Senaste nytt

Stopp i tågtrafiken till Östersund - vad gör jag?

Jämtländsk järnväg anses säker trots urspårningar - op.se men om man läser brödtexten framkommer att
På onsdagen brann det på ett timmertåg i Pilgrimstad och två tåg spårade ur i Ovansjö respektive Stöde. I lördags var det ett tåg som spårade ur i närheten av Hoting och i fredags ett timmertåg i Krokom. En allt hårdare trafikerad räls slits som aldrig förr och det skapar problem för de tunga godstågen. Än så länge är incidenterna med passagerartåg relativt få, men enligt tågforskaren R.F. på Kunskapscentrum för Krismedicin är det bara en tidsfråga innan det sker en allvarlig olycka.
– Det är ganska mycket som är fel med den svenska järnvägen. Underhållet ligger efter och det handlar inte om utan när det händer en olycka med ett passagerartåg, säger hon.

Tågtrafiken öppnar tidigare - op.se
Trafikverket meddelar att återställningsarbetet efter urspårningen har gått bra och att rälsen och tågbanan nu är återställd och öppnas för trafik i dag söndag [13/7] vid sextiden [kl 18]. Först meddelades att trafiken först skulle kunna öppnas på måndagen men nu öppnar trafiken alltså tidigare än beräknat. Detta betyder dock inte att alla tåg kommer gå enligt tidtabell. Trafikverket uppmanar resenärer att ta kontakt med respektive tågbolag för tabellinformation.

Jag har åkt tåg en gång. Just till Östersund tog längre tid än att att köra bil och en kille satt och hostade mig i örat i de 5 och en halv timme det tog. Då är det bättre att köra bil Uppsala-Östersund tar 5timmar. Så tipset här är väl att inte åka tåg i Sverige om du vill komma fram. För att människorna här ska förstå, kan man översätta det till "Tåg i Sverige=Norwegian"

Borde också förtydliga att jag flög hem den gången jag åkte tåg upp! Man göra bara samma misstag en gång. ;)

Last edited:
Klanka inte ned på gamla hederliga 45:an...
Lite trafik med ännu färre poliser ger mkt bra meedelfart. Alla turister och stadsbor kör de stora turistiska europavägarna. Betänk att det är turisttider med husvagnar och 3-filsvägar...

Tveka inte att ta 45:an. Du kan göra studiebesök hos SAS servicecenter i Sveg.
Kör du nu så är det ljust på natten. Vägarna duger för 150-250 km/h på många partier, jämför med autobahn...

Gammal och hederlig sa Bull……..
Har inte koll på hela 45:an norröver men finns något annat än radarpoliser, kameror och älgar längs 45:an ? Är ju bara Göteborg - Trollhättan som i princip är förskonad. Men det är nog enbart en tidsfråga.

Skönt Martin!

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta över SJs förslag. Jag tycker inte att det är rimligt att någon ska, ofrivilligt, byta från sovkupé till buss mitt i natten.

Tror inte SJ tycker någonting är orimligt.
Och det verkar ju inte som det blir bättre :(

Uppenbart att man får fortsätta att nöta landsvägsmil ett bra tag till

Gammal och hederlig sa Bull……..
Har inte koll på hela 45:an norröver men finns något annat än radarpoliser, kameror och älgar längs 45:an ? Är ju bara Göteborg - Trollhättan som i princip är förskonad. Men det är nog enbart en tidsfråga.
Det finns renar också. Samt rävar. Och en och annan björn.

Angående ditt exempel med SAS, så erbjuder de dig ju dock säkerligen att åka en likvärdig produkt senare, snarare än att sätta dig i lastutrymmet på ett DHL-plan.

Så ja, nu skall vi inte gnälla över DHL-Freighter.
Riktigt mysigt - och vilka ytor att leka på :D

IMG_0215.jpg

Toppen