Senaste nytt

"Stickprovskontroll" Arlanda T5

Knappen sitter precis där man analyserar den tredimensionella strukturella kvantstrålningen som IS kan använda som en dirty bomb. Att fastna 14 gånger i rad är förstås osannolikt så det vara därför jag ställde frågan. Dessa mysterier har oftast en mer realistisk förklaring som att en del detektorer är mer känsliga än ändra.

Jag tvivlar på att det finns en "manual override" knapp men det vore en bra ide om man har en kompetent person med mycket erfarenhet i säkerhetskontrollen. Chansen för det är ju förstås inte stor.

Måste vara "manual override" kommer ihåg när jag bilade runt i californien. Den som inte körde fick dricka öl och gå in och fråga efter rum på hotellen. När jag orakad sen 6 månader gick in och frågade var det alltid fullt, när jag körde och min tjej gick in fanns det alltid rum.....

För att sammanfatta det hela så tror du inte att det existerar en "stickprovskontroll" på Arlanda T5. När du, eller någon annan som ser "misstänksam" ut, går genom kontrollen så trycker då personalen på en knapp manuellt och kontroll sker. Och eftersom du tydligen ser "misstänksam" ut så trycker man alltid på knappen.

Dat kan ju inte vara kopplat till ditt pass utan om det nu är så att man verkligen vill kolla dig så sker det enligt sannolikheten för att någon trycker på en knapp. Korrekt uppfattat?

Har man otur så blir man gripen för förargelseväckande utseende... :)

Har en bekant som jobbade på T5 några månader (slutade i april) som han förklarade har detektorn två olika ljud. Ett som indikerar att man haft metal genom bågen och ett annat som indikerar att man ska slumpvis väljas ut. Men som random person så hör vi inte skillnaden och han menade att om personen verkade otrevlig eller annat kunde man utnyttja "metall-pipet" som att det var ljudet för att göra en slumpvis kontroll, ingen kollega brydde sig och de verkade få lite glädje att irritera någon annan persons dag. Sedan angående det slumpvisa så ska det vara ett pip mellan 14-2x (kommer inte ihåg), så chansen finns ju att man piper varje gång, men snarare att de vill jävlas lite.

Men det bästa vissa tydligen tyckte var att om man gav detektorn en liten knuff när någon gick igenom så pep den, och då kunde man slösa den resenärens tid lite extra. Tydligen är/var detta populärt mot personer som man ansåg var dryga...den bekanta sa upp sig ganska snabbt en anledning var hur personalen betedde sig mot resenärer.

...om personen verkade otrevlig eller annat kunde man utnyttja "metall-pipet" som att det var ljudet för att göra en slumpvis kontroll, ingen kollega brydde sig och de verkade få lite glädje att irritera någon annan persons dag. Tydligen är/var detta populärt mot personer som man ansåg var dryga...
Jag bara vill inte tro att detta är sant. Hur kan personalen vid bågen nånsin hinna skapa sig en uppfattning om huruvida personen som går genom bågen är "otrevlig eller dryg"?! Är det verkligen så många resenärer som hinner visa sina sämsta sidor på de 3 sekunder det tar att gå igenom?

Jag berättade om denna tråd för en kollega som sa att det är likadant för honom. Varje gång han går genom säkerhetskontrollen på Arlanda så blir han också slumpvis utvald sa han. Så någonting som "påverkar" slumpen verkar ju finnas.

Har för mig att jag noterat att det finns en liten display högst upp på bågen. Den visar oftast en siffra, vilket jag antar är hur "metallisk" du är (piper dock inte på de första) - men ibland när det piper har jag sett att det står typ "RAND".

Vid ett tillfälle (Landvetter eller Arlanda, minns inte) råkade jag kolla på röntgenbilderna på mitt handbagage när den åkte igenom scannern, och till min förvåning visade bilden att det låg en pistol i min väska. Den som kollade på bilderna tryckte på en knapp, pistolen försvann från skärmen och väskan leddes ut på ett annat band på sidan. Någon form av "håll-dig-vaken" simulering för den som kollar på väskorna?

De frågade om det var min väska, och meddelade att jag blivit utvald för en extrakontroll, så de svabbade efter sprängämnen på/i väskan. Så det verkar onekligen vara möjligt att bli slumpvis utvald även genom sitt bagage på bandet.

Toppen