Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Att de ger vissa dubbla vändor med 20.000 statuspoäng och även till dem som skaffar kortet före 1 april är nog ganska smart. Ger goodwill för kortet och eftersom det är statuspoäng är nog kostnaden för förmånen ganska låg, eftersom många som har elite i alla fall kommer att kvalificera för guld under året (sedan får kanske några diamant på köpet men den kostnaden är rimligen heller så stor för SAS)

Last edited:
Ja, precis.
För de kunder som BÅDE har Amex Elite och Mastercard Premium och har en spend på över 300kSEK per år så är det ju sannolikt att det kommer innebära viss minskning av spend på mastercard (och kanske vissa som nedgraderar sitt Mastercard från Premium).

Däremot så ser jag försämringen av Amex Premium som en stor konkurrensfördel för Mastercard Premium och hade jag Amex Premium + "vanligt" mastercard idag så skulle jag helt klart överväga att uppgradera Mastercard till Premium och helt säga upp Amex. Premium korten från Amex/MC har ju liknande årsavgifter och så får man förmånerna som @Doctor-X nämner med MC, och FlyPremium kompenserar i stor del för förlusten av Amex-voucher om man inte kan använda den för business.
Är inne på liknande tankegångar, har idag AMEX Premium i huvudsak för att få vouchern för SkyTeam i business men även MC Premium för nivåpoäng, FlyPremium, när butiken inte tar AMEX etc. Spontant känner jag att lämna AMEX helt och hållet eftersom jag inte behöver 2 st vouchers och enbart satsa på MC Premium men det tål att tänka på.

Fast du får mer nivåpoäng än med MC Premium?
Fast om han idag har Amex Premium (inte Elite), dvs inga nivåpoäng från Amex, så kan det ju potentiellt* bli fler nivåpoäng om all spend läggs på Mastercard Premium istället.

*Detta beror såklart på total spend och fördelning av den då man ändå är garanterad minst 500 nivåpoäng per månad. Når man precis 150kSEK spend per år, har all spend i SEK, och har den jämnt fördelad över året (12500 per månad) så kommer det inte bli fler nivåpoäng än 500 per månad ändå, men för de flesta så blir det nog ändå några fler nivåpoäng per år.

Förstår inte varför folk är missnöjda ifall dom inte får en "dubbel-dipp" i april. Det Amex gör är ju att man får sina 20.000 tidigare än vad man kanske eventuellt skulle få dom?

Det rimliga, och enligt villkoren, är att man får 20.000 ifall man inte fått sina under sitt nuvarande intjäningsår (alltså 31a mars). Så beroende på när man har intjäningsår och när man vanligtvis får sina 20.000, så kan man få allt från 0 till 2 gånger.

Förstår inte varför folk är missnöjda ifall dom inte får en "dubbel-dipp" i april. Det Amex gör är ju att man får sina 20.000 tidigare än vad man kanske eventuellt skulle få dom?

Det rimliga, och enligt villkoren, är att man får 20.000 ifall man inte fått sina under sitt nuvarande intjäningsår (alltså 31a mars). Så beroende på när man har intjäningsår och när man vanligtvis får sina 20.000, så kan man få allt från 0 till 2 gånger.
Ja precis, är väl ingen som kommer få en nackdel gällande de 20k nivåpoängen?

Snabb graf på när MC Premium blir bättre än Elite på en 2x-poänghelg (Har antagande att man gjort något litet köp för att få 500nivåpoäng med MC trots med Elite):

Så om du behöver Nivåpoäng, använd Elite om spend är mindre än 33k, men om bonuspoäng är viktigare, använd MC Premium!
Visa bifogad bild 161973
Varför börjar Elite på 500 statuspoäng?
EDIT: Feltänk från min sida!

Last edited:
Svar från chatten, oavsett när elite-hållare fick sina poäng 2024 så kommer alla att få 20k 1april 2025.

Väldigt tråkigt för min del, min poängresa blir helt onödig att utföra nu i mars. Samt att min nya period börjar 1maj så jag kommer ej kunna ta del av dubbla poäng under samma kvalificeringsperiod
Skulle inte lita en sekund på chatten! Det där går helt emot den info som sas skickat ut officiellt!

Toppen