Senaste nytt

Status match för Air Berlin Topbonus (inte challenge)!

Väntar på svar nu :)

En annan fråga, flyger med British Airways ARN-LHR-SFO i World Traveller Plus. Behöver jag ha Topbonuskortet registrerat på resan för att kunna utnyttja loungerna, eller räcker det att visa kortet och boardingkort vid ingången?
Vill registrera resan mot mitt Executive Club-kort.

Väntar på svar nu :)

En annan fråga, flyger med British Airways ARN-LHR-SFO i World Traveller Plus. Behöver jag ha Topbonuskortet registrerat på resan för att kunna utnyttja loungerna, eller räcker det att visa kortet och boardingkort vid ingången?

Och där kom svaret, ett år Topbonus Gold utan problem :)

Det räcker att du har kort och boardingkort.

Fördelen är ju att du får 40% bonus som Guld, där bonuspoängen även räknas till status. Så i praktiken räcker det med att flyga 30 000 miles för att behålla guldkortet.

Det låter ju mycket bra och det är ju en stor skillnad på att dra in 50k resp 30k miles för att behålla guldkortet, men har du inte räknat lite fel: 30k + 40% guldbonus miles = 42k miles. Rätt beräkning är väl: 35.75k + 40% guldbonus miles = 50k miles. Enl min statusmatch så behöver jag 50k miles för att behålla guldkortet.

Fördelen är ju att du får 40% bonus som Guld, där bonuspoängen även räknas till status. Så i praktiken räcker det med att flyga 30 000 miles för att behålla guldkortet.

Men det gäller ju bara om man flyger AB- eller Niki-metall. Lätt fixat visserligen om man mest åker till eller från Tyskland. Gränsöverskridande shorthaul (t.ex. CPH-TXL) ger ofta hela 1000 poäng. En sådan t.or. + guldbonus ger då 2800 poäng, helt ok!

Men det gäller ju bara om man flyger AB- eller Niki-metall. Lätt fixat visserligen om man mest åker till eller från Tyskland. Gränsöverskridande shorthaul (t.ex. CPH-TXL) ger ofta hela 1000 poäng. En sådan t.or. + guldbonus ger då 2800 poäng, helt ok!
Fast billiga Air Berlin/Niki bokningsklasser (Z,G, P, E, W ,T) ger bara minimum 250 - 500 poäng per sträcka för icke inrikesflygningar.
Partners - airberlin.com

Fast billiga Air Berlin/Niki bokningsklasser (Z,G, P, E, W ,T) ger bara minimum 250 - 500 poäng per sträcka för icke inrikesflygningar.
Partners - airberlin.com

Det är riktigt, men man behöver ofta bara lägga på typ 10-20 euro per segment (i synnerhet på mina shorthauls som TXL-CPH/GOT/ARN) för att dubbla poängantalet, syns ju föredömligt tydligt hos just Air Berlin när man provar olika flyg. Just detta med att se poäng/bokningsklass kan ju annars ofta vara rätt trixigt hos en del bolag.

...Är just nu för övrigt i Sverige på total AB-poängmaximering, TXL-VIE-ARN-VIE-TXL = 5600 poäng för 300 euro...bc.se tär på min ekonomi ibland :D

Jag vet inte vad som är kutym på forumet, om man som ny medlem skall presentera sej någonstans innan man börjar skriva. Om så är fallet ber jag om ursäkt men jag kände bara att jag måste registrera mej och berätta hur glad jag blev att min statusmatch EBS och A3G till Top Bonus gold i 12 månader gick igenom, utan det här forumet hade jag aldrig ens tänkt på det
Dessutom var det tack vare fourmet som jag hittade genvägen till *G med Aegean, annars hade jag fortfarande suttit med mitt EBS utan chans på EBG pga. mitt företags resepolicy (Y alltid, oavsett, överallt).

Så för att summera är jag mycket glad idag som både *G och OW sapphire innehavare och jag vill tacka alla kunniga och påhittiga människor på det här forumet som delar med sej av sin kunskap och sina tips.

Fick mitt guldkort i posten idag tillsammans med ett par guldtaggar. Embossed namn även på baggagetagsen (se och lär TK, som bara trycker namnet på guldkortet.)

Toppen