Senaste nytt

Standby tidigare flight

intuition

Medlem
Jag tror det finns en tråd om detta, sökte men hittade inte.

Jag vet att jag läst om att det tidigare gått bra att göra "Standby för tidigare flight", dvs om man når fram till gate i tid för en tidigare avgång ska man kunna göra någon form av standby och få följa med tidigare flight om plats finns. Jag har också läst att detta bara går att göra i gate?

Jag testade i dag och det gick inte. Plus pro biljett, diamond. Frågade i gate på Arlanda och agenten sa han skulle undersöka. Svaret blev att det inte gick med den biljett jag hade, utan att det måste göras via "säljande kanal" tycke jag han sa. Biljetten köpt på sas.se
Gick till SAS-service-desk som sa att det stämmer, gate kan/får inte göra den här formen av "standby för tidigare flight". Hon var hjölpsam och kollade, men sa att eftersom det blir en prisskillnad kan hon inte heller boka om den. Det kan bara SAS personal på "utsidan" (hon menade före incheckning) göra. Alternativt kan man själv göra i appen, men då måste man göra det en timme före avgång.

Om jag förstår detta rätt finns inte "standby för tidigare flight" längre som någon förmån. Däremot "får man lov" att boka om biljetten om det är en ombokningsbar biljett, men då måste det göras av den som sålde biljetten och inte av personal i gate eller servicedesk. Undantaget verkade vara om det inte är vare sig ombokningsavgift eller prisskillnad så kan personal i gate/servicedesk göra ombokningen.

Har jag fattat rätt? Eller hur ska man göra?
 

gneken

Medlem
Jag tror det finns en tråd om detta, sökte men hittade inte.

Jag vet att jag läst om att det tidigare gått bra att göra "Standby för tidigare flight", dvs om man når fram till gate i tid för en tidigare avgång ska man kunna göra någon form av standby och få följa med tidigare flight om plats finns. Jag har också läst att detta bara går att göra i gate?

Jag testade i dag och det gick inte. Plus pro biljett, diamond. Frågade i gate på Arlanda och agenten sa han skulle undersöka. Svaret blev att det inte gick med den biljett jag hade, utan att det måste göras via "säljande kanal" tycke jag han sa. Biljetten köpt på sas.se
Gick till SAS-service-desk som sa att det stämmer, gate kan/får inte göra den här formen av "standby för tidigare flight". Hon var hjölpsam och kollade, men sa att eftersom det blir en prisskillnad kan hon inte heller boka om den. Det kan bara SAS personal på "utsidan" (hon menade före incheckning) göra. Alternativt kan man själv göra i appen, men då måste man göra det en timme före avgång.

Om jag förstår detta rätt finns inte "standby för tidigare flight" längre som någon förmån. Däremot "får man lov" att boka om biljetten om det är en ombokningsbar biljett, men då måste det göras av den som sålde biljetten och inte av personal i gate eller servicedesk. Undantaget verkade vara om det inte är vare sig ombokningsavgift eller prisskillnad så kan personal i gate/servicedesk göra ombokningen.

Har jag fattat rätt? Eller hur ska man göra?
Har inget svar, men jag var bokat på ett flyg från CPH till ARN. Min anslutning med Thai från BKK va lite sen. SAS bokade om mig till nästa flyg till ARN. Men när jag väl va på plats vid gate så va den fortfarande öppen till utsprungsflyget. Frågade då om jag kunde få hänga med planet och det verkade som att jag fick göra det om jag inte hade incheckat bagage. Tyvärr hade jag det och fick snällt vänta tills nästa flyg som jag hade blivit ombokad till då mitt bagage inte skulle hinna med.
 

mha321

Medlem
I princip gäller fullflex numera vad jag förstår. De brukar fråga om man har travelpass - det me väl typ de enda som bokar fullflex.

Ibland går det ändå. Men troligen är det personalen som då gör fel när de släpper på.. Med ett klassiskt sas eget initiativ.
 

DRG

Medlem
I princip gäller fullflex numera vad jag förstår. De brukar fråga om man har travelpass - det me väl typ de enda som bokar fullflex.

Ibland går det ändå. Men troligen är det personalen som då gör fel när de släpper på.. Med ett klassiskt sas eget initiativ.
Det här var verkligen en försämring. Var ju faktiskt det största värdet med Plus biljetterna intra Skandinavien när man var Diamond. Att man kunde komma med flighten innan om man var tidig. Tycker det är lite märkligt av SAS att ta bort detta, för det borde vara bättre att fylla planen, det är ingen direkt kostnad och sannolikheten att någon skall betala extra för några timmar eller ha en helt full flex är ju ganska liten när det är flighter mellan de nordiska länderna. Men det är som det är.
 

mha321

Medlem
Det här var verkligen en försämring. Var ju faktiskt det största värdet med Plus biljetterna intra Skandinavien när man var Diamond. Att man kunde komma med flighten innan om man var tidig. Tycker det är lite märkligt av SAS att ta bort detta, för det borde vara bättre att fylla planen, det är ingen direkt kostnad och sannolikheten att någon skall betala extra för några timmar eller ha en helt full flex är ju ganska liten när det är flighter mellan de nordiska länderna. Men det är som det är.

