Senaste nytt

Statusmatch Eurobonus --> Finnair Plus

Finnair Platinum slår väldigt mycket högre än ett EBD.

EBD blir du utan att flyga och lite företagsspend, absolut inte corn flakes status, men knte direkt svårt att uppnå på ett 20-tal resor, julkalender och kreditkort.

Hur tråkigt det än må vara så gör Finnair rätt i att inte matcha EBD till Finnair Platinum.
För Pandion däremot kunde Finnair ha erbjudit Platinum, tycker jag.

...

Hur tråkigt det än må vara så gör Finnair rätt i att inte matcha EBD till Finnair Platinum.
Jag håller med om det. Rent allmänt är det sällan klokt att låta folk matcha till högsta nivå. Bättre att matcha folk till lägre nivå och lägga challenge på att nå upp till högsta.
Det som stör mig är att SAS strösslade ut sina Diamond på en match för några veckor sedan och Finnair svarar lite avmätt med att matcha till Gold. Verkar som sas är desperata att få in fler Diamond och Finnair inte direkt känner sig hotade.

Men att Diamond är underlägset håller jag inte med om. Och att nå det nästan utan att flyga är nog undantag, inte regel.

Och det är rätt många som är nya nöjda diamonds. Scandic Finland lär märka av det.

Och att nå det nästan utan att flyga är nog undantag, inte regel.
Det är vanligare än du tror, bara titta den stora FB gruppen.

Jag har dragit in följande
3200 poäng på flyg (flyger uteslutande billig ekonomi)
10k på MR
10k dubbel upp business
15k för 10 resor

Trots MR och dessa kampanjer når jag inte EBG på flyg. Men blir utan problem EBD när man inkluderar sas shoppingportal, kreditkort, conscious traveller, hyrbil mm.

Allt icke flygrelaterat ger mig utan problem ett EBG. Tillsammans med kampanjer på flyg så är det svårt att missa EBD om man faktiskt försöker nå upp till det.

Jag är absolut inget extremt undantag. Många har stora utlägg i tjänsten/livet som gör att man blir EBD på spend mer eller mindre.

EBD blir du utan att flyga och lite företagsspend, absolut inte corn flakes status, men knte direkt svårt att uppnå på ett 20-tal resor, julkalender och kreditkort.
Räcker det inte med enbart två ToR Business Flex lång-långdistans och julkalenderdubblering? Det borde val bli 12 000*2*2*2 = 96 000 poäng? Eller missar jag något?

Det är vanligare än du tror, bara titta den stora FB gruppen.

Jag har dragit in följande
3200 poäng på flyg (flyger uteslutande billig ekonomi)
10k på MR
10k dubbel upp business
15k för 10 resor

Trots MR och dessa kampanjer når jag inte EBG på flyg. Men blir utan problem EBD när man inkluderar sas shoppingportal, kreditkort, conscious traveller, hyrbil mm.

Allt icke flygrelaterat ger mig utan problem ett EBG. Tillsammans med kampanjer på flyg så är det svårt att missa EBD om man faktiskt försöker nå upp till det.

Jag är absolut inget extremt undantag. Många har stora utlägg i tjänsten/livet som gör att man blir EBD på spend mer eller mindre.
Jag är med på att det går. Jag har såklart inga siffror på hur stor andel diamonds som klarar det på 20 resor i light eller mindre.

Jag har varit på ett par diamond träffar, och de flesta man småpratar med där flyger in statusen. Inte på något utstuderat sätt utan de gör ett par longhaul och ett par Europa-turer i business som firman betalar. Sedan finns även gruppen poängnördar på träffarna - jag skulle tro att de är löverrepresenterade eftersom "gratis är gott" och många drivs av att få sola sig i glansen av en status som kommit från just utstuderad poängintjäning. De är ändå långt från en majoritet på träffarna, iaf när det hållits i Danmark.

Sedan är det rätt att en Finnair status är svårare att nå utan flygning, eftersom det är i huvudsak bara flygresor som ger nivåpoäng. Men även där finns 2x kampanjer, rutter/bolag/biljetter som ger orimligt bra med poäng, osv. Och faktum är, det är inte svårt att bli platinum även utan kampanjer. En (1) HEL-TYO t&r i business light kostar 59 000SEK. Där har du drygt 50 000 nivåpoäng och sedan växlar du avios för de sista 25-30 000 du behöver för att förnya platium. En t&r, utan någon som helst kampanj
Om det är 2x kampanj kan du alltså förnya platinum på en enkel resa i business. Inga kreditkortsgrejer, inköp på amazon, hotellbokningar, hyrbilar fix&trix med utlägg. Ett segment.

Så varför är Diamond enklare bara för att det går att göra på "två ToR Business Flex lång-långdistans och julkalenderdubblering"? Eller med en uppsättning kort, utlägg, inköp för andra, bevakning av julkalender, listiga MR mm?

PS jag håller med om att det är roligare att göra med en uppsättning kort, utlägg, inköp för andra, bevakning av julkalender, listiga MR mm
Men den dagen man tycker att det inte är kul längre att lägga tid&energi på att hitta alla smarta intjäningar, så kan man enkelt flyga in en Finnair platinum på kort tid.
'The game' för Finnair platinum är bara ett annat än det är för EB diamond. Det går fortfarande att spela och optimera, bara på ett annat sätt.

Sedan är det rätt att en Finnair status är svårare att nå utan flygning, eftersom det är i huvudsak bara flygresor som ger nivåpoäng. Men även där finns 2x kampanjer, rutter/bolag/biljetter som ger orimligt bra med poäng, osv. Och faktum är, det är inte svårt att bli platinum även utan kampanjer. En (1) HEL-TYO t&r i business light kostar 59 000SEK. Där har du drygt 50 000 nivåpoäng och sedan växlar du avios för de sista 25-30 000 du behöver för att förnya platium. En t&r, utan någon som helst kampanj
Om det är 2x kampanj kan du alltså förnya platinum på en enkel resa i business. Inga kreditkortsgrejer, inköp på amazon, hotellbokningar, hyrbilar fix&trix med utlägg. Ett segment.
59k för Business light, nej tack. Då kör jag hellre 4 Business på kampanj med sas för 60k.

Kan lova att jag inte lägger några 59k för någon av mina statusar. EBD kostar ca 25k att dra in för min del på resor och kreditkort.

När man väl har statusen ska den ju nyttjas också så att lägga större delen av årets resbudget på ett flyg går inte ihop ekonomiskt för mig.

Toppen