Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Vad bra ni har det med dubbel-helger på MC och vouchers för uppgraderingar, vi får inget sådant på våra MC/Amex kort här i Hongkong.

Intressant att läsa hur andra i samma situation tänker.

För min del, som har ett Premium för att komma iväg med familjen på en long-haul business vartannat år (spend 200000-250000 kr per år), och som egentligen inte bryr mig så mycket om högre status, så har jag efter att ha sovit på saken kommit fram till att jag testar Elite ett år. Lyckas jag inte boka en resa under året så är det dock i princip pengar i sjön. Jag är inte alltför optimistisk: tillgänglighet för 3 personer under skollov och att behöva dela upp i två bokningar (SkyTeam award)..

Får jag inte till någon bonusresa är det bättre värde för mig med Platinum, alternativt så skippar jag Amex helt och lägger de pengarna på flygbiljetter istället.. (och då utan minsta lojalitet till SAS).

Last edited:
Premiumkortare här med 250-300k spend per år. Var nöjd kund med ambitioner att boka en bonusresa i business varannat/var tredje år eller så med en 2-4-1.

Tar emot att uppgradera till ett kort för 6k året men gjorde det nu. Efter nästa bonusresa när jag rensat poängsaldot lägger jag ner poängsamlandet och AMEX/SAS-kort. RIP

edit: @HenrikAI vi postade samtidigt och vi är i väldigt liknande situationer :)

Synd att de inte införde någon booster på utländsk valuta i nya villkoren för Elite då hade det varit en enklare ekvation.

På mitt Platinum points plus så får jag ju 27,5p per 100kr utomlands.
Min strategi har därför varit att upp till 150kkr i SEK på Amex Premium därefter allt på SAS MC som även fyller på med lite nivåpoäng och allt i utländsk valuta på Platinum.

Det börjar bli lite väl saftigt med alla avgifter för korten, lutar nog åt att jag triggar voucher nu och sen säger upp Premium.
Sen kanske jag får skaffa Elite ändå nästa år när jag behöver ny voucher.

Eller så uppgraderar jag till Elite och satsar på att återkvala till Senator men vad ska jag då med Diamond till om jag ändå flyger Lufthansa?

För mig som brukar dra in båda vouchers senast i juni är det ju nice. Man behöver knappt flyga alls.

Men det är en tydlig signal att om du spenderar mindre än 333k på kortet per år så är det inte mycket lönt.

Detta är mitt sista år innan jag uppnår lifetime, sen får kortet hänga kvar tills det kommer något bättre. Inte så mycket för att jag vill ha det.

Nedgraderade till Premium i höstas efter att ha fått mina 20k och triggat två vouchers. Upplever aldrig att där är några andra incitament när man väl är medlem.Hade varit trevligt om dom ibland körde någon kampanj som hänt vid något tillfälle att man handlade för en viss summa så fick man typ 15000 poäng men det va väll under Covid. Tänkte bara satsa på en voucher detta året och sen eventuellt skaffa Elite igen för 20k poängen och köra på med det därifrån. Nu lutar det åt att säga upp både Premium och Platinum. Använda kortavgifterna till att boka flyg hos SAS istället och lägga all spend på MC. Så får man väll se om där är något erbjudande nästa år.

Nedgraderade till Premium i höstas efter att ha fått mina 20k och triggat två vouchers. Upplever aldrig att där är några andra incitament när man väl är medlem.Hade varit trevligt om dom ibland körde någon kampanj som hänt vid något tillfälle att man handlade för en viss summa så fick man typ 15000 poäng men det va väll under Covid. Tänkte bara satsa på en voucher detta året och sen eventuellt skaffa Elite igen för 20k poängen och köra på med det därifrån. Nu lutar det åt att säga upp både Premium och Platinum. Använda kortavgifterna till att boka flyg hos SAS istället och lägga all spend på MC. Så får man väll se om där är något erbjudande nästa år.
Lite samma tankar från min sida, säga upp Amex Premium och satsa helhjärtat på MC Premium. Lite irriterad på att det är en så stor slakt utan minsta positiv förändring

Toppen