Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Kommer räknas som ny ansökan, bara 1 extrakort gratis. Kom ihåg att påminna amex ifall du vill gå ner till 2 kort då. Tidigare när jag upp/nedgraderat så tog dom på default att jag ville ha lika många extrakort som tidigare, så fick lite extra avgifter. Amex var dock schyssta och mackulerade avgifterna!
Om man skaffar ett nytt Elitekort så ingår det ett extrakort gratis vad jag förstår. Om jag vill ha ytterligare extrakort - Får man skaffa det och är det då 525 kr per extrakort och år?

Om man skaffar ett nytt Elitekort så ingår det ett extrakort gratis vad jag förstår. Om jag vill ha ytterligare extrakort - Får man skaffa det och är det då 525 kr per extrakort och år?
Ja stämmer, ett extrakort ingår och vill du ha ett till (upp till tre extrakort) så kostar det:

Sedan 1 december 2023 ingår ett (1) SAS Elite extrakort utan extra kostnad. Om du ansökt om upp till tre (3) extrakort innan den 1 december 2023 ingår dessa utan extra kostnad. Om du ansökt ytterligare ett extrakort innan 1 december 2023 kostar detta fjärde extrakortet 525 kr per år.

Fick 20k i feb förra året senast. borde jag inte fått igen nu iår i feb? Inte fått någon efter nedan. Haft samma kort hela tiden.

1742071984120.png

Uppgraderade till Elite för ett tag sen och de 20k poängen kom in ganska direkt. Har dock fortfarande inte blivit silver. Brukar inte det ske direkt?

Har även ett par flygresor som gjordes i förra veckan som jag varken fått poäng eller ”level flights” för? Hur lång tid brukar det ta att registreras?
Samma här. Jag fick ringa in och de fick skicka 1 level point till för att systemet skulle vakna till liv och uppdatera min status. I historiken ser jag fortfarande inte de 20k level points dock, men de finns inräknade i status.

Amex Elite
Amex Platinum (idag mest för förmånerna, men med Points Plus blir det intressant även för en del spend)
SAS MC Premium (speciellt på dubbelpoängshelger)
X TravelWallet
Curve
Norwegian Visa (ger inte EB men har en del andra features)

Många på forumet kör även Revolut, och det finns andra kort som är billigare än Amex Platinum men ändå ger loungeåtkomst.
Fråga kring kombination av Amex Elite och SAS Eurobonus Mastercard:

För att inte gå miste om Eurobonuspoäng behövs såklart ett Mastercard. Men vad är egentligen fördelen med att betala de extra drygt 2000 kr per år mellan SAS Eurobonus Mastercard vs SAS Eurobonus Mastercard Premium?
Jag kan ju såklart läsa att man, förutom obegränsad poängintjäning, får högre poäng för köp under dubbelhelger men Premium än sitt Amex Elite och Fly Premium.

Min spontana känsla är att priset man betalar för att få 10p extra under en helg inte riktigt kanske motiverar mig med tanke på att jag inte har utgifter som behöver/kan sparas till en sån helg.

Då återstår Fly Premium. Vad konkret går jag miste om gällande det mot att jag använder Amex Elite till allt jag kan och kombinerar med SAS Eurobonus Mastercard?
I första hand är målet att köpa resor med 2-4-1 vouchers och som jag förstår det går det ändå inte att kombinera Fly Premium och 2-4-1?

För att inte gå miste om Eurobonuspoäng behövs såklart ett Mastercard. Men vad är egentligen fördelen med att betala de extra drygt 2000 kr per år mellan SAS Eurobonus Mastercard vs SAS Eurobonus Mastercard Premium?
Jag kan ju såklart läsa att man, förutom obegränsad poängintjäning, får högre poäng för köp under dubbelhelger men Premium än sitt Amex Elite och Fly Premium.

Min spontana känsla är att priset man betalar för att få 10p extra under en helg inte riktigt kanske motiverar mig med tanke på att jag inte har utgifter som behöver/kan sparas till en sån helg.

Då återstår Fly Premium. Vad konkret går jag miste om gällande det mot att jag använder Amex Elite till allt jag kan och kombinerar med SAS Eurobonus Mastercard?
I första hand är målet att köpa resor med 2-4-1 vouchers och som jag förstår det går det ändå inte att kombinera Fly Premium och 2-4-1?
Om du inte har någon voucher eller inte vill "slösa" en voucher på SAS-flyg så är Fly Premium bra att ha. Du får dessutom minst 6 000 nivåpoäng om du gör ett köp i månaden.

Om du inte har någon voucher eller inte vill "slösa" en voucher på SAS-flyg så är Fly Premium bra att ha. Du får dessutom minst 6 000 nivåpoäng om du gör ett köp i månaden.
E 2-4-1 voucher har ju ett väldigt bra värde på en långflygning i business men ett sämre värde när det gäller en kortflygning i PLUS dvs vill du sitta i PLUS när du åker inom Europa och Norden så är FlyPremium ett bra alternativ men om du endast är intresserad av att åka 1 gång per år longhaul så räcker det ju med AMEX.

Så frågan är ju vad du är ute efter dvs hur ser ditt framtida resmönster ut?

Framförallt FlyPremium som gör MC Premium värt det för min del. Har du ett resemönster som innebär att du kommer att boka SAS awards kombinerat med nog hög poäng intjäning per år är det en nobrainer.

Flypremium går även att kombinera med andra kampanjer till skillnad mot 2-4-1. Bokade t.ex. LLA-ARN-CPH-SFO i plus ut och business hem 2 pers för 60k poäng när SAS körde halva priset på bonusresor i julkalendern. Bara den resan vägde upp för årsavgiften flera ggr om.

Utöver det nyttjade vi det över nyår för Business tor till BKK.

Men som alltid kan det kräva stor flexibilitet för att hitta bra resor med SAS. Räknar du inte med att nyttja FlyPremium och inte har behov av nivåpoängen kan "vanliga" MC vara ett prisvärt val.

Okej, man får nivåpoäng med, det har jag inte läst någonstans. Vill någon länka? :) Är det enbart med Premium man får nivåpoäng?

Det gör ju att man utan problem når Nivå Diamant år efter år om man även efter Amexs villkorsändringarna får in 20.000 nivåpoäng, 6.000x12+20.000=92.000

2 extra incheckade bagage, fri tillgång till lounge (fri mat och dryck?), 10% rabatt på bonusresor är väl 3 konkreta saker som man med Silvermedlemskap (uppnått med Amex) inte får och då kan rättfärdiga prisskillnaden mellan korten.
E 2-4-1 voucher har ju ett väldigt bra värde på en långflygning i business men ett sämre värde när det gäller en kortflygning i PLUS dvs vill du sitta i PLUS när du åker inom Europa och Norden så är FlyPremium ett bra alternativ men om du endast är intresserad av att åka 1 gång per år longhaul så räcker det ju med AMEX.

Så frågan är ju vad du är ute efter dvs hur ser ditt framtida resmönster ut?
Målet är long haul för mig och 3 familjemedlemmar och destinationen är väldigt flexibel. Kan tänka mig att åka dit där biljetter finns och kommer inte vara bunden till skollov. Så länge det är varmt och hotellen inte kostar en förmögenhet för 14 dagar.
När du säger räcker med Amex menar du att inte köpa Premium?

Toppen