Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Jag har precis fått mina nivåpoäng från Amex Elite. Om jag får ihop 300k spend mellan april-dec (för att säkra mina vouchers) och kör SAS MC Premium fram till dess så borde jag maxa nivåpoängintjäningen på båda korten eller tolkar jag nyheten fel?

Hah. Well, de får väl väntad effekt. Jag gick just och funderade på om jag skulle nedradera till premium eftersom (1) nivåpoängen är ganska onödiga fö mig, och (2) det är nästan omöjligt att hitta tillgång på mina destinationer med skyteam - och för rena SAS-destinationer är flypremium bra. Tänkte att en voucher om året räcker med tanke på den dåliga tillgången. Men nu blir ju Premium-vouchern helt ointressant.

Samtidigt känns det väldigt tydligt att det är just det här "byta fram och tillbaka mellan permium och elite för att spara" som är just ett av de beteenden de vill bli av med.

För majoriteten av svenska Amex innehavare måste dagens nyheter vara en klar försämring av villkoren.
För majoriteten av Premium-innehavare, ja, det håller jag med om.

Men för majoriteten av Elite-innehavare så tror jag det är ganska hugget som stucket. Jag skulle tro att de flesta (så klart inte alla) som betalar för ett Elite har en spend på >300 000 poäng. Så de kommer få ungefär samma eller fler nivåpoäng framöver. Visst finns det några som har låg spend och bara har kortet för nivåpoängen, men jag tror de är i klar minoritet.

För majoriteten av Premium-innehavare, ja, det håller jag med om.

Men för majoriteten av Elite-innehavare så tror jag det är ganska hugget som stucket. Jag skulle tro att de flesta (så klart inte alla) som betalar för ett Elite har en spend på >300 000 poäng. Så de kommer få ungefär samma eller fler nivåpoäng framöver. Visst finns det några som har låg spend och bara har kortet för nivåpoängen, men jag tror de är i klar minoritet.
Kom också ihåg att man nyligen höjt avgiften på Elite, samt den minskade tillgången på bonusplatser som skett efter övergången till Skyteam. Trist utveckling.

Toppen