Senaste nytt

Star Alliance Gold coming through

Stefan Silfver

Ny medlem
På väg hem från Maldiverna via Frankfurt i shorts och t-shirt. Står i Business Class kön hos Lufthansa då en kostymklädd tysk frågar oss lite spydigt om vi visste att denna kö endast är för business passagerare, varpå jag tackar för att han uppmärksammade att vi står i fel kö och traskar över till First Class incheckningen :)
 

Buffy

Medlem
På väg hem från Maldiverna via Frankfurt i shorts och t-shirt. Står i Business Class kön hos Lufthansa då en kostymklädd tysk frågar oss lite spydigt om vi visste att denna kö endast är för business passagerare, varpå jag tackar för att han uppmärksammade att vi står i fel kö och traskar över till First Class incheckningen :)
Såg han det?
 
Jag kan till viss del förstå den här mannen. Jag tycker det är relativt vanligt att passagerare utan prioboardingrättigheter står i en klunga runt spärren/gate-disken och det är inte så lätt att avgöra om de köar till prioboardingen eller bara vill vara långt framme när den allmänna boardingen börjar. Om man inte flyger sträckan ofta eller hänger här på BC så är det väl inte så lätt att veta att 60-70% av passagerarna på Köpenhamn-Stockholm har (minst) guldstatus?
 

AndersSt

Medlem
Jag minns en gång när SAS-planet från Düsseldorf till Köpenhamn blev inställt pga tekniskt fel och alla köar vid disken för ombokning. En man passerar då hela långa kön och börjar prata med kvinnan bakom disken, påtalar upprört att han faktiskt är Star Alliance Gold och inte ska behöva stå i den vanliga kön. Hon tittar inte ens på honom och efter en stund går han muttrande och ställer sig sist i kön. Jag uppskattar att minst hälften av oss var antingen Guld eller högre och/eller satt i Plus.
 

FFlash

Medlem
Jag minns en gång när SAS-planet från Düsseldorf till Köpenhamn blev inställt pga tekniskt fel och alla köar vid disken för ombokning. En man passerar då hela långa kön och börjar prata med kvinnan bakom disken, påtalar upprört att han faktiskt är Star Alliance Gold och inte ska behöva stå i den vanliga kön. Hon tittar inte ens på honom och efter en stund går han muttrande och ställer sig sist i kön. Jag uppskattar att minst hälften av oss var antingen Guld eller högre och/eller satt i Plus.

Haha, såg exat samma en gång på ORD. Det kom en ”I am a platinum member” varpå desk agenten räckte ut handen sin för att kolla hans boarding kort, gav det tillbaka och hänvisade till kön ”these people here have priority”. Jag tyckte det var bra sagt :D kanske många verkligen hade execplat/owe/andra likvärdiga kort.
 

Berglund

Medlem
Själv har jag då gjort det totalt omvända. Jag stod en sen kväll på en flygplats någonstans och hade missat sista flyget hem och skulle bli ombokad och få någonstans att sova. SkyPrioritykön där jag stod var helt tom, det var bara jag. Den vanliga kön sträckte sig halvvägs till helvetet och stämningen där var väl kanske inte den bästa. Det satt tre stackars agenter bakom den långa disken, som skulle ta hand om oss. Det skulle ta lååång tid innan de betat av hela kön!

Min kväll var ju redan förstörd, jag visste att det inte fanns fler flyg samma kväll dit jag skulle. Hade flugit större delen av dagen redan och kunde gott tänka mig att stå upp en stund. Jag började därför helt sonika släppa fram en efter en från den långa kön, till att få gå före. Alla blev väldigt lyckliga och det började sprida sig lite bättre stämning. När det till slut kom en gubbe och ställde sig efter mig i prioritykön, då gick jag till slut fram till disken, fick min ombokning, hotellvoucher och traskade iväg för att sova. Väl förvissad om att jag gjort ett tjugotal människor på denna märkliga planet i varje fall lite gladare!
 

Senator

Moderator
Igår stod jag och väntade på LH1127 BCN-FRA vid gate B32 i Barcelona. Tydligare skyltning skall man leta länge efter, och det är vara en väg att komma dit. Så man måste gå förbi de tydliga fällor som finns:
Vänster - ekonomiklass
Höger - Business, First, HON/SEN och Star Gold

Man måste gå förbi detta för att sätta sig att vänta. Men trots detta: när det blev dags att kliva ombord, är det 3 passagerare som reser sig från stolarna och ställer sig framför alla andra i priokön. Jag hade 15 passagerare framför mig, och var väldigt nära att säga några välvalda ord.

#DYKWIA
 
Toppen