Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Trist. Avslutade Amex i höstas så nu är det Elite (eller Platinum) som gäller vid nytecknande.

Edit. @palmen du har väl 3 månader på dig att uppnå 150K i spend, tom 31/3?

Edit. Bortse, du räknar from nu o_O

Last edited:
Har kvalificeringsperiod 1/1 - 31/12 och får statuspoäng för Elite i oktober. Har alltså ej fått under nuvarande period.
Jag tolkar det som att jag får 20 000 nivåpoäng i april. Har jag fel?

Får tänka om lite hur jag ska lägga spenden...

Fattar jag rätt att man fram till 31 mars ska få dom utlovade 20 000 nivåpoängen OM man är inne i ett nytt EB år? Mitt EB år startade 1dec 2024 och slutar 30 nov 2025 så det borde vara så att det ska komma 20 000 nivå poäng som innan och sen efter 1 april rullas detta nya ut på Elite korten?. Ja det blir ju otroligt spännande att se vad Lufthansa kontrar med och vad Master Card gör framåt?

Inte förvånad att man devalverar premium såhär mycket. Det blir ju såhär när för många börjar skaffa det och bokar business, är rätt stor skillnad för gemene man att betala för premium vs elite och då minskar man antalet bokningar ganska kraftigt. Samtidigt är det ju för någon som har en högre spend en fantastisk förbättring för elite med ganska låg spend för att nå guld, jämförelsevis med vad som krävdes innan.

Stora problemet som jag ser det är de 20k poängen som man blivit "lovade". Jag brukar få mina i Juni, så känns tveksamt om man kommer få dem i år..... Känns lite udda från Amex.

SAS MC Premium ger ju 25 % av bonuspoängen som nivåpoäng. Så på samma spend som Amex Elite ger sina 20 000 nivåpoäng (efter den 1/4) ger MC Premium 12 525 nivåpoäng (334 000 x 0,15) x 0,25. Om jag inte tänkt fel? Men det är ju 2-4-1 som man vill åt. Också.

Last edited:
Tråkiga nyheter. Tolkar jag det korrekt att intjäningen av extrapoäng försvinner helt med Elite? Att från 1 april får man endast 6p/100 kr statuspoäng/nivåpoäng. Kraftig försämring i så fall.

Toppen