mha321
Medlem
Tyvärr är Fast Track mycket av en soppa runt omkring i världen, och SAS kanske snålast på hemorter som Arlanda, Oslo och Köpenhamn.
På alla flygplaster jag har varit på i USA där United, US Airways och American har någon Fast Track funktion har jag som Star Gold eller One World Emerald alltid fått access.
Min gissning är att SAS enbart erbjuder detta till Star-bolag som a) väljer SAS Ground Service och b) är villiga att betala extra för detta. De bolag som inte använder a) men har Fast Track (som t.ex. på Arlanda där man måste läsa den lilla texten för att förstå vad som gäller) har b) med eget avtal med Swedavia. Swiss är ett sådant exempel. Min gissning är att för United i USA är den inkrementella kostnaden för Star Gold marginell, frågan är vad den skulle vara för SAS.. Men som alltid, det är en kostnadsfråga..
Det kan säkert finnas en koppling till hur det faktiskt tas betalt för det också.
På Arlanda skrivs det ju tex noggrant upp vem som passerar (eller räknas i datorn, men det framgår hur många det är och på vilket bolag), så jag misstänker att swedavia kanske tar betalt per person.
I USA brukar det bara vara en koll på boarding kort efter notis om premier access, ingen faktisk räkning. Där kanske de har mer "flat-rate" avtal.
Det är ren spekulation förstås, jag vet inte hur avtalen ser ut. Men det känns rimligt att det också kan spela in.