Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

OT för denna tråd, men en reserapport från den resan (inkl. planering av Antarktisdelen) tror jag skulle uppskattas av många här. Helt klart en lite mer annorlunda destination.
Lovar att fixa det, då jag fått mycket hjälp genom åren här.
Bokade resan i oktober 2023 o kollade var o varannan vecka om tillgång till biljetter via AwardFares, satt som på nålar runt 2023-12-20 när biljetter LHT-BOG släpptes till vår avresa 2024-12-20.
Ang. MC premium så delade jag självklart upp betalningen (300k+) så att den sammanföll med dbl poäng fredagar :D

Lovar att fixa det, då jag fått mycket hjälp genom åren här.
Bokade resan i oktober 2023 o kollade var o varannan vecka om tillgång till biljetter via AwardFares, satt som på nålar runt 2023-12-20 när biljetter LHT-BOG släpptes till vår avresa 2024-12-20.
Ang. MC premium så delade jag självklart upp betalningen (300k+) så att den sammanföll med dbl poäng fredagar :D
+1 på att vi vill se reserapport!
Men shit - kostade resan 300.000kr trots att du betalade flygresan med poäng?!

Men shit - kostade resan 300.000kr trots att du betalade flygresan med poäng?!
Jag har spanat lite kryssningar (då jag själv har planer för det om några år), före pandemin kunde man hitta lite normala kryssningar för strax över 100 000 kr. Kollade för några veckor sedan och konstaterade att en högst ordinär kryssning kostar norr om 200 000 kr numera... Så det låter absolut inte orealistiskt...

365 507,90 för två personer inklusive Påskön, exklusive flyg ToR Santiago. Återkommer i en egen reserapport.

Var det värt det? Svar: Ja. Bara Galapagos med dykning runt Darwin Island, flygtur över Nazca-linjerna och Machu Picchu överträffar denna resa. Även denna resa fick jag tips och råd via detta forum, men den gången var det First Class till Bogotá och Lufthansa ToR Frankfurt, vilket inte går att jmf med Avianca business :)

Last edited:
Efter att ha läst igenom hela tråden och räknat fram och tillbaka lutar jag mot att säga upp AMEX helt efter april, och fokusera enbart på SAS MC Premium istället...

Jag har AMEX Elite nu, och tycker att 6000 kr för 20000 nivåpoäng var en bra deal. Vouchers har jag inte kunnat använda på något rimligt sätt de senaste åren, och känns det är ännu svårare nu med SkyTeam.

Om jag räknar om hur många nivåpoäng jag skulle ha tjänat dem senaste åren med den nya metoden skulle jag ha haft 2 år med en intjäning över 20000 nivåpoäng, men oftare varierar det mellan 8000 - 12000 nivåpoäng per år. Och som det ser ut nu tror jag det kommer att vara mer runt 10000 poäng i dem kommande åren också.

Om jag flyttar hela spenden från AMEX Elite till SAS MC Premium kommer jag få ca 3000-5000 nivåpoäng färre per år, men samtidigt sparar in 6000 kr som jag kan spendera på en mileage run om det behövs, och tjäna minst 6000 nivåpoäng genom den.

Annars blir jag Lifetime Gold i år, och är inte heller säkert på att ja vill jaga Diamant hos SAS heller, så kanske behöver jag inte ens nivåpoäng så mycket...

Men jag väntar förstås till april för att få dem sista 20000 nivåpoäng (som behövs för LTG), och får se hur min prognos ser ut just då... :)
Har exakt samma tankar som du, men funderar på två saker. Om man säger upp i April kan man lita på att intjänade 2-4-1 finns kvar? Och de 20 000 poängen kommer också ligga kvar?

Om man säger upp i April kan man lita på att intjänade 2-4-1 finns kvar? Och de 20 000 poängen kommer också ligga kvar?

De har aldrig försvunnit tidigare så att de oannonserat skulle börja med det 1 April känns inte direkt troligt.

Som @palmen säger så lär de inte ta tillbaka poängen för att du säger upp kortet. Däremot så bör du ju vänta med att säga upp kortet tills poängen faktiskt dykt upp på ditt Eurobonuskonto och inte bara hos Amex. (Kanske funkar ändå, men bara för säkerhets skull).

Hakar på här, min intjäningsperiod på EB är Juli-Juni, haft Elite i många år och poängen 20k har ramlat in runt midsommar, innebär ändringen att jag allt annat lika får in dem i april istället ? Sedan undrar jag om någon vet om den nya poängberäkningen på spend fortsätter att krediteras EB kontot månadsvis i efterskott ? Tack

Toppen