Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Då har du fått dina poäng för den kvalificeringsperiod du befinner dig i den 31 mars och jag tolkar villkoren som att du inte kommer att få fler. Om du till exempel skulle ha fått dina poäng den 1 maj 2025 så tror jag du skulle fått dom den 1 april istället och efter det enligt det nya. Villkoren är ganska tydliga tycker jag när jag läser.

Jag tolkade det precis så också. Men @Dragzone har ju fått andra uppgifter från kundtjänst. Men jag litar mer på villkoren på AmEx hemsida än vad kundtjänst säger.

Snabb graf på när MC Premium blir bättre än Elite på en 2x-poänghelg (Har antagande att man gjort något litet köp för att få 500nivåpoäng med MC trots med Elite):

Så om du behöver Nivåpoäng, använd Elite om spend är mindre än 33k, men om bonuspoäng är viktigare, använd MC Premium!
Visa bifogad bild 161973
Ursäkta min okunskap, men hur räknar du här? För MC Premium får jag ihop kalkylen (om det enbart rör sig om vanliga svenska köp x 2), men med Elite är jag inte riktigt med. Den grafen bör väl dessutom börja på noll? :oops:

Min period löper ut den 31 mars och nivåpoängen krediteras varje år runt den 9 mars. Antar att jag kan sitta lugn i båten och få in mina nivåpoäng som vanligt i början av mars, om man nu vill tolka villkoren? Vore väldigt tråkigt annars att missa EBG och min life time streak pga att de krediterar 20K poängen på fel sida av medlemsåret. Lär nog bli ett helvete att försöka få dem att bakdatera poängen dessutom.

Frågade ännu en gång, en helt annan person på Amex.

Amex:
"Hej Dragzone, du är nu ansluten till Sia."

Du:
"Det innebär att om jag läst detta korrekt, så kommer endast de medlemmar att få poäng den 1 april, inte ALLA medlemmar av Elite-kortet."

Amex:
"De villkor du delat är helt korrekta, men på grund av den senaste uppdateringen gällande statuspoängen, kommer alla våra Elite-kortmedlemmar att få 20 000 poäng före den 1 april."

Amex:
"Alla betyder alla, även de som redan fått poäng i slutet av 2024."

Du:
"Finns det ett sätt att absolut bekräfta detta? Jag har en kommande resa för nivåpoäng, som jag i så fall vill boka om."

Amex:
"Vi bekräftar detta för våra kortmedlemmar efter att ha fått en officiell intern uppdatering från det utsedda teamet, så var vänlig och känna dig trygg med detta."

Frågade ännu en gång, en helt annan person på Amex.

Amex:
"Hej Dragzone, du är nu ansluten till Sia."

Du:
"Det innebär att om jag läst detta korrekt, så kommer endast de medlemmar att få poäng den 1 april, inte ALLA medlemmar av Elite-kortet."

Amex:
"De villkor du delat är helt korrekta, men på grund av den senaste uppdateringen gällande statuspoängen, kommer alla våra Elite-kortmedlemmar att få 20 000 poäng före den 1 april."

Amex:
"Alla betyder alla, även de som redan fått poäng i slutet av 2024."

Du:
"Finns det ett sätt att absolut bekräfta detta? Jag har en kommande resa för nivåpoäng, som jag i så fall vill boka om."

Amex:
"Vi bekräftar detta för våra kortmedlemmar efter att ha fått en officiell intern uppdatering från det utsedda teamet, så var vänlig och känna dig trygg med detta."
Du kan dra hur många vänder du vill med kundtjänst och det är möjligt att de kundtjänstmedarbetarna säger stämmer. MEN, det enda folk här råder dig till är att inte lita på det och vara förbered på att det som står i villkoren är det som gäller och det skulle innebära att endast de som inte fått sina statuspoäng för perioden kommer få dessa den 1 April.

Även om du har en print på detta så är risken stor att AMEX kommer hänvisa till villkoren.

