Senaste nytt

Status match till Ita Airways och Skyteam Elite och Elite Plus

Homer

Medlem

Tomas E

Medlem
Fick ett mail idag där de skrev:
Because you have been with us from the start, we have decided to offer you a special gift.

For the entire duration of next year, until December 31st 2023, you will maintain your level within the program and continue to enjoy the benefits of Club Executive.
Nämnas kan att jag inte flugit ett enda segment med varken ITA eller övriga SkyTeam under 2022. Sedan har det under året - av långa diskussioner på FlyerTalk att döma - visat sig att beteckningen "SkyTeam Elite Plus" i ITA-tappning är lite bluff (trots loggan på kortet), och inte fungerar fullt ut hos andra SkyTeam-bolag. En del har för all del lyckats ta sig in i lounger med ett ITA-kort när de flyger med andra bolag, men det har varit problem med både poängintjäning och de flesta statusförmåner hos andra bolag. Men, man får vad man betalar för, och det här var ju en gratis statusmatchning.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Homer

Medlem
Jag flög t/r Manchester med AF/KL, FLying Blue nummret inlagt i bokningen på utresan.
På hemresan försökte jag ändra till ITA vid check-in, gick inte ITA fanns inte i deras system.
Incheckningspersonalen tillkallade supervisor som gjorde försök med olika kombinationer
genom att lägga till en nolla före numret lyckades hon registrera det i systemet.
Boardingkortet visade dock ingenting om ffp, i stället fick jag klisterlapp med fasttrack och handskriven kommentar.
I loungen drog de magnetremsan på ITA kortet och släppte in mig utan kommentar.
Några ITA eller Flying blu miles fick jag aldrig, däremot gick det utmärkt att efterregistrera till Flying BLue.
 

intuition

Medlem
Jag har ITA Vidare executive och flyger VN idag. Hade lagt in numret i bokningen. När jag gjorde web check in vill den validera numret. Väljer "AlItalia" i dropdown och in.med nummer igen. Den tuggar en stund men godkänner inte. Testar utan inledande nollor, samma fel.

Transfer desk på SIN changi kan inte heller få in numret.
Hittar ändå ingen skyteam lounge (skyteam.xom lounge finder länkar bara runt i cirkel och appen kräver registrering) Ger upp och använder prioritypass.

Har andra ungefär samma problem?
ITA är väl ett specialfall, hoppas verkligen inte sas kommer ha liknande situation.
 

stopover

Medlem
Jag har ITA Vidare executive och flyger VN idag. Hade lagt in numret i bokningen. När jag gjorde web check in vill den validera numret. Väljer "AlItalia" i dropdown och in.med nummer igen. Den tuggar en stund men godkänner inte. Testar utan inledande nollor, samma fel.

Problemet ligger hos VN, inte ITA. Har tidigare haft samma utmaning att lägga till mitt Flying Blue FF-nummer i en VN-bokning. Har ofta behövt ringa in till VN customer service (som dock fixat detta direkt) eller be check-in-agent att lägga till numret.

Väldigt konstigt att transfer desk på SIN inte lyckats med det.

Lounge finns på SIN, det är SATS Premier Lounge som gäller för Skyteam.
 

intuition

Medlem
Ho-ho, lite byråkrati-vibbar av detta.
Landade på PQC och fick till check-in direkt för att få inlagt nummer i reservationen.
- Det ligger redan där, säger hon och pekar på mitt e-biljett-kvitto.
- Ja, men det fungerar inte när jag checkar in, sa jag (2ggr)
- Go to airline counter!

Där var det kö så jag pallade inte vänta. Tänkte att problemet kanske ligger i web-checkin så det löser sig i morgon vid avfärd.

Nästa dag, får jag inte checka in alls.
- go to airline counter! Must update ticket will full name.


Reser som alltid med efternamn + första förnamn. Går till airline counter, där skakar de bara på huvudet. Frågar vem som skickat mig dit och går tillsammans till check-in där agenten får besked att biljetten är korrekt och att de ska checka in mig.
Agenten gör det, men envisas med att "full name" ska vara med och lägger massor av tid på att addera förnamn 2 och 3 som mellannamn. AZ numret kan såklart inte klara och jag har ingen lust att gå ett varv till till airline counter...

Min carry-on väska som var godkänd på hitvägen är inte det på returen och måste checkas in. *)

Vänliga hälsningar
från "statusless in Vietnam"



*) formellt korrekt men hade jag orkat ta ut vinter jackan hade det varit under 12kg
 
Last edited:
Toppen