, eftersom GGL framöver nog kommer att bli en extremt ovanlig status för icke-UK-baserade. ;)
Jag har fått flera gånger frågan av UK-passpolis på LHR om jag har business eller boende i Glasgow. :)

Jag gjorde en snabbkoll på mina resor 1 jan - 29 dec och då skulle jag klara återkval som GGL 40K varav 32K med BA.
Men då har jag rest mycket med BA detta år.

Jag hittar ingen info vad som händer med gränsen för lifetime Gold som idag ligger på 35K TP(?).
FAQen är väldigt detaljerad:

From 1 April 2025 the way Members earn Tier Points is changing and the number of Lifetime Tier Points needed to reach the Lifetime Tiers is also being updated to reflect this.

Lifetime Tier thresholds from 1 April 2025:

• Gold for Life: 550,000 Lifetime Tier Points
(Jag tyckte jag såg 1 500 000 TP nämnas för GGL for Life på FlyerTalk, men hittar inte infon på FAQen.)

Lifetime Tier Point balances will be adjusted to reflect the changes to how Tier Points are earned from 1 April 2025 and the new Lifetime thresholds.

Your proportional progress towards the next Lifetime threshold will be carried over. For instance, if you’ve collected 50% of the Lifetime Tier Points required for Gold for Life, your new balance will equal 50% of the new threshold.

Det där var ju en slakt som hette duga. Bye, bye British. Kommer att fixa förläning ett år till f o m april. Sedan får man väl bränna lite Avios sista månaden guldet gäller och köra lite lounge hopping i T3. Nu blir det till att snegla mera mot SAS, sitter ju med ett matchat Guld t o m sept -26. Lär ju även dyka upp trådar på Flyer Talk om alternativ inom One World. Ska även bli spännande och se i fall det dyker upp några matchningskampanjer.
Problemet med OneWorld är att de europeiska medlemmarna är alla knutna till Aviosvärlden. Två av dem ägs dessutom av IAG. Jag tror det är bäst att glömma den alliansen.

Toppen