Senaste nytt

Statusmatch Eurobonus --> Finnair Plus

Nekades precis med hänvisning till reglerna att man inte tidigare fått status match. Jag är fortfarande rätt säker på att just den regeln tillkom senare, för jag läste reglerna noggrant (inkl terms längst ner på sidan). Men men - har inget bevis så tar det på shit happens kontot. Trist bara att jag nu måste flyga med Finnair på biljetten jag köpt
Hur länge väntade du att få svaret?

Någon som lyckats matcha utan att boka en biljett?
Det står i villkoren "Du behöver inte ha genomfört din bokning innan du begär nivåmatchningen." vilket ju tyder på att man skulle kunna köpa biljetten vid ett senare tillfälle.

De resor jag eventuellt tänkte boka med Finnair är inom perioden men jag kommer inte hinna få fram exakt datum förens efter erbjudandet går ut.
Skulle väl kunna boka en flex och flytta den men känns bökigt om den sen inte går att ändra till annan destination eller så.

Någon som lyckats matcha utan att boka en biljett?
Det står i villkoren "Du behöver inte ha genomfört din bokning innan du begär nivåmatchningen." vilket ju tyder på att man skulle kunna köpa biljetten vid ett senare tillfälle.

De resor jag eventuellt tänkte boka med Finnair är inom perioden men jag kommer inte hinna få fram exakt datum förens efter erbjudandet går ut.
Skulle väl kunna boka en flex och flytta den men känns bökigt om den sen inte går att ändra till annan destination eller så.
"Genomfört" bör du nog tolka som "ha genomfört resan", och ha i åtanke att Finnair ibland använder sig av något oväntade ordval på svenska*. :)
Vilket bokningsnummer hade du f.ö. tänkt ange i mailet om du inte bokat något med Finnair när du begär en statusmatch? Men lycka till med att försöka.

* Det gör för all del SAS också...

Last edited:
Precis... den engelska versionen säger "You do not need to have flown the booked flights before requesting the status match."
Haha det var ju en jävla skillnad!

Okej så någon som har tips på bästa sätt att göra detta? Har aldrig bokat hos Finnair tidigare så vet inte hur deras flexibla biljetter fungerar. Med LH kan man exempelvis köpa något random och sen ändra till något helt annat (byta både origin och destination) men behålla samma PNR. Funkar det med Finnair eller är det bara att ge upp och avsätta en dag för okynnesflygning?

Ska kolla mer på detta imorgon men det är alltså

1) boka valfri enkelresa från Sverige (men jag kör t/r för vill ju hem också)
2) Ansöka om statusmatch efter att bokningen är gjord men inte nödvändigtvis innan man gjort själva flygningen
3) Landa hemma i Sverige igen och vänta

?

2) Ansöka om statusmatch efter att bokningen är gjord men inte nödvändigtvis innan man gjort själva flygningen

?
Visst, men det är bättre att ansöka innan flygningen (dvs efter bokning men innan flygning) så att man har status på sin flygning!

?
Typ så. Det går ju bra att ta en enkel hem också. Går ju att kombinera med en EB Award åt ena hållet om man vill det...

Edit: Fördelen med AY på hemresan jmf med utresan är att om man hunnit få sin nya status så finns det lounge som man har tillgång på HEL. Dvs om man tänker sig SK åt ena hållet och AY åt det andra.

Last edited:
Haha det var ju en jävla skillnad!

Okej så någon som har tips på bästa sätt att göra detta? Har aldrig bokat hos Finnair tidigare så vet inte hur deras flexibla biljetter fungerar. Med LH kan man exempelvis köpa något random och sen ändra till något helt annat (byta både origin och destination) men behålla samma PNR. Funkar det med Finnair eller är det bara att ge upp och avsätta en dag för okynnesflygning?
Annars är Helsingfors en rätt trevlig stad, till skillnad från Stockholm så är flygplatståget rimligt prissatt (ca 4€ om jag kommer ihåg rätt) och går typ var 10e minut eller något liknande.

Toppen