Senaste nytt

Statusmatch Eurobonus --> Finnair Plus

59k för Business light, nej tack. Då kör jag hellre 4 Business på kampanj med sas för 60k.
Finnair är väl spend-baserat så om man bokar billigare resor istället når man väl samma resultat? Och det är väl ändå spend som både SAS och Finnair är ute efter här?
Det är nog relativt få som får ihop Diamond på SAS för under 60k om man inte hänger här eller är ”poäng-intresserad”.

För egen del kostade det närmare 40k att (åter)kvalificera till Diamond, bestående av en ToR Business Flex till Seoul (2x), årsavgift för Amex elite, tvättmedel och lite onlineshopping. Och då får jag nog anses vara poäng-intresserad.

Jag övervägde att skippa återkval till Senator och satsa på Finnair, men när de inte var intresserade av att matcha så fortsatte jag köra på LH.

Nu har det kommit en matchning men alternativen inom oneworld är ju nu färre när Qatar inte flyger som vanligt.
Därför blir ju ett Finnair Gold också mindre värdefullt också tänker jag.

Nu kommer jag troligtvis hoppa på matchningen men kommer nog ”göra klart” senator först sen får vi se. Hade dom matchat till Platinum hade jag kanske tänkt annorlunda.

För att säkerställa att jag inte tänker fel: Visst kvalificerar en flygning som på Finnairs websida står som "trafikeras av Jettime A/s for Finnair"?

Har AY-nummer (AY819, HEL-ARN).
Kan ju inte garantera att det gäller för just den här kampanjen, men i allt annat är den att se som en AY-resa.
När e-biljetten säger
Operated by JETTIME A/S FOR FINNAIR
Marketed by FINNAIR

har jag följande transaktion i kontot:
Skärmavbild 2026-04-06 kl. 19.53.52.png

Någon som fått svar från Finnair? Skickade in en ansökan för några dagar sedan och bokade en tur från HEL till ARN. Fick ett automatsvar att om jag tidigare fått en status match så kunde jag inte få det en gång till. Ok shit happens. Gick in på Finnair.se för att boka om flyget (har alltid något ärende dit) och ser att jag har 4 uppgraderingskuponger (vilket inte stämmer- använt alla). Fortfarande Finnair silver- men när jag ser på Finnair plus kortet står det Gold.
Kan det stämma?

Någon som fått svar från Finnair? Skickade in en ansökan för några dagar sedan och bokade en tur från HEL till ARN. Fick ett automatsvar att om jag tidigare fått en status match så kunde jag inte få det en gång till. Ok shit happens. Gick in på Finnair.se för att boka om flyget (har alltid något ärende dit) och ser att jag har 4 uppgraderingskuponger (vilket inte stämmer- använt alla). Fortfarande Finnair silver- men när jag ser på Finnair plus kortet står det Gold.
Kan det stämma?
Jag har inte hört ett pip. Efter att ha läst ditt inlägg så loggade jag in hos Finnair och ser att jag har blivit uppgraderad nu.

Något OT fråga, men är det någon som vet om det går att beställa ett fysiskt medlemskort hos Finnair? Jag har inte hittat något om det...

Toppen