Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Hej,

Har suttit och plöjt igenom tråden nu i över en timme – så mycket bra info och kloka tankar här! Men trots det känner jag mig fortfarande rätt osäker på vad som är det bästa valet för min del.

Jag är ganska ny på det här med EuroBonus. Startade i somras med Amex Premium och lade till ett MC Standard för att täcka butiker som inte tar Amex. Min spend ligger runt 250–350k per år, och jag reser mest inom Europa och till Asien. Business är inget måste för mig, men jag vill såklart få ut så mycket som möjligt av mina kort.

Det jag funderar över är: Ska jag hålla mig till Amex Premium + MC Standard, eller borde jag göra som många andra här och gå över till bara MC Premium? Fly Premium känns ju grymt, men samtidigt är det lite oklart hur mycket värde jag faktiskt skulle få ut av det i längden. Lounge och fast track är ju schysst, men jag är inte säker på att det rättfärdigar hela flytten.

Någon som sitter i liknande sits eller har några tankar kring vad som funkar bäst? Vore grymt att få lite input!

Tack på förhand
Börja med att ställa dig frågan vart du vill flyga och med vilka bolag - FlyPremium kan ju bara användas på SAS och till Asien är det ju bara Tokyo, Seoul och Bangkok som SAS flyger till (Seoul startar i höst om jag minns rätt). Är det till dessa städer du vill flyga? Om du nöjer dig med ekonomi så har du ju inten nytta av FlyPremium eftersom du betalar ekonomi-priset (i poäng) för en biljett i Business / Plus.

Med din spend skulle jag fundera på att uppgradera till Elite och därigenom få 2 vochers per år samt behålla MC Standard (ev uppgradera till MC Premium). dessa vouchers kan du ju använda i alla resklasser och till alla ställen dit SkyTeam flyger (om du hittar bonusplatser förstås). Men som sagt, det är bara du själv som kan avgöra vad som är bäst för dig och det baserat på vart du vill resa

Jag har AMEX Premium i dagsläget och funderar nu på lite olika alternativ. Hur som helst, är det möjligt att ta del av någon värvningskampanj för Platinum när man redan har AMEX eller gäller det bara nya kunder?

Efter att ha läst igenom hela tråden och räknat fram och tillbaka lutar jag mot att säga upp AMEX helt efter april, och fokusera enbart på SAS MC Premium istället...

Jag har AMEX Elite nu, och tycker att 6000 kr för 20000 nivåpoäng var en bra deal. Vouchers har jag inte kunnat använda på något rimligt sätt de senaste åren, och känns det är ännu svårare nu med SkyTeam.

Om jag räknar om hur många nivåpoäng jag skulle ha tjänat dem senaste åren med den nya metoden skulle jag ha haft 2 år med en intjäning över 20000 nivåpoäng, men oftare varierar det mellan 8000 - 12000 nivåpoäng per år. Och som det ser ut nu tror jag det kommer att vara mer runt 10000 poäng i dem kommande åren också.

Om jag flyttar hela spenden från AMEX Elite till SAS MC Premium kommer jag få ca 3000-5000 nivåpoäng färre per år, men samtidigt sparar in 6000 kr som jag kan spendera på en mileage run om det behövs, och tjäna minst 6000 nivåpoäng genom den.

Annars blir jag Lifetime Gold i år, och är inte heller säkert på att ja vill jaga Diamant hos SAS heller, så kanske behöver jag inte ens nivåpoäng så mycket...

Men jag väntar förstås till april för att få dem sista 20000 nivåpoäng (som behövs för LTG), och får se hur min prognos ser ut just då... :)

Efter att ha läst igenom hela tråden och räknat fram och tillbaka lutar jag mot att säga upp AMEX helt efter april, och fokusera enbart på SAS MC Premium istället...

