Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Det gällde väl bonuspoängen, det har jag koll på.. Jag tänkte på statuspoängen.

@ekf och @Emil123 tack, då vet jag hur det ska se ut. Jag ger det ett tag till sen får jag höra av mig till Amex.
Du har väl redan fått för ditt förra kalender år. Du är silver och kalendern gick ut 31/1, så du får vänta tills skiftet till nya systemet och då ska du få dom sista 20k.

Fast de uppgraderingspoängen som man får efter att ha spenderat 45tsek innan 31/5 (tror jag det var) är väl inte statusgrundande nivåpoäng utan bonuspoäng dvs de kommer inte hjälpa dig att nå diamond, eller är jag ute och cyklar så här på söndagsmorgonen?
Precis, 20k poäng + 20k status poäng är ju det man ska få. Såklart är inte bonuspoängen statusgrundande och det kan tänkas rimligt att de kommer först efter 45k spend. Men nivåpoängen brukar ju komma omgående

Nu känner jag mig som en Newbie, men jag blir inte klok. Jag hade premium och uppgraderade till Elite i slutet av januari. Då borde jag alltså få 20000 / silver automatiskt som flera här skrivit. Jag ser inte att det kommit in några poäng i sas appen.
Borde de synas där precis som en en insättning från Mastercard premium? Eller hur ser man om man fått poängen?

(Statusmässigt står det silver, men det hade jag innan även om mitt intjänandeår gick ut 31/1 utan att ha förnyat och då har jag för mig att det ligger kvar en månad till så det säger mig inget heller)
Du ska få 20k nivåpoäng inom några veckor normalt, förutsatt att du inte haft amex elite senaste 12 månader.
För mig syns inte poängen i listan av transaktioner, men jag ser att 20k nivåpoäng kommit in när jag tittar antalet nivåpoäng jag har. Tog ca 2 veckor innan poängen fördes över.

”Poängen överförs runt den 1 april 2025” - Så skriver iaf. Eurobonusguiden.

Ev. Nytt utgångsdatum på status ser du i SAS-appen.
Stämmer inte för de som skaffat kortet nu i år. Jag uppgraderade i januari och nivåpoängen kom efter ca 14 dagar.

För de som inte fått nivåpoäng på nuvarande eurobonusår så kommer de få dessa i april. Men det gäller ju de personer som normalt får sina poäng april-december och inte fått det på nuvarande kvalår.

För de som inte fått nivåpoäng på nuvarande eurobonusår så kommer de få dessa i april. Men det gäller ju de personer som normalt får sina poäng april-december och inte fått det på nuvarande kvalår.

Menar du att även de som anslöt sig till Elite i höstas (och även fick poäng då) kommer att få 20K level points också nu i april? Låter lite för bra för att vara sant.

Menar du att även de som anslöt sig till Elite i höstas (och även fick poäng då) kommer att få 20K level points också nu i april? Låter lite för bra för att vara sant.
Jag skaffade Elite i höstas och fick poäng under mitt förra EB-år som tog slut strax efter att poängen trillade in. Jag tolkar informationen som att jag kommer att få 20k nivåpoäng nu i april (istället för i höst enl ordinarie plan).... Nu bryr jag mig inte om statuspoängen alls... så för min del kan det kvitta.

Kod:
”Om du inte har fått dina 20 000 nivåpoäng under din nuvarande EuroBonus-kvalifikationsperiod (per den 31 mars 2025), kommer SAS att överföra dem till ditt konto runt den 1 april. (Observera: Detta är en engångsöverföring som endast sker i april 2025 i samband med övergången från årliga nivåpoäng till variabel intjäning).”

https://eurobonusguiden.se/2025/01...y-dUks_aem_pZezNXP0GwcxkVtt1LWtZA#faq-premium

Jag har svårt att tolka detta som att man ska få 20 000 poäng även i år om man fick sina poäng i höstas.

Last edited:
Kod:
”Om du inte har fått dina 20 000 nivåpoäng under din nuvarande EuroBonus-kvalifikationsperiod (per den 31 mars 2025), kommer SAS att överföra dem till ditt konto runt den 1 april. (Observera: Detta är en engångsöverföring som endast sker i april 2025 i samband med övergången från årliga nivåpoäng till variabel intjäning).”

https://eurobonusguiden.se/2025/01/...y-dUks_aem_pZezNXP0GwcxkVtt1LWtZA#faq-premium

Jag har svårt att tolka detta som att man ska få 20 000 poäng även i år om man fick sina poäng i höstas.
Jo, om man har en ny kvalifikationsperiod som påbörjats sedan man fick poängen sist är det exakt vad texten säger. Jag har 1 januari-31 december och fick senast mina 20 000 poäng 25 november 2024. Per 31 mars har jag en ny kvalifikationsperiod som har börjat (den började alltså 1 januari) och har inte fått några poäng än. Så jag borde få dem runt 1 april istället för i november.

Jo, om man har en ny kvalifikationsperiod som påbörjats sedan man fick poängen sist är det exakt vad texten säger. Jag har 1 januari-31 december och fick senast mina 20 000 poäng 25 november 2024. Per 31 mars har jag en ny kvalifikationsperiod som har börjat (den började alltså 1 januari) och har inte fått några poäng än. Så jag borde få dem runt 1 april istället för i november.

Got it!

Precis som @Tomas E säger så kommer de som inte fått poängen på nuvarande kvalår att få det i april, oavsett när de brukar få poängen.
Men det förutsätter ju att de startat ett nytt kvalår sedan poängen kom senast.

Hej. Efter några år med ett annat kreditkort har jag nu bestämt mig för att skaffa ett SAS Amex.

Verkar ha kommit in i en tid av förändring men varit rätt intressant att få en bild vad som drivit människor när det gäller nivåerna när användare hissar och dissar förändringarna som gjorts. Jag har försökt gå igenom diverse forum efter svar så ber om ursäkt på förhand om det finns svar att hitta men men tänkte också att det kan vara till nytta i tråden att se hur villkorsförändringarna påverkar en nykomling.

Min tanke är att jag kommer skaffa SAS Amex Elite, vill komma åt 2st 2-4-1 per år för familjen kommer förhoppningsvis växa till 4 under året. Så siktar på en resa till vintern 26-27. Ingen skolålder på barnen på många år så inget behov att åka på lov. Är det hur lugnt som helst då att hitta biljetter i business även nära inpå?

Funderar också om om 2-4-1-kupongerna är bundna till den nivån de intjänades på. Skulle jag kunna signa upp för Premium i ett år och under den tiden få en 2-4-1. Efter ett år byter jag upp mig till Elite och sen till bokningsdags sett till att skaffa minst till 2för1. Tror ni att det då går att boka 4 platser i business? Ett par tusenlappar sparade första året men missar ju rätt många poäng vid sign up och under året.

Har en svåger som har Amex så skulle kunna få en inbjudan från honom och då (vid Elite) erhålla 45.000 poäng via den vanliga välkomstbonusen så länge jag spenderar 45k innan 31/5. Är det värt att vänta tills det kommer någon annan bättre kampanj?

Det jag också nu funderar på är om jag som helt ny även kan norpa åt mig de 20.000 poäng ”runt den 1/4” för den sk statuspoängen som 1/4 övergår till 6p/100kr. Vad tror ni?

Toppen