Senaste nytt

Stockholm-New York. Med vilket bolag? Stockholm-Philadelphia//New York-Stockholm

OK, jag omformulerar: Åk aldrig med amerikanska bolag som flyger direkt från ARN. Delta, United, Continental har väl aldrig levererat annat än trötta plan med skärmar i taket på den sträckan?

Haha, okej...

757 över atlanten skulle jag nog knappt överväga ens om jag fick biljetten gratis.. :p
(I ekonomi alltså..)

Å andra sidan har jag överlevt en 757 Thomas Cook till Kanarieöarna från Luleå men det var hemskt och bland det absolut värsta jag upplevt i flygväg.. (får mardrömmar när jag tänker tillbaka) :cool:

Last edited:
Jo jag ser platserna, men ganska fullbokat redan...

Jag undrar hur man får best resa för pengarna, det behöver nödvändigtvis inte va det billigaste alternativet.
Jag kan betala lite extra om det ger mervärde som t ex blockerat säte i mitten eller ngn annan bekvämlighet.
Tänkte att ni här som reser mycket har bra koll på hur de olika bolagens alternativ & uppgraderingar står sig mot varandra. :)
Är Ecomomy comfort en bra deal?

Blockerat säte i economy över atlanten är nog tyvärr bara något man kan glömma, man kan däremot ha tur och slippa stolsgranne :)
Man får i slutändan fråga sig hur mycket det är värt med extra bekvämlighet, flyga för 5000 kronor i economy eller för ca 10.000 i premium economy med BA, alternativt ca 7500 med KLM som du hade hittat.
För de 2500-5000 extra kan man ha kul på sin destination istället. Finns absolut inga rätt och fel i ekvationen, det är upp till var och en vad man föredrar. Personligen skulle jag välja ett billigare alternativ för flygresan och lägga pengarna på hotell eller upplevelser i NY. Jag har inga problem att flyga longhaul i economy men vill gärna ha bra utrymme för benen samt fönsterplats för att slippa att folk ska kliva över en hela tiden. Jag skulle dessutom betala extra om alternativet var att flyga A380 åt ena hållet, för andra spelar flygplanstyp mindre/ingen roll.

Iceland Air erbjuder ju gratis stop over, men jag får känslan av att du vill flyga snabbt och smidigt båda vägarna...? (Jag är inte överförtjust i två korta flygningar). Om man vill komma riktigt billigt undan så skulle jag välja BA Ekonomi för 4950SEK T/R - Tycker det är värt den lilla mellanskillnaden från AF...

Swiss ekonomi för 6.000kr T/R är ett säkert kort. Jag känner få som blivit besvikna av deras ekonomiklass (om man inte förväntat sig business class).

För 6.800kr kan du starta din resa från Bromma och flyga BMA-BRU-JFK T/R. En medlem indikerar att det ska röra sig om "den bästa hårdvaran i branschen". (http://www.businessclass.se/reserap...r-gothenborg-sweden-landvetter-i-economy.html)

Iceland Airs Premium Economy tycker jag inte motsvarar priset av 9.900SEK. Deras Businessclass för 12.000kr duger väl, men hamnar över din budget.

Jag skulle ha valt mellan BA, SWISS & Brussels Airlines

Tack för ytterligare tips!

Jag tycker optiontown verkar vara en bra idé :)

Rätt gissat med smidigt & snabbt...
Starta från Bromma är ju också ett smidigt alternativ, eftersom allt går så otroligt snabbt där. Arlanda är ju rätt tråkig & lite långsam, dock bekvämt med Arlanda Express dit.

BTW eftersom jag inte kan leva utan laptopen så är eluttag i säten ett plus...

telelina, välkommen till BC, glöm inte att skiva en reserapport så vi får veta Ditt val och hur Du upplevde flygningen.
Jag skulle nog välja SAS med försök till OT var för inte Buzz ena vägen och Eco andra vägen
OT på utvägen så kan Du njuta av mat och dryck. OT på hem resan ger möjlighet att kunna sova bättre!
Efter som Du bor i Stockholm titta förbi på BC träffen på Lördag!
Trevlig resa!

Last edited:
Jag har flugit Delta ARN-JFK och det var ingen höjdare.
Sas i eco extra tycker jag är rätt sjysst. I alla fall på ditvägen. Välj plats längst fram så får man massa benutrymme. På hemvägen är det lite svårare att åka bekvämt om man vill sova gott, men det är nog samma på alla bolag om man inte åter business.

Så nu har jag köpt en biljett med SAS 6 388 SEK T&R ARN-PHL // EWR-ARN. Det var optiontown alternativet som lockade... Dessutom var det den kortaste flygtiden.

På Optiontown kan jag nu köpa uppgradering till Eco Extra för € 142 enkel resa & € 315 enkel resa i business class.

Sedan står det:
Upgrade decision will be emailed normally 1-3 days before departure and at least 4 hours before departure. We advise you to wait for your upgrade decision before you check-in for flight as it might impact your upgrade decision.

Har ni någon erfarenhet är det bättre att vänta med att boka en uppgradering?

Last edited:
Vilken routing fick du på utresan? Eftersom SAS inte flyger med egen metall till PHL verkar du antingen ha codeshare eller anslutning i EWR/ORD/IAD om du har SAS på utresan. Tänk på att du bara kan nyttja OptionTown på flygningar som utförs av SAS.

Du behöver betala med en gång du ansöker om uppgradering så det kan vara en fråga om när du vill lägga ut pengarna. Ansöker du om bägge drar OptionTown det högre beloppet på kortet.

Toppen