Senaste nytt

Stolar på Thai Airways Boeing 747

Jag åkte med TGZ med denna konfiguration i julhelgen och var inte imponerad av dessa suiter. Det var som att sitta i låda, jag hade dessutom lådan i mitten utan fönster. Det var en klaustrofobisk plats. Jag föredrar de mer öppna kabinerna.

Boeing B777-300ER (773) med First Suites
Visa bifogad bild 14016

Airbus A340-600 (346) med gammal First
Visa bifogad bild 14017
(Foto: Dr. Miles)

Jag har flugit gamla First (nedersta bilden, A340-600 och 747-400 konfiguration 7443 med 10 First) samt 777-300ER Jet Airways Suite på bilden överst under senaste veckan. Det här är mina kommentarer:

777-300ER Suite
Kabinen börjar bli rätt sliten, det märks att den varit i drift några år utan renoveringar. Men upplevelsen är grym - eget rum ger en riktigt exklusiv känsla. När det var dags att sova bytte jag om till Thai First pyjamas och under tiden bäddade personalen om min stol till en säng med lakan och täcke. Sen kröp jag ner och sov gott i sex timmar innan det var dags för frukost och landning. Att flyga Europa till Bangkok i en svit gör att resan känns för kort - jag hade inte ens tid att leka med alla knappar eller IFE systemet :)

747-400 First 10 säten
Jag kallar denna för "First 10 säten" för det finns en nyare kabin som har A380-sviter och då heter den "First 9 säten". Den ska jag testa nästa vecka BKK-LHR. Det låter på kommentarerna i denna tråd att gammal First Class är riktigt dålig, så tycker jag inte alls att det var. Jag satt på 2A i nosen på 747-400 och det är extremt gott om utrymme - jag hade 3 meter till mannen i 1A och lika långt till personen i 2K. Det var inga problem att sova lika bra som i sviten, dock inte lika privat. Den här kabinen är överlägsen om man flyger med sin familj dock.
När man går ombord finns det inget skynke mellan främsta raden i Business Class och First Class kabinen men när man lyft så dras det för och då flyger man runt i ett litet vardagsrum. Två toaletter avsedda för 10 säten.

Försöker att få koll på hur jag ser vilken version av 747 det är innan man bokar. Har kollat både hos TG och på awardtravelr men det framgår ingen stans. När jag kollar på Thai's sida så menar de att de har:
7442 (14 stolar i F)
7443 (10 i F)
7444 (10 i F)

Förmodar det är de två sista man vill ha? Någon snäll medlem som kan informera om hur jag får reda på vilken de kör med innnan man bokar?

Kan ju svara på min egna fråga, givetvis kan man se det i ExpertFlyer ;)
Nu kändes det som jag fick lite bättre koll

Annars är en variant att göra en dummy-bokning på Thais hemsida och där kommer 9-sätes upp som "Boeing 747 All Series Passenger" medans 10-sätes visar "Boeing 747-400".

Tror inte att det är någon 14-stolars kvar uppe i luften längre.

Toppen