Senaste nytt

Stockholm Arlanda flygplats godkänd för US pre-clearance

J

JPMorgan

Guest
Jag tycker det här är helt underbart då jag reser till USA några gånger i månaden. Jag har i dag valt bort SAS till förmån för Lufthansa och ibland British Airways men kan acceptera en lite sämre produkt till ett något högre pris om det betyder att jag sparar tid som tyvärr inte är gratis. En önskan från mig är mer konkurrens på Arlanda när det här blir verklighet. Helst hade jag sett ett alternativ med direkt flyg och första klass.
 

flum

Medlem
Jag tycker det här är helt underbart då jag reser till USA några gånger i månaden. Jag har i dag valt bort SAS till förmån för Lufthansa och ibland British Airways men kan acceptera en lite sämre produkt till ett något högre pris om det betyder att jag sparar tid som tyvärr inte är gratis. En önskan från mig är mer konkurrens på Arlanda när det här blir verklighet. Helst hade jag sett ett alternativ med direkt flyg och första klass.
Välkommen till BC @JPMorgan
 

P-m Nilsson

Ny medlem
Hur funkar detta?
Clearance i USA betalas av amerikanska skattepengar, pre clearance utomlands läggs på biljettpriset gissar jag?
Och sen lär man ju vara tvungen att vara tre timmar innan avgång vid incheckningen så ser inte riktigt vitsen förutom att man slipper köa efter en lång flygning. Men den kön går ju att slippa de gånger man gjort sig illa och måste ha en rullstol...
 

agehall

Medlem
Du har aldrig testat pre-clearance va? Det är otroligt smidigt just eftersom det är betydligt färre flighter från varje punkt som avgår TILL USA än vad som ANKOMMER på varje flygplats i USA... Jag skulle tippa på att de fixar en A330 på under 30 minuter på ARN.

Detta gör sedan att man kan landa inrikes och ska man vidare i USA, så är det otroligt skönt att kunna gå direkt till gate utan att behöva oroa sig för CBP och immigrations där saker kan ta tid.

För att svara på dina andra frågor - det är väl indirekt vi som flyger som betalar genom diverse avgifter. Jag vet inte om det sponsras extra när man gör preclerance, men jag tror inte det.
 

fcx

Medlem
Hur funkar detta?
Clearance i USA betalas av amerikanska skattepengar, pre clearance utomlands läggs på biljettpriset gissar jag?
Och sen lär man ju vara tvungen att vara tre timmar innan avgång vid incheckningen så ser inte riktigt vitsen förutom att man slipper köa efter en lång flygning. Men den kön går ju att slippa de gånger man gjort sig illa och måste ha en rullstol...

Nej, clearance i USA finansieras rimligtvis genom biljettpriset.
 

niklaswik

Medlem
Ingen som hört nåt nytt om detta? Kanske stiltje i de där "förhandlingarna" som ska göras nu under semestertider...
 
Toppen