Jag har AMEX Elite nu, och tycker att 6000 kr för 20000 nivåpoäng var en bra deal. Vouchers har jag inte kunnat använda på något rimligt sätt de senaste åren, och känns det är ännu svårare nu med SkyTeam.

Om jag räknar om hur många nivåpoäng jag skulle ha tjänat dem senaste åren med den nya metoden skulle jag ha haft 2 år med en intjäning över 20000 nivåpoäng, men oftare varierar det mellan 8000 - 12000 nivåpoäng per år. Och som det ser ut nu tror jag det kommer att vara mer runt 10000 poäng i dem kommande åren också.

Om jag flyttar hela spenden från AMEX Elite till SAS MC Premium kommer jag få ca 3000-5000 nivåpoäng färre per år, men samtidigt sparar in 6000 kr som jag kan spendera på en mileage run om det behövs, och tjäna minst 6000 nivåpoäng genom den.

Annars blir jag Lifetime Gold i år, och är inte heller säkert på att ja vill jaga Diamant hos SAS heller, så kanske behöver jag inte ens nivåpoäng så mycket...

Men jag väntar förstås till april för att få dem sista 20000 nivåpoäng (som behövs för LTG), och får se hur min prognos ser ut just då... :)
Speciellt när du har LTG i fickan så kommer Amex Elite verka klart mindre intressant, och jag hade i samma situation troligtvis gjort samma eller bytt ut Elite mot icke-SAS Amex.

Efter lite fundering så har Amex:s ändring ändrat på mina planer för året också. Där som jag hade inriktat mig på att köra Amex Elite till en voucher och sedan MC resten av året för statuspoäng, så flippar jag nu skriptet.
Det blir att köra MC fram till sista mars för statuspoäng, och efter det Elite på allting som tar Amex och MC på slattarna. Tidigare har man fått balansera sin spend på MC och Amex för att få voucher och statuspoäng, men nu kan man köra allt på Amex utan problem.

Edit: En till fördel är att man efter mars kan strunta i MC dubbelpoängshelgerna ifall man inte på riktigt är på väg att spendera långt över 35k på helgen, nåt som jag sällan gör.

Last edited:
Jag har en voucher som är giltig till 2025-12-31 och om jag har förstått det hela rätt, kan jag använda den för en resa i business även om jag säger upp AMEX Premium, som jag inte tycker är så värdefullt utan 2-4-1 i långdistansflygningar i business (har även MC Premium).

Jag betalade årsavgiften för AMEX Premium den 2025-01-02 och antar att den avgiften inte går att få tillbaka, eller?

P.S. Har precis kommit tillbaka från 3 veckor i Antarktis plus 1 vecka på Påskön. Långdistansflygen var med Avianca, LHR-BOG respektive BOG-BCN. Inget särskilt, men helt okej.
Stort Tack till alla i detta fantastiska forumD.S.

Jag har en voucher som är giltig till 2025-12-31 och om jag har förstått det hela rätt, kan jag använda den för en resa i business även om jag säger upp AMEX Premium, som jag inte tycker är så värdefullt utan 2-4-1 i långdistansflygningar i business (har även MC Premium).

Jag betalade årsavgiften för AMEX Premium den 2025-01-02 och antar att den avgiften inte går att få tillbaka, eller?

P.S. Har precis kommit tillbaka från 3 veckor i Antarktis plus 1 vecka på Påskön. Långdistansflygen var med Avianca, LHR-BOG respektive BOG-BCN. Inget särskilt, men helt okej.
Du får tillbaka den del av årsavgiften du inte nyttjat

Alla vouchers som ställs ut före 1 April gäller precis som tidigare oavsett om man har kvar kortet eller ej. Det finns alltså inga vouchers ännu där man inte får boka business.

Man får normalt återstoden av årsavgiften tillbaka vid uppsägning. Det kan finnas andra avgifter som kvittas mot detta om du signat upp under en kampanj och inte haft kortet perioden ut (vanligtvis 12mån)

Toppen