Senaste nytt

Standby tidigare flight

Nordpilen

Medlem
Det beror helt på vad man har för resebehov och hur nära inpå behovet av förändringar uppstår, men för min del har det exempelvis handlat om att ett möte slutat tidigare än planerat och att då precis hinna med ett tidigare flyg tack vare att möjlighet har funnits att boka om i gate. Att boka den tidigare avgången från början har aldrig varit aktuellt då det skulle ha inneburit risk att missa flyget.

SAS har fördelen att de har en frekvent tidtabell på många destinationer och då är det synd att möjligheten att byta avgång är så komplicerad även vid flexibel biljett, särskilt om man behöver gå via affärsresebyrå och företagsavtal vid ändring alternativt köa till någon biljettdisk på flygplatsen.
 
Last edited by a moderator:
Jag tror det finns en tråd om detta, sökte men hittade inte.

Jag vet att jag läst om att det tidigare gått bra att göra "Standby för tidigare flight", dvs om man når fram till gate i tid för en tidigare avgång ska man kunna göra någon form av standby och få följa med tidigare flight om plats finns. Jag har också läst att detta bara går att göra i gate?

Jag testade i dag och det gick inte. Plus pro biljett, diamond. Frågade i gate på Arlanda och agenten sa han skulle undersöka. Svaret blev att det inte gick med den biljett jag hade, utan att det måste göras via "säljande kanal" tycke jag han sa. Biljetten köpt på sas.se
Gick till SAS-service-desk som sa att det stämmer, gate kan/får inte göra den här formen av "standby för tidigare flight". Hon var hjölpsam och kollade, men sa att eftersom det blir en prisskillnad kan hon inte heller boka om den. Det kan bara SAS personal på "utsidan" (hon menade före incheckning) göra. Alternativt kan man själv göra i appen, men då måste man göra det en timme före avgång.

Om jag förstår detta rätt finns inte "standby för tidigare flight" längre som någon förmån. Däremot "får man lov" att boka om biljetten om det är en ombokningsbar biljett, men då måste det göras av den som sålde biljetten och inte av personal i gate eller servicedesk. Undantaget verkade vara om det inte är vare sig ombokningsavgift eller prisskillnad så kan personal i gate/servicedesk göra ombokningen.

Har jag fattat rätt? Eller hur ska man göra?
Kan bara tala för mig själv och jag har bett om att få byta 6 gånger. Det har skilt alla gånger på vilken biljetttyp jag haft. Dock aldrig economy smart. Alla gångerna har jag bett om att få ändra i loungen faktiskt. Har fått byta flight 3 av de 6 gångerna, alla utan kostnad. Två av gångerna från GBG då de ringde och fixade från loungen och en gång i CPH, även där i Loungen. Senast detta hände var i oktober. Har inte hört att det ändrats rent "officiellt" då jag sett det som en inofficiell förmån för Diamond och inte biljettrelaterad. Rent officiellt så är det ju helt kopplat till biljett.
 
  • Gilla
Reactions: pep

pep

Medlem
..andre flygbolag har af og til ogsaa flexibility selv paa officially non-flexible tickets. E.g. QR, KQ, MH, og TG...det synes som om at hoej status hjaelper men ikke altid er afgoerende
 

TasselT

Medlem
Att boka mindre än en timme före avgång är ju numera spärrat både i appen och på webben. Det går inte ens att starta bokningsprocessen och än mindre kunna boka en PLUS PRO. Kl 16:15 försökte jag boka den här avgången - men det gick inte.
Som jag förstått går det inte heller att boka om till en tidigare flight som avgår om mindre än en timme.
Infördes den här en-timmes regeln också under pandemin ?
Jag minns att jag bokade en SAS-flight i appen - GO dessutom - innan pandemin, bara 15 min före avgång då Norwegian ställde in.
1676560794187.png
 
Det låter som att du utgår från att den som vill göra standby till tidigare flight är beräknande och försöker blåsa SAS. Lite tråkigt synsätt.

