Senaste nytt

Stockholm - Thailand via omväg?

Vet inte om det bara är Married segment som spökar, det verkar vara en del andra faktorer också eftersom jag sett samma problem på sträckor utan byte (ja jag vet att det är fjantigt att flyga direkt men ibland måste man ;) ).

. Har kollat både respektive hemsida och pratat med Amex.

Lite OT men har aldrig lyckats få någon bokning vettigt gjord av Amex mer än rack Star Alliance utan krångel. Dvs sådant som tar mig själv fem minuter online. Inte ens när jag har skickat komplett itineary har de lyckats knappa in den i Amadeus. Jag är svårt missnöjd med deras standard där.

Jag gillar Amex och deras tjänster men resebyrån är ... rudimentär kan vi kalla den.

Lite OT men har aldrig lyckats få någon bokning vettigt gjord av Amex mer än rack Star Alliance utan krångel. Dvs sådant som tar mig själv fem minuter online. Inte ens när jag har skickat komplett itineary har de lyckats knappa in den i Amadeus. Jag är svårt missnöjd med deras standard där.

Jag gillar Amex och deras tjänster men resebyrån är ... rudimentär kan vi kalla den.

Ajdå, jag levde i enfalden att de hade riktigt kunnig resebyråpersonal, men så kanske inte är fallet..? Eller är det helt enkelt såp att den nya generationen resebokare inte får samma gedigna utbildning som veteranerna som var tvungna att lära sig hela Amadeus kodspråk?

Såg att deras nya bokningssystemsgränssnitt för resebyrårer är i mycket större grad webbaserat och det är inte längre nödvändigt att lära sig alla koder. Det är väl bra i de flesta fall, men illa när man vill något mer avancerat.

Jag vet inte om dessa tips är särskilt användbara för just johisco, men jag tänkte att jag delar med mig i alla fall, någon annan kanske har användning för tipsen. Precis som johisco har konstaterat är det relativt dyrt att resa till i princip hela området söder om Kina över jul och nyår. Jag skulle därför rekommendera att man istället flyger med Finnair till Chongqing (under 3900 SEK) eller möjligtvis Peking (under 4300 SEK) och därifrån flyger vidare på separat biljett med goda marginaler. T ex, från Chongqing flyger Air Asia (lågprisbolag) till både Bangkok och Phuket för runt 2000-2500 SEK. Kolla dock upp om det behövs visum och se till att ha goda marginaler ifall något flyg blir försenat.

Jag vet inte om dessa tips är särskilt användbara för just johisco, men jag tänkte att jag delar med mig i alla fall, någon annan kanske har användning för tipsen. Precis som johisco har konstaterat är det relativt dyrt att resa till i princip hela området söder om Kina över jul och nyår. Jag skulle därför rekommendera att man istället flyger med Finnair till Chongqing (under 3900 SEK) eller möjligtvis Peking (under 4300 SEK) och därifrån flyger vidare på separat biljett med goda marginaler.
I gamla goda tiden sålde Lufthansa och THAI biljetter med fare basis: QLABTRI till Beijing under jul och nyår.
Eftersom det var (fortfarande är) lågsäsong att flyga till Kina under vintern sålde de biljetten billigt dit.
Kruxet var att de tillät stopover i Bangkok, i alla fall ena vägen utan kostnad så kunde man sänka ner biljettkostnaden under högsäsong i Thailand.

Liknande trick kan man dock fortfarande göra, fast med SWISS biljett till Bangkok.
Sträckan Zurich-Bangkok v.v. brukar vara slutsålda i god tid för resa under jul och nyår men denna biljett tillåter också routing via Beijing.

Prisexempel (Jag tar inte hänsyn till trådstartarens önskat av-/hemresedatum. Det är ett exempel bara.)
Screenshot20140703_1.png

Stopover i Beijing kostar dock 450 SEK per stop för resa i L klass och SWISS L klass ger inte så många miles till de flesta bonusprogram eller ingenting alls.

T ex, från Chongqing flyger Air Asia (lågprisbolag) till både Bangkok och Phuket för runt 2000-2500 SEK. Kolla dock upp om det behövs visum och se till att ha goda marginaler ifall något flyg blir försenat.

Chongqing omfattas av upp till 72 timmar visumfri vistelseregel, om man byter mellan två utrikesflyg.
Mer info kan ni läsa här.
http://www.businessclass.se/forum/r...illater-till-72-timmars-visumfri-transit.html

Last edited:
Toppen