Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Eftersom jag inte har bråttom så tänkte jag vara snäll och inte slösa på deras telefon-resurser. Men man blir väl tvungen.

1740392738415.png

Här känner man ju verkligen att man vill svara på enkäten, men så klart:

1740392776652.png

Jag skulle inte gå så långt som till att avråda, men du verkar ha kommit in i det hela med orealistiska förväntningar. Jag skulle råda dig att först läsa på lite vad som faktiskt gäller för att boka bonusflyg (inklusive hur/var/när man kan förvänta sig att hitta platser med olika framförhållning), och sedan göra en egen kalkyl för om det är värt det för dig och din familj.

Om du tänker dig att få in alla dina poäng bara på spend, ja, så blir det till att spara ett stort antal år. Och då får du fundera på om det verkligen är värt att betala 5 års avgifter för ett Amex Elite.

Bara som referens, min spend är också däromkring, kanske upp emot 500 ett bra år. Men jag drar regelbundet in över 200 000 poäng varje år, genom att maximera intjäningen på alla sätt jag kan, via kampanjer, smarta inköp, växla mellan olika kort beroende på situation och tidpunkt, etc. Det finns många här som klarar av att få in ännu mer. Men det är tidskrävande, absolut.

För min del innebär det 1-2 resor i Business Class för mig och min fru per år, något vi värderar högt och därmed är arbetet värt det enligt vår kalkyl. Men som sagt, du måste göra din egen.
Vilka kreditkort kombinerar du?

Vilka kreditkort kombinerar du?
Amex Elite
Amex Platinum (idag mest för förmånerna, men med Points Plus blir det intressant även för en del spend)
SAS MC Premium (speciellt på dubbelpoängshelger)
X TravelWallet
Curve
Norwegian Visa (ger inte EB men har en del andra features)

Många på forumet kör även Revolut, och det finns andra kort som är billigare än Amex Platinum men ändå ger loungeåtkomst.

Kommer fimpa amex nu, då det inte går att ändra korttyp om man inte är folkbokförd i Sverige.

Men - funderar på att köra ett sista race och plocka en voucher. Funderar på ett möjligt scenario som jag inte reflekterat över förr. Funderar exempelvis på att köpa några flygbiljetter av Jetblue (wuha!) som är 'refundable to your original form of payment'. Har även några andra mindre utgifter där jag bokar saker flexibelt flera månader fram. Kan det tänkas trilskas med refund om jag har sagt upp kortet och behöver avboka? Tänker mest på det explicita meddelandet från Jetblue.

Har ju gjort massor av reklamstioner/återköp osv, men aldrig i skarven mellan kort vad jag kan dra mig till minnas.

Kommer fimpa amex nu, då det inte går att ändra korttyp om man inte är folkbokförd i Sverige.

Men - funderar på att köra ett sista race och plocka en voucher. Funderar på ett möjligt scenario som jag inte reflekterat över förr. Funderar exempelvis på att köpa några flygbiljetter av Jetblue (wuha!) som är 'refundable to your original form of payment'. Har även några andra mindre utgifter där jag bokar saker flexibelt flera månader fram. Kan det tänkas trilskas med refund om jag har sagt upp kortet och behöver avboka? Tänker mest på det explicita meddelandet från Jetblue.

Har ju gjort massor av reklamstioner/återköp osv, men aldrig i skarven mellan kort vad jag kan dra mig till minnas.
Du kommer att få ett tillgodohavande på ditt kort, även om det är avslutat. Har du inget annat aktivt kort så kan Amex sätta över det tillgodohavandet till ett vanligt bankkonto, räkna med att det tar typ en vecka för dem att hantera det.

Någon som vet hur lång tid det tar för level points att synas på SAS-kontot. Har årsdag för kortet idag den 3 mars. Ser på Amex att jag har två transaktioner "Elite 20K bonus" i Amex-appen. Inga level points på SAS-kontot ännu. Ska man sitta lugnt i båten eller ana onåd? Medlemsperioden går ut den 31 mars, så tråkigt att missa fem års LTG-streak om man nu behöver bråka med SAS/Amex för att få poängen bakdaterade.

Någon som vet hur lång tid det tar för level points att synas på SAS-kontot. Har årsdag för kortet idag den 3 mars. Ser på Amex att jag har två transaktioner "Elite 20K bonus" i Amex-appen. Inga level points på SAS-kontot ännu. Ska man sitta lugnt i båten eller ana onåd? Medlemsperioden går ut den 31 mars, så tråkigt att missa fem års LTG-streak om man nu behöver bråka med SAS/Amex för att få poängen bakdaterade.
Lite lugnande datapunkt för dig kanske, men jag uppgraderade till Elite igen 1/2-2024, fick godkänt direkt och fick 20k nivåpoäng dagen efter (2/2 2024), och även i år fick jag poängen samma dag. Så eventuellt kommer dom imorgon?

Toppen