Mitt fall var så här: Jag hade ett byte på Arlanda med första möjliga förbindelse. Det finns en tidigare avgång, men enligt tidtabellen är bytestiden för kort för att tillåta en genomgående biljet. Fair enough.
Nu var inkommande plan tidigt och det var inga problem alls för mig att hinna till gate för den tidigare avgången. Boarding skulle starta några minuter senare när jag kommer fram och frågar. Det är ett typ-exempel på när den här typen av standby för diamond är en bra lösning och inte alls har att göra med att kunderna försöker lura SAS.

Istället för att flytta över mig till tidigare flyg och ha en glad kund tillbringade jag några timmar i loungen.


Jag hade en plus pro biljett, dvs den dyraste och mest flexibla biljettt som sas.se kunde sälja till mig. Om nu SAS ska "betalt för vad de borde tagit betalt för redan tidigare, dvs flexibilitet." borde de kanske också sälja flexibla biljetter på sajten?
Du citerade mig, men av någon anledning är det inlägget borta.

Nej, det är inte mitt synsätt, och jag tycker det är bra att SAS gör detta när det är möjligt. Som du säger, en kund som snabbare kommer hem och är nöjd måste vara deras mål. Det jag vände mig emot (och här är bästa att nämna att det är helt generellt jag menar, jag syftar inte på en enda identifierbar medlem på detta forum, inte heller någon annan person som folk vet vem det är) är att när SAS håller på vad reglerna faktiskt säger, så gör de fel, när de är inkonsekventa så gör de fel, och så vidare.
 

intuition

Medlem
Lite historik borde vara på sin plats också,
Någon som minns exakt hur det var när Go/Plus infördes?
Som jag minns var det för att förenkla

Go = Billigt och icke flexibelt
Plus = Dyrare men flexbelt
Sen spårade det med Go Light, plus smart, plus pro osv


Känns lite som vi är tillbaka på ruta 1


Men ja, jag känner till alla regler - men för gemene man blir det svårt att förstå!

Blir ju också krångligt när det inte alltid går att boka om heller oavsett om man vill betala för det.

Jag skulle åka LLA-ARN med en plus pro biljett i höstas, Kom tidigt och ville åka med en tidigare avgång som var försenad 1h.
Inga problem att betala för mig. Men gaten kunde inte göra nåt om det inte var en C-klass (Jag tror jag hade J) och resebyrån kunde inte heller göra nåt för att avgångstid var passerad...
Jag hade uppskattat om appen kunde vara lite mer användbar i dessa lägen och betala mellanskillnad för ombokning/standby
Jag hade lite samma tanke kring historiken.
När plus kom, och de hade bakat in flera attraktiva saker i biljetten blevn den plötsligt intressant för mig. Före det skulle jag aldrig komma på tanken att betala något annat än billigaste biljett på det lilla jag flög med SAS. Efter bokade jag bara plus och var väldigt nöjd.
Men så urvattnades konceptet, förmånerna blev sämre och priset högre. Och nu är vi där att den mest flexibla plus pro biljetten som säljs i SAS vanliga kanaler inte kan bokas om mindre än en timme före avgång och då bara av personal som är landside. Den där sista regeln med att gate och servicecenter airside inte ens får boka om flexibla biljetter är kanske den mest udda. Svårt att förstå någon som helst vinning med det.
 

Skogi

Medlem
Att boka mindre än en timme före avgång är ju numera spärrat både i appen och på webben. Det går inte ens att starta bokningsprocessen och än mindre kunna boka en PLUS PRO. Kl 16:15 försökte jag boka den här avgången - men det gick inte.
Som jag förstått går det inte heller att boka om till en tidigare flight som avgår om mindre än en timme.
Infördes den här en-timmes regeln också under pandemin ?
Jag minns att jag bokade en SAS-flight i appen - GO dessutom - innan pandemin, bara 15 min före avgång då Norwegian ställde in.
Visa bifogad bild 139262

Du kan fortfarande boka genom att ringa in till SAS kundtjänst, kanske inte är så vanligt men händer mig titt som tätt att jag bokar med mindre än 60 min till avgång.
 

Nordpilen

Medlem
Om man vill framföra till Sas sitt missnöje med denna förändring, var ska man skicka synpunkter för att få bäst genomslag så det inte bara fastnar hos en kundtjänst som inte bryr sig?
 
Toppen