Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Har kvalificeringsperiod 1/1 - 31/12 och får statuspoäng för Elite i oktober. Har alltså ej fått under nuvarande period.
Jag tolkar det som att jag får 20 000 nivåpoäng i april. Har jag fel?

Jag tror och hoppas att du har rätt. Jag sitter på två Elitekort (kredit och betal). För kreditkortet så får jag nivåpoängen i mars, så där ska det vara lugnt hursomhelst, men för betalkortet så brukar de komma i november, så förhoppningsvis trillar dessa in i april då.
Har ju sällan behov av fler än två vouchers, så kommer väl spara en del pengar på detta då jag inte längre kommer "behöva" båda korten.
För 2025 bör återkval till EBD bli ganska lätt om jag får först 40k nivåpoäng och sen spendbaserade nivåpoäng resten av året, men från 2026 framåt så kommer det bli betydligt tuffare (osannolikt med 650k+ spend), inte minst nu när man inte får 25% på nivåpoäng längre.

Vilket ger mest nivåpoäng nu per spenderad krona? Amex Elite eller SAS MC Premium?

Amex Elite i "normala" fall, men MC Premium under dubbelpoängskampanjer och vid köp av flygbiljetter på sas.se (marginellt 6p med Amex, 6.25p med MC, så jag kommer nog fortsätta boka dessa med Amex för bättre försäkring).

Inte förvånad att man devalverar premium såhär mycket.

Kanske inte jätteförvånande att man ändrar förmånerna, men just denna typ av förändring är lite förvånande för mig iaf. Det känns som att en annan förändring som också (antagligen) hade sparat en hel del pengar, men som ändå hade gjort kortet fortsatt attraktivt för fler vore att helt enkelt ta bort Skyteam för vouchers från Premium.... Så man fortfarande kunde boka business, men bara med SAS.

Får mina 20 000 poäng från Elite i februari.. så blir ju kanon detta år. I princip dubbla statuspoäng.

Generellt typ samma.setip som tidigare då man ändå spenderar 300 000 på Elite varje år. Sen köra resten på MC som.ger fler statuspoäng.. men ändå ett incitament att kunna fortsätta använda Elite
MC ger bara fler nivåpoäng under dubblapoänghelger.

Så blir lite som tidigare. MC när Amex inte funkar (men minst en gång i månaden) samt på dubblapoänghelger.

Stora problemet som jag ser det är de 20k poängen som man blivit "lovade". Jag brukar få mina i Juni, så känns tveksamt om man kommer få dem i år..... Känns lite udda från Amex.
Alla borde väl få dessa enligt infon nedan?

SAS/Amex kommer att ge 20 000 nivåpoäng till alla som inte har fått dem under den nuvarande kvalificeringsperioden. Poängen överförs runt den 1 april 2025. Efter 1 April börjar du öven tjäna nivåpoäng som nämt ovan.

Får mina 20 000 poäng från Elite i februari.. så blir ju kanon detta år. I princip dubbla statuspoäng.

Generellt typ samma.setip som tidigare då man ändå spenderar 300 000 på Elite varje år. Sen köra resten på MC som.ger fler statuspoäng.. men ändå ett incitament att kunna fortsätta använda Elite
Samma, brukar få jan/feb skiftet, så bra med poäng tidigt :) Plus att jag siktar för EBD i år, så skönt ifall jag får det tidigiare!

Försöker förstå hur det påverkar mig för årets statuspoäng.
Får in mina 20.000p i Augusti och fick således mina Aug-24.
Har kvalificeringsperiod 1 Nov 24-31 Oct 25.
Betyder det då att jag inte får 20k i år i Aug i år utan går över 1 April till 6p/100 kr?

Om jag tänkt rätt så betyder det:

6,00 nivåpoäng/100kr med AMEX
3,75 nivåpoäng/100kr med Mastercard Premium normalt
7,50 nivåpoäng/100kr med Mastercard Premium dubbla-poäng kampanjer

bara för att göra det tydligt inte minst för mig själv :)
MC är ju inte intressant längre. Får se vad de kan kontra med. Behålla för att använda där Amex inte funkar och casha in 500p i månaden..

Tack för sammanställningen

Vi som har premium.. väljer vi att uppgradera eller byter vi till Revolut? 10 poäng per 100 kr. Samma kostnad typ med obegränsad tillgång till lounger. Bättre/ingen valutapåslag. Kan välja överföring till vilket flygbolag vi vill. Kortet kan användas överallt då det är Visa. Minus, ingen 2 för 1 voucher. Vad säger experterna?

Attachments

• Screenshot_20250122_104133_Revolut.jpg
    Screenshot_20250122_104133_Revolut.jpg
    429,3 KB · Visningar: 253
Toppen