Senaste nytt

Stämmer verkligheten priset?

Alex H

Medlem
Okej, men att utgå ifrån sina egna behov när man rekomenderar en produkt till en kund är väl inte en särskilt positiv egenskap i sammanhanget.

Du måste helt enkelt börja tänka på vad du har har för behov, och sedan skaffa rekommendationer utifrån det. För man kan anta att hen (TA) har sitt platinum för sina behov, inte någon annans.

Med Eurobonuspoäng kan du boka resor med de flesta partners inom Star Alliance, inte bara SAS.
Ska nog överväga avbryta ansökningen till platinum och köra på SAS Elite istället.

Men läst att SAS snart går till Skyteam och då är det inte ingen av de bolagen vi brukar åka med till Asien. Åker mest med Finnairs, Turkish och Lufthansa
 
Ska nog överväga avbryta ansökningen till platinum och köra på SAS Elite istället.

Men läst att SAS snart går till Skyteam och då är det inte ingen av de bolagen vi brukar åka med till Asien. Åker mest med Finnairs, Turkish och Lufthansa
Om SAS byter till Skyteam kommer du kunna flyga med AirFrance, KLM, Vietnamn Airlines, China Airlines, Xiamen airlines, Garuda och Virgin mfl till Asien. Blir nya vanor då
 

mrestes

Medlem
Varför är det så viktigt med den bättre försäkringen på platinum? Har en villaförsäkring med utökad reseförsäkring, som enligt Länsförsäkringar