Du kan dra hur många vänder du vill med kundtjänst och det är möjligt att de kundtjänstmedarbetarna säger stämmer. MEN, det enda folk här råder dig till är att inte lita på det och vara förbered på att det som står i villkoren är det som gäller och det skulle innebära att endast de som inte fått sina statuspoäng för perioden kommer få dessa den 1 April.

Även om du har en print på detta så är risken stor att AMEX kommer hänvisa till villkoren.

Exakt så! Får jag mot förmodan 20.000 nivåpoäng 1:a april, ser jag det som en ren och skär bonus.

Jag ser inte alls varför MC skulle behöva kontra med något alls.
De har en betydligt billigare årsavgift, FlyPremium förmånen är obegränsad jämfört med 2-4-1 vouchers och kan användas väldigt förmånligt om man når högsta nivån. Årsavgiften för Elite är nästan 3x så mycket och nivåpoäng-intjäningen är endast 37,5% sämre med MC Premium (bortsett från x2-helger).

Jag har MC premium:
- AmEx inte funkar överallt och det är bra att ha ett komplement
- FlyPremium
- Dubblapoäng helger
- Garanterade 500 nivåpoäng/mån
Bara detta räcker för att motivera årsavgiften för mig, ser inte alls varför de skulle behöva justera något alls.

Nja, nu går ju amex in i ett territorium som kanibaliserar på delar av MCs upplägg, inte alla som du belyser men en av dom stora som var status. Det betyder de facto att den högre avgiften kan generera en statigare och säkra inflöde mot guld/diamant utan att för den saken bry sig om peak helger där MC just nu takspärrar tex fakturor osv...

Jag har säkert fel men tror ändå något händer i kombination utav återkomsten business intra-europa och MC SAS

Jag som har en ny period som börjar 1 februari hoppas att jag får de 20k poäng jag skulle ha fått i november i april. Dvs, att "inte fått sina poäng under nuvarande period" avser nuvarande period vid övergången, och inte nuvarande period när dessa villkor publicerades. För just nu så har jag ju faktiskt fått mina poäng under nuvarande period.

(Jag tror att jag kommer få poängen och känner mig inte jätteorolig, men ska man nu läsa villkoren detaljerat så känns det inte 100% klart).

Fullt medveten om det, jag bara vidarebefordrar vad Amex skriver.

Väldigt tråkigt datum för bryt. Är det så att alla får 20k samt ger 6p/100kr från 1a april så ger det en enorm fördel till en del människor, medans andra går miste om väldigt mycket nivå poäng "gratis".

Jag ser inte alls varför MC skulle behöva kontra med något alls.
De har en betydligt billigare årsavgift, FlyPremium förmånen är obegränsad jämfört med 2-4-1 vouchers och kan användas väldigt förmånligt om man når högsta nivån. Årsavgiften för Elite är nästan 3x så mycket och nivåpoäng-intjäningen är endast 37,5% sämre med MC Premium (bortsett från x2-helger).

Jag har MC premium:
- AmEx inte funkar överallt och det är bra att ha ett komplement
- FlyPremium
- Dubblapoäng helger
- Garanterade 500 nivåpoäng/mån
Bara detta räcker för att motivera årsavgiften för mig, ser inte alls varför de skulle behöva justera något alls.

Ja, precis.
För de kunder som BÅDE har Amex Elite och Mastercard Premium och har en spend på över 300kSEK per år så är det ju sannolikt att det kommer innebära viss minskning av spend på mastercard (och kanske vissa som nedgraderar sitt Mastercard från Premium).

Däremot så ser jag försämringen av Amex Premium som en stor konkurrensfördel för Mastercard Premium och hade jag Amex Premium + "vanligt" mastercard idag så skulle jag helt klart överväga att uppgradera Mastercard till Premium och helt säga upp Amex. Premium korten från Amex/MC har ju liknande årsavgifter och så får man förmånerna som @Doctor-X nämner med MC, och FlyPremium kompenserar i stor del för förlusten av Amex-voucher om man inte kan använda den för business.

Toppen