Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Herrejisses, där går underlaget för en hel serie av resebloggar/webbplatser/FlyerTalk-diskussioner i graven, för där försvinner väl i stort sett alla tricks för att tjäna ihop många BA-TP till rimligt pris? o_O

På senare tid har det väl ett rimligt antagande varit att det går att få en TP för drygt £ 2 i TP runs, endera via 80 TP-rutter, eller via komplicerade men måttligt dyra transatlantiska rutter med byte i både Europa och USA? D.v.s. silver/Oneworld Sapphire (600 gamla TP) har kunnat uppnås för sådär £ 1200-1500? Med ett krav på 7500 nya TP och 1 TP per £ i kvalificerande spend kostar silver alltså £ 7500 framöver. För guld/Oneworld Emerald, med kravet 1500 gamla TP, som nog kunde uppnås för ca £ 3000-3750 gäller framöver £ 20000, och för "BC-favoriten" Gold Guest List £ 65000 för att uppnå och £ 40000 för att behålla.

Ärligt talat är jag förvånad över att de behåller beteckningen tier points, när betydelsen byts så rejält. Blir det inte revolution borta på öarna nu? :cool: I.of.s. ser det ut som att den totala spenden på BA Holidays kommer att bli TP-grundande, vilket gör det lite lättare för inhemska britter att uppnå status, men fortfarande väldigt mycket svårare än idag. För de som inte är UK-baserade, och därför varken har tillgång till BA-brandade kreditkort eller realistisk möjlighet att boka med BA Holidays, kommer det nog att bli väldigt svårt att uppnå de högre statusnivåerna.

Finnair har ju redan gått denna väg, utgår från att BA:s systerbolag Iberia gör samma sak. Antar att detta är starten för att fler av de stora europeiska bolagen också går över till spend-baserad statusintjäning, d.v.s. att amerikaniseringen nu (eller väldigt snart) är här.

Nu saknar jag att jag inte hoppade på Iberia+ riktade kampanj med 3x elite points, och såg till att förnya mitt IB+ Platino för två år ytterligare, till mars/april 2027. (Kampanjen innebar att resor behövde bokas senast 3 dec och sedan flygas fram till mars, så den är slut.) Det kändes för dyrt för att behålla statusförmåner för mitt prognostiserade resande 2025, även med 3x. Med tanke på att BA nu försvinner som en realistisk möjlighet att uppnå Oneworld-status om jag vill ha det igen, hade det varit lite kul att ha kvar Oneworld Emerald under 2026-27 när antalet med denna status från BA rimligen minskar rejält. Men så gjorde jag alltså inte.

Last edited:
Finnair var så klart test-ballongen och uppenbarligen gillade IAG resultat .
Undrar hur M&M reagerar, deras sätt att tjäna in status ändrades nyligen, så förhoppningsvis är de inte redo flr en ändring till.

Finnair var så klart test-ballongen och uppenbarligen gillade IAG resultat .
Undrar hur M&M reagerar, deras sätt att tjäna in status ändrades nyligen, så förhoppningsvis är de inte redo flr en ändring till.
Jag tycker att det ska bli spännande att se hur mycket "backlash" det blir i Storbritannien, och om det leder till att fler "smygvägar" till att fler TP öppnas. Vi får väl höra hur många svordomar det kommer från våra UK-baserade BC-medlemmar kommande dagar.

Jag har uppfattat M&M som det hittills snålaste av de stora europeiska bolagens program, d.v.s. det är dyrare/svårare att uppnå Senator-status än motsvarande status i andra program. Så kanske är det redan tillräckligt snålt för att passa LH?

Head for Points har hört ett rykte om att "soft landing" också ska försvinna:

Are 'soft landings' remaning? It isn’t clear. However, a BA employee has told me that they will be removed. If correct, a Gold member will now drop directly to Blue.

Systerbolaget Iberia har formellt inte "soft landings" i Iberia Plus. Men trots det förekommer det uppgifter om att medlemmar ibland får soft landing, troligtvis baserat på någon slags informella gränser för intjäning.

Om det ska krävs 22k€ för BA gold undrar jag om inte de slår M&M ...

Däremot tror jag inte BA club (den är inte ens executive längre...) kommer att backa på något. De linjerar nu alla sina program och de backade inte på något för Finnair.
De har som sagt säkert följt finnair noga och gillar siffrorna

Sedan, för Finnair blev det ju så att ett stort antal insatta medlemmar förnyade höga nivåer i programmet med hjälp av övergångsregler och har sedan fortsatt använda de "kryphål" aom finns kvar, bla resa i prem econ med partners där avstånd och COS ger bra poäng per €.

Head for Points har hört ett rykte om att "soft landing" också ska försvinna:

Systerbolaget Iberia har formellt inte "soft landings" i Iberia Plus. Men trots det förekommer det uppgifter om att medlemmar ibland får soft landing, troligtvis baserat på någon slags informella gränser för intjäning.
Finnair har det bara informellt och vid övergången till spend based tier sa man bara att det finns kvar för närvarande.
Så om BA vill kan det säkert försvinna med kort varsel i hela gruppen.

Finnair har ju varit inne och petat på förmåner som baggage osv, så där finns mer man kan anta BA också vill "förbättra"

Det var som tusan...

Antar att BA haft diskussioner också med American och triaden BA+IB+AA har tillgång till varandras priser. Än så länge verkar AY vara utanför det tajta samarbetet men hur länge kan man undra.

Toppen