Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Håller helt med. Jag kommer troligtvis uppgradera, men alla mina resor jag lyckats med i C hade varit omöjliga med skyteam så nyttan av det nya kortet kommer sannolikt ändå bara kunna nyttjas i eco. Jag upplever det lika svårt att hitta tillgänglighet i Eco med Skyteam mot de destinationer som är intressanta för mig som det var i C med Star Alliance.

Då får man väl styra om sitt resande.. dessutom finns ju SAS: Bra tillgänglighet i C (dock bara 2 platser för det mesta)..
På sky team awards är det ju 90% 2 platser i C där man kan hitta dem...

Då får man väl styra om sitt resande.. dessutom finns ju SAS: Bra tillgänglighet i C (dock bara 2 platser för det mesta)..
På sky team awards är det ju 90% 2 platser i C där man kan hitta dem...
Mina SAS bokningar gör jag med Fly Premium och påverkas inte av justeringarna av Amex. Kan du utveckla hur du menar att jag skall styra om resandet när jag inte vill rucka på antalet pax? Bokningarna jag utgår från gäller 5 pax och det är med dessa förutsättningar jag menar att det blivit sämre.

På kort sikt borde det ju bli fler. I år får ju alla som har Elite 20k + spend baserat. Sen blir det ju mycket lättare att nå (jämfört med 20k +spend från MC), 1,5Mkr i spend så får du EBD utan att flyga.
Själv kommer jag troligtvis nå EBD oavsett så det är trist för egen del att behöva betala 6000kr för en voucher.

Det skulle vara intressant att veta hur många såna kunder AMEX har. Det kan bara vara en handfull som har råd(och brist på privatekonomiskt vett) att lägga så mycket pengar.

Jag vet att du med 99,9% sannolikhet tänker på folk som tar firmans utlägg på sitt privata kort men jag undrar ändå hur många vi faktiskt pratar om? Redan vid "brytgränsen" ~334000 är det inte så himla många människor som kan lägga den typen av egna pengar(särskilt om de inte vill köpa poäng av Betalo och liknande).

Mina SAS bokningar gör jag med Fly Premium och påverkas inte av justeringarna av Amex. Kan du utveckla hur du menar att jag skall styra om resandet när jag inte vill rucka på antalet pax? Bokningarna jag utgår från gäller 5 pax och det är med dessa förutsättningar jag menar att det blivit sämre.
Ja 5 i C har ju iof alltid varit tufft.. 4 i C var svårt nog.. MEN jag har hittat vissa flyg till SEZ (eller om det var ZNZ/TNR) med air france som hade 8 platser.
Likaså vissa flyg från LHR med virgin till usa har haft 6/8 platser.. men viss, det är få!

Det skulle vara intressant att veta hur många såna kunder AMEX har. Det kan bara vara en handfull som har råd(och brist på privatekonomiskt vett) att lägga så mycket pengar.

Jag vet att du med 99,9% sannolikhet tänker på folk som tar firmans utlägg på sitt privata kort men jag undrar ändå hur många vi faktiskt pratar om? Redan vid "brytgränsen" ~334000 är det inte så himla många människor som kan lägga den typen av egna pengar(särskilt om de inte vill köpa poäng av Betalo och liknande).
Jag håller med dig men min gissning är att det flesta med Elite spenderar över 300k antingen själva eller med hjälp av extrakort, utlägg i tjänsten och Betalo.

Min poäng är därför att de flesta i år kommer få närmare 40 000 level poäng. Och att spendera sig till Diamond krävde tidigare 2,4 Mkr i spend på MC (eller Amex och 1,87Mkr på MC). Sen menar jag inte att det är många som ligger på så höga nivåer mer att det totalt sett blir lättare att nå nivån sammantaget.

Sen tror jag att Premium är det vanligaste kortet av de SAS brandade Amex men det påverkar ju inte hur lätt/svårt det är att klara Diamond.

Jag förstår hur du tänker. Jag tänker oavsett att det kommer bli ett första år med sämre tillgänglighet när de sista kupongerna från Premium ska lösas in och kanske några till bytt till Elite.

Det att det är tydlligt vad som gäller framgent är bra för den som räknar på matten för sig själv. Jag är själv skeptisk men lika mycket därför att jag i praktiken gett upp SAS.

Efter lite räknande så har jag kommit fram till att elite ger mig 17500 poäng och en voucher extra. Det ger nästan en inrikesresa för vår familj (2barn + 2vuxna) extra varje år. Bara det är värt ungefär 6000kr till den destination vi oftast flyger till.
Utöver det behåller vi poängen och vouchern som vi haft förr med premium. Som grädde på moset får jag guldkort denna period i alla fall.

Är det värt det? Kanske inte. Men jag är lite sugen på att ge det ett år. Få guldkortet och se vad som händer i framtiden.
Men det kommer aldrig bli lika förmånligt som premium för oss som inte drar in mer än 75000-100000 poäng per år.

Sen kanske det ger en morot att jaga fler poäng också.

Edit: glömde ett nästan.

Last edited:
Hat premium idag med en spend på mellan 150-170tkr med enbart mål att kunna boka long haul business vartannat år. Kommer inte uppgradera till Elite bara för det, då jag inte får ihop poäng för varje år.
Funderar nu på antingen Sas Classic och lägga poängen på intra europa en gång per år, Platinum, Gold eller Cashback.
Har idag priority pass redan via Handelsbanken Platinum.

Min period löper ut den 31 mars och nivåpoängen krediteras varje år runt den 9 mars. Antar att jag kan sitta lugn i båten och få in mina nivåpoäng som vanligt i början av mars, om man nu vill tolka villkoren? Vore väldigt tråkigt annars att missa EBG och min life time streak pga att de krediterar 20K poängen på fel sida av medlemsåret. Lär nog bli ett helvete att försöka få dem att bakdatera poängen dessutom.

Jag har exakt samma situation. Just nu sitter jag på min år 9 mot LTG. Vill inte missar den pga de har valt 1 april för att starta nya villkoren.
Men om vi får poäng som vänligt i år, då blir det lättare för mig att nå guld på året 10…

Nu är det slut på det roliga för egen del.. inser att jag haft Amex premium sedan 2017, inser också att jag bara nyttjat 3 av 6 vouchers som tjänats in. En resa i business med hela familjen samt en resa i first med en god vän. Oförglömliga upplevelser som inte hade hänt utan att jag fått upp ögonen för detta fantastiska forum! Men 6000/år tycker jag inte det är värt. Jag sitter dock på en intjänad voucher och kan möjligtvis hinna få en till innan 1 april med diverse utlägg. Behöver jag ha kvar kortet när dessa eventuellt ska nyttjas eller kan det sägas upp efter uppnådd spend?

Toppen