Man får ju också se vad som händer med sådant när det nu var långt ifrån bara Arlanda som fick det. Framförallt ett par av de riktiga storflygplatserna, som har betydligt mer anslutningsflyg.Jag var med på ett seminarium med en hög Swedaviarepresentant i början av året. Denne var mycket förväntansfull och menade att trots höga investeringskostnader för ombyggnation osv. skulle Preclearance snabbt bära sig självt ekonomiskt. Det fanns bl.a. hemliga men konkreta exempel på 5th Freedom-linjer som var aktuella om Arlanda skulle få US Preclearance.
Nu kom detta som sagt lite oväntat, kl 21 en fredagskväll (tack för valet av tidpunkt USA), och nu är det helg. Men jag tänkte skicka över lite frågor till Swedavia och hoppas kunna återkomma med lite fler detaljer i en artikel.
Det finns en övergripande plan som jag förstått det men däremot är inte alla detaljer på plats. Det är väl det de framförallt ska diskutera härnäst, både internt på Arlanda och med amerikanarna.
Frågan är också hur mycket exempelvis SAS kan vara med och påverka. Tänkte kolla om även de har några tankar.
En lång lista med frågor har redan skickats till Swedavia. De har varit mycket behjälpliga tidigare så vi får hoppas att så är fallet även denna gång. Handlar nog mer om hur mycket som faktiskt är bestämt. Ska se om även SAS har några kommentarer eller tankar kring beslutet.@Jacob Kul att du hör dig för! Intressant att få lite mer förståelse vad det innebär för Arlanda och för SAS samt hur de både aktörerna tänker om det.
För att inte behöva öka MCT enormt för byte inrikes -> USA, vore det klokt om de passade på och samlade allt *A flyg i T5, såväl inrikes som utrikes. Det hade varit intressant att få Swedavias syn på den frågan.
För att inte behöva öka MCT enormt för byte inrikes -> USA, vore det klokt om de passade på och samlade allt *A flyg i T5, såväl inrikes som utrikes. Det hade varit intressant att få Swedavias syn på den frågan.
För att inte behöva öka MCT enormt för byte inrikes -> USA, vore det klokt om de passade på och samlade allt *A flyg i T5, såväl inrikes som utrikes. Det hade varit intressant att få Swedavias syn på den frågan.
Ja risken finns att SAS måste ompröva dogmen att skandinaver bäst reser ut i världen via KastrupUr SAS-perspektiv är det mycket synd att inte även Köpenhamn är aktuellt framförallt med tanke på att ingen flygplats i Tyskland är en kandidat denna gång.