Senaste nytt

Star Alliance Fast Track

Henrik_B

Medlem
Arlanda T5. Har man som EBG tillgång till fast track vid resande med hela *A eller bara SAS? Ska åka TK. Vakterna brukar säga ok men vad är det formella?
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Enligt SAS regler så ska man ha tillgång. Däremot är det sällan vakterna har koll på vilka regler som gäller, så det finns en risk att man blir avvisad då TK inte köper fasttrack tjänsten på Arlanda. Å andra sidan går det fortast att använda södra säkerhetskontrollen vid resa med TK då deras incheckningsdiskar ligger närmast.
 

Dr. Miles

Expert
Arlanda T5. Har man som EBG tillgång till fast track vid resande med hela *A eller bara SAS? Ska åka TK. Vakterna brukar säga ok men vad är det formella?
Med hela Star Alliance eller med Wideroe, enligt SAS webbsida.

EuroBonus Guld - SAS
SAS skrev:
Guldförmåner på flygplatsen

SAS Fast Track

Som Guldmedlem är du välkommen att använda Fast Track genom säkerhetskontrollen när du reser med SAS, Wideroe eller andra medlemmar i Star Alliance.
Du är också välkommen att ta med en vän eller närstående familj (max 4 familjemedlemar) genom Fast Track i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Oslo, gällande att ni båda reser samma dag med SAS, Wideroe eller annan medlem i Star Alliance.
Destinationer som erbjuder Fast Track
 

Henrik_B

Medlem
Södra brukar vara bra men den funkar sämre just när vi ska åka i juli pga charteravgångarna.

Jonas, säger SAS att det formellt är ok med hela *A? Vore bra att vad som gäller då vi ska åka TK med barnen mitt i semesterkaoset.
 

mha321

Medlem
Enligt SAS regler så ska man ha tillgång. Däremot är det sällan vakterna har koll på vilka regler som gäller, så det finns en risk att man blir avvisad då TK inte köper fasttrack tjänsten på Arlanda. Å andra sidan går det fortast att använda södra säkerhetskontrollen vid resa med TK då deras incheckningsdiskar ligger närmast.

Min erfarenhet är att de faktiskt brukar ha koll på just EBG - eftersom det är så många som har det. Jag har flera fånger åkt TK i economy och inte haft några som helst problem i fasttracken (däremot har jag haft med det EBG + Swiss i Business Class, men det var bara för att systemen inte klarade av det automatiskt förut).

Men det finns naturligtvis undantag - det beror på vem som står där just då.
 

lowflyer

Medlem
Har du SAS EuroBonus Gold eller uppåt?
Lufthansa är inte med på CPH Express (Fast track) enligt listan.
CPH Express
Fast CPH Express är något annat. Det är inte SAS *A Fast Track åtminstone.
Flyger man C med Lufthansa bör man absolut komma igenom SAS Fast Track:
Fast Track - SAS
Ligger inte helt på samma ställe.. CPH Express är den vanliga, stora säkerhetskontollen men att man håller till vänster.
Men som EBG/EBD etc har man inte tillträde i vänsterfilen utan får hålla till höger och stå i fållan med övriga. Om man t.ex. åker med ett gäng statuslösa.
 
Toppen