intuition
Medlem
Jag tror det finns en tråd om detta, sökte men hittade inte.
Jag vet att jag läst om att det tidigare gått bra att göra "Standby för tidigare flight", dvs om man når fram till gate i tid för en tidigare avgång ska man kunna göra någon form av standby och få följa med tidigare flight om plats finns. Jag har också läst att detta bara går att göra i gate?
Jag testade i dag och det gick inte. Plus pro biljett, diamond. Frågade i gate på Arlanda och agenten sa han skulle undersöka. Svaret blev att det inte gick med den biljett jag hade, utan att det måste göras via "säljande kanal" tycke jag han sa. Biljetten köpt på sas.se
Gick till SAS-service-desk som sa att det stämmer, gate kan/får inte göra den här formen av "standby för tidigare flight". Hon var hjölpsam och kollade, men sa att eftersom det blir en prisskillnad kan hon inte heller boka om den. Det kan bara SAS personal på "utsidan" (hon menade före incheckning) göra. Alternativt kan man själv göra i appen, men då måste man göra det en timme före avgång.
Om jag förstår detta rätt finns inte "standby för tidigare flight" längre som någon förmån. Däremot "får man lov" att boka om biljetten om det är en ombokningsbar biljett, men då måste det göras av den som sålde biljetten och inte av personal i gate eller servicedesk. Undantaget verkade vara om det inte är vare sig ombokningsavgift eller prisskillnad så kan personal i gate/servicedesk göra ombokningen.
Har jag fattat rätt? Eller hur ska man göra?
Jag vet att jag läst om att det tidigare gått bra att göra "Standby för tidigare flight", dvs om man når fram till gate i tid för en tidigare avgång ska man kunna göra någon form av standby och få följa med tidigare flight om plats finns. Jag har också läst att detta bara går att göra i gate?
Jag testade i dag och det gick inte. Plus pro biljett, diamond. Frågade i gate på Arlanda och agenten sa han skulle undersöka. Svaret blev att det inte gick med den biljett jag hade, utan att det måste göras via "säljande kanal" tycke jag han sa. Biljetten köpt på sas.se
Gick till SAS-service-desk som sa att det stämmer, gate kan/får inte göra den här formen av "standby för tidigare flight". Hon var hjölpsam och kollade, men sa att eftersom det blir en prisskillnad kan hon inte heller boka om den. Det kan bara SAS personal på "utsidan" (hon menade före incheckning) göra. Alternativt kan man själv göra i appen, men då måste man göra det en timme före avgång.
Om jag förstår detta rätt finns inte "standby för tidigare flight" längre som någon förmån. Däremot "får man lov" att boka om biljetten om det är en ombokningsbar biljett, men då måste det göras av den som sålde biljetten och inte av personal i gate eller servicedesk. Undantaget verkade vara om det inte är vare sig ombokningsavgift eller prisskillnad så kan personal i gate/servicedesk göra ombokningen.
Har jag fattat rätt? Eller hur ska man göra?