Senaste nytt

Stockholm-Peking i oktober pris/poäng/högst chans till uppgradering?

Förnekar varenda en! ;)

Nej, men allvarligt. Att du blivit uppgraderad beror aldrig på personalen välvilja utan att Economy är fullbokad. Med Optiontown som någon redan föreslaget så har dessutom chanserna till gratis uppgradering minskat och SAS möjligheter till intäktsoptimering ökat. Bättre i alla led om man inte ser att minska C-klasskabinen som en möjlighet.

Jag har tillräckligt många flygningar med mig i bagaget (EBG i över många år nu varav 3 av dessa som någon fisk som jag aldrig lär namnet på) för att vara relativt säker på hur flygbolagen jobbar med sådant här.

twiggs första budord:
Gratis uppgraderingar existerar i det närmaste inte, betala för den standard som du vill flyga från första början!

Fiskljuse är väl en fågel... :D I övrigt håller jag med om att det är bara vid överbokad ekonomi, eller andra synnerligen ömmande fall, ex. en mileagerun som kabinpersonalen får reda på, som kan föranleda opup för en kastlös.

Mvh
/NotRyan

Last edited:
Strålande!
Tackar!

Kikade även på möjligheten att köpa in sig i lounger men det så klent ut.
Skulle vara intressant på Arlanda den 18/10 samt i Peking den 25/10

Som silver gäller inte lounge access vad jag förstått...

#twiggs
Missade tyvärr ditt tips om att signa för både plus och business.
Någon speciell anledning?

Jag har signat mig för Economy Extra. Med deras avgift kostar det mig 137 Euro om jag blir uppgraderad.
När ungefär brukar man få reda på om man blir det?

Arlanda kan du köpa dig in. Kostar 250kr tror jag. Du kommer inte in i Guldkortsloungen, men dock i Businessloungen. Eller skaffa ett SAS Diners. Kostar 600kr per år, du tjänar eurobonuspoäng samt kan komma in i 450 loungen runt om i världen. Kostar 110kr per besök tror jag, men du får ett gratis besök per 10.000kr du spenderar på kortet.

En annan möjlighet är ju att du kollar in tråden om Loungemöten och ser ifall någon annan
BC-are är i loungen och kan "gästa" in dig.

Menzies Lounge kan du köpa in dig för 180???? har jag för mig, bl.a. Amex ger rabatt på priset. Prisuppgiften är 2-3 år gammal.

En liten anekdot från en av mina "omöjliga" uppgraderingar. ;-)

Den uppgraderingen blev faktiskt till två på samma fligth.

Åkte med jobbet till Kairo med Swiss Air via Wien.
Vi hade av flera på ARN blivit felinformerade om att vi var tvungna att checka ut i Wien för att igen checka in och gå igenom säkerhetskontrollen.
I mitt handbagage hade jag bara fem stycken hårddiskar som skulle installeras hos slutkund i Kairo.
Min kollega var lång, man och ursprung Iran.
Det var således honom de spände ögonen i efter att mitt handbagage åkt fram och tillbaka, vänts på och återigen körts igenom röntgen.
Med ena handen på den stora larmknappen och andra handen på hölstret frågar säkerhetsvakten min kollega om det är hans väska.
"Den är min" svarade jag.
Förvånad min och jag fick frågan vad den innehöll. Jag berättade och fick visa upp hårddiskarna. (Smått leende efter uppståndelsen)
Nåväl, vet inte hur det kom sig men uppgraderade blev vi sista etappen till Business Class. Tackar!
När flighten började närma sig sitt slut tänkte jag som så att toaletten på Business är nog några snäpp bättre än de offentliga på Kairos flygplats. Så jag gick fram och ställde mig att vänta på min tur.

Dörren till cockpit stod öppen och jag stack in huvudet och frågade vad QNH var i Kairo.
(Hade en pojkvän med PPL en gång i tiden och det är alltid roligt att slänga sig med facktermer som förvånar)

Fick frågan om jag var pilot och fick förklara mig med mina små erfarenheter i en PA28, Piper Cherokee. Att jag även fått spaka den lilla fyrsitsiga kärran också vid några tillfällen...

Då hör jag dem säga: "Då vill du väl självklart sitta framme hos oss inför landning?"

Ok, måste erkänna att där funderade jag på de två alternativen:
1. Sitta bekvämt i business och sippa champagne
2. Sitta mindre bekvämt i cockpit utan champagne...

Svårt val. Vad var troligast det som skulle hända igen?
Jag gick på toa och fick sedan uppmaningen att hämta mina värdesaker och komma fram så skulle en flygvärdinna förbereda för mig i cockpit.

När jag kom tillbaka till min plats frågade min kollega om jag mådde bra? Det hade ju tagit lite tid...
Jag sa att jag skulle hämta mina saker för jag skulle få sitta "längre fram".
"Vi sitter ju längst fram..?"
Nja, inte riktigt.

Det var en häftig upplevelse och självklart hette det ju att "Vi flyger över pyramiderna bara för din skull" ;-)

När vi nått gaten bad de mig stänga av jet-motorerna.
Där kände jag mig otroligt fånig, tackade nej och önskade att jag var en 9-årig grabb istället.
Men det gick inte hem, de fick mig att stänga av båda motorerna och de hade nog roligare än jag.

Det var väl tur att jag tog tillfället att sitta där då, för champagne i business class kan jag ju köpa mig till nuförtiden.
Men att sitta i cockpit utan att känna piloten är förmodligen helt kört efter 11/9...

Toppen