Senaste nytt

"Stickprovskontroll" Arlanda T5

Westerberg

Medlem
Vid ett tillfälle (Landvetter eller Arlanda, minns inte) råkade jag kolla på röntgenbilderna på mitt handbagage när den åkte igenom scannern, och till min förvåning visade bilden att det låg en pistol i min väska. Den som kollade på bilderna tryckte på en knapp, pistolen försvann från skärmen och väskan leddes ut på ett annat band på sidan. Någon form av "håll-dig-vaken" simulering för den som kollar på väskorna?

De frågade om det var min väska, och meddelade att jag blivit utvald för en extrakontroll, så de svabbade efter sprängämnen på/i väskan. Så det verkar onekligen vara möjligt att bli slumpvis utvald även genom sitt bagage på bandet.

Kan även ge lite insider på denna, de har simulerade väskor som drycker upp under arbetspasset som jag förstått det. Med krav på att upptäcka 9/10 olagliga föremål eller liknande.

Men ska se om jag får tag i han och be han beskriva det ordentligt igen, så jag inte höftar från minnet.
 
Last edited:
Jag berättade om denna tråd för en kollega som sa att det är likadant för honom. Varje gång han går genom säkerhetskontrollen på Arlanda så blir han också slumpvis utvald sa han. Så någonting som "påverkar" slumpen verkar ju finnas.

+1 på den - jag blir gärna medlem i den klubben. Kollegan brukar säga såhär om mig: "Gå fort du om du vill, jag hinner ändå ikapp dig i Security... ;)"
 

brykthed

Medlem
Som blond medelålders kvinna av svenskt ursprung iklädd relativt vanliga märkeskläder så blir jag också relativt ofta slumpvis utvald, både fingrar och väska blivit testade för sprängämnen, och ibland någon slags ytlig kroppskontroll. Oftare på Gardermoen (kanske 25% av gångerna), men ibland även på T5 Arlanda.
 

trskial

Medlem
Som blond medelålders kvinna av svenskt ursprung iklädd relativt vanliga märkeskläder så blir jag också relativt ofta slumpvis utvald, både fingrar och väska blivit testade för sprängämnen, och ibland någon slags ytlig kroppskontroll. Oftare på Gardermoen (kanske 25% av gångerna), men ibland även på T5 Arlanda.

Jag blir 9/10 kollad på Gardemoen när jag kommer från Stockholm och ska vidare till Tromsö.

Blir aldrig stoppad på Arlanda, vare sig i säkerhetskontrollen eller i tullen.

Det är väl för att säkerhetspersonal och tullpersonal på Gardemoen är paragrafryttare. Har du 1L whiskey för mycket, BÖTER!
 

JonW

Medlem
Kan även ge lite insider på denna, de har simulerade väskor som drycker upp under arbetspasset som jag förstått det. Med krav på att upptäcka 9/10 olagliga föremål eller liknande.

Men ska se om jag får tag i han och be han beskriva det ordentligt igen, så jag inte höftar från minnet.
Nja, vad jag hört är det inte simulerade väskor utan en funktion som projicerar in en pistol i den verkliga väskan för att kolla om personalen upptäcker denna. Vilket nog kan vara en bra idé, hade en kompis som väl framme på Rivieran upptäckte att ARN släppt igenom en enorm armékniv han hade glömt i handbagaget....
 

Smuffe

Medlem
Jag har nog en hit-rate på mellan 80-90% om inte mer när jag reser från T4 på Arlanda.
Minns jag rätt har jag blivit svabbad varje gång sedan ett år tillbaka och har 6-10 flighter.
 
Toppen