Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Sitter idag med SAS Mastercard Premium och SAS Amex Premium.
Med devalveringen så avser jag avsluta Amex Premium.
Inga resor kvar på kortet och ingen skuld.
Nåt annat att tänka på innan jag säger upp det? Kan knappast vara nån poäng att skaffa gratisvarianten väl?
Om du inte tänker skaffa Elite är det väl ett bra tillfälle att vara utan amex 12 månader.

Se till så du inte har prenumerationer kopplade till kortet

Gjorde mina sista köp för att hamna över 150k tröskeln. Om inte dessa bokförs på kontot senast på måndag, kommer jag då få en voucher som inte gäller för business? Vad är oddsen tror ni?

Gjorde mina sista köp för att hamna över 150k tröskeln. Om inte dessa bokförs på kontot senast på måndag, kommer jag då få en voucher som inte gäller för business? Vad är oddsen tror ni?
Lite (väldigt) onödigt vänta tills sista vardagen att göra det. Jag skulle kontakta support direkt för att säkerställa.

• Gilla
Reactions: A87
Gällande de 20 000 nivåpoäng man i dagsläget får med Elite, gäller det om ansökan är gjord innan 1 april el måste man mottagit kortet före den 1 april?

De 20k statuspoängen får du oavsett, det går heller inte att bli inbjuden till att uppgradera. Du kan uppgradera nu på egen hand och få 10k.
Dock efter 1/4 i år så får man väl inte de 20k poängen utan det ändras till 6 nivåpoäng/100kr spend?

EDIT: MC Fly Premium kräver 200 000p intjäning om jag läser rätt, detta skulle ta flera år för min egen del att nå upp till. Eller har jag missuppfattat? Då verkar AMEX Elite klart överlägset då man åtminstone har hyfsad möjlighet att tjäna in 2 vouchers med 300k spend SEK per period.

Last edited:
Dock efter 1/4 i år så får man väl inte de 20k poängen utan det ändras till 6 nivåpoäng/100kr spend?

EDIT: MC Fly Premium kräver 200 000p intjäning om jag läser rätt, detta skulle ta flera år för min egen del att nå upp till. Eller har jag missuppfattat? Då verkar AMEX Elite klart överlägset då man åtminstone har hyfsad möjlighet att tjäna in 2 vouchers med 300k spend SEK per period.
MC Fly Premium kräver 200k extrapoäng intjänat på rullande 12 månader, för att trigga Business-för-Go priser, och nivån är giltig i 12 månader varje gång man ligger över den intjäningsnivån.
Det viktiga är att dessa poäng kan komma från vilken källa som helst: Flygresor, MC, Amex, Eurobonus Shop, partners, hyrbilar…
Kanske ändå inte ”lätt”, men definitivt lättare att nå än ifall det hade varit krav på att de var från MC exklusivt.

Edit: En tanke - FlyPremiums värde för högsta nivån går upp när SAS inför short haul business igen. Medan Plus-nivån tappar värde, då de blir svårare att nyttja.

Imorgon är det sista dagen innan ändringen. Ska man, om man tillhör de som inte fått sina 20.000 nivåpoäng innevarande kvalificeringsperiod, att de landar imorgon?

Toppen