Jag tror att många satte i system att boka den billiga flighten på kvällen och sedan göra standby till den dyrare flighten i rusningstid. Och ofta funkade det. Om alternativet var att de betalade på den dyra, så kostade det definitivt pengar för dem. (även den dyra tenderar ju för övrigt att vara billigare än full flex)
 

Nordpilen

Medlem
Håller med om att detta är en rejäl försämring som leder till mindre nöjda kunder och minskad fördel med Sas plus pro.

Har provat två ggr vid gate på Arn senaste månaden att komma med tidigare flight med Sas plus pro biljett.

Första gången gick det bra, troligen genom att gate-personalen gjorde ett undantag, vilket visar att det bokningstekniskt inte är något som hindrar Sas.

Däremot gick det inte den andra gången. Jag blev då erbjuden att vid gate betala mellanskillnaden på 2000 kr till C-klass - vem tror de är beredda att betala det för att komma hem någon timme tidigare? Jag fick även veta att reglerna för detta ändrades i samband med Corona och att det endast var vid gate detta kunde lösas. Så trots att det fanns en hel del lediga platser fick jag inte åka med!

Att behöva boka om biljetten innan incheckning innebär en tidskrävande procedur som dessutom innebär att man över en timme innan den nya flighterns avgångstid måste vara säker på att man har så god marginal att man hinner med den , vilket inte man behöver genom att kolla vid gate.

Om folk nu missbrukat detta är mitt förslag:
- begränsa till närmast tidigare avgång (inte flera tidigare)
- begränsa vid behov så det endast gäller diamond/guld (jf SJ där SJ prio svart har möjlighet till fri ombokning samma dag oavsett biljettyp).

Någon som vet hur Norwegian hanterar detta med sina Flex-biljetter vid gate? För några år sedan gick det då bra att ändra vid gate. De har ju dessutom minst en fri ombokning för samtliga biljettyper.
 

pep

Medlem
Det bliver jo helt grotesk og en lose/lose situation for alle om den oprindelige flyafgang er fyldt/overbooket/forsinket ? Da skulle man loese mange problemer og goere mange glade ved at tilbyde tidligere flights. Og ingen erstatning til dem som ville blive ramt af evt. forsening af den opindelige flight...?
 

Nordpilen

Medlem
CPH transfercenter bokar om mot en avgift på 250 DKK. Nytt sen i höstas.
Ja det är ju en mer rimlig lösning och avgift om nu SAS vill komma bort från den lösning som fanns innan Corona, men samtidigt försvinner även här en del av flexibiliteten då du måste vara ute i god tid för att hinna detta. Det blir även märkligt när olika delar av Sas har olika lösning, då borde åtminstone Arn och Osl som också har transfer Center tillämpa samma lösning, men helst även alla andra flygplatser dit Sas flyger.
 

LPC123

Medlem
Nu vet jag ju inte om du syftade på mig eller någon annan när du talar om snålhet. I mitt fall handlar det absolut inte om snålhet. Jag brukar boka den flight jag tror jag skall åka med oftast är det den dyra flighten. Men ibland så går möten snabbare än vad man trott, det blir omkastningar och annat i schemat. Då har det varit bra att komma med den tidigare flighten hem, som dessutom ofta från början varit billigare. Att hålla på att springa till transfercenter, ringa etc är inte riktigt att alternativ när man kommer till flygplatsen, ser att flighten står inne och strax boardar. Då har det varit bra att bara kunna gå snabbt till gate och fråga. Och detta är absolut en försämring för det var konsekvent så att detta gick att komma med tidigare flight intra-scandinavien. Sedan kan jag förstå argumentet att det utnyttjades av vissa för att spara pengar och att man ville täppa till detta hål. Men en försämring är det likaväl och värdet av plus biljetterna går definitivt ned.
Håller med till 100% och bokar alltid det flyg jag tror jag ska åka med men med mycket möten bokade när man är iväg så blir det ofta omkull kastade planer och i vissa fall att man får avsluta dagen (i mitt fall oftast i Stockholm) tidigare och röra sig mot Arlanda och hem till Göteborg. Tidigare var det perfekt att då kunna hoppa med på någon av planen som gick runt 13-15 istället för att sitta och vänta till 16-17 flighten och oftast väldigt lite folk på flyget runt 13 och tvärfullt vid 16-17 som jag då skulle åkt med samt dyrare vid 16-17 då alla vill hem till Göteborg. Så jo en klar försämring enl mig.
 
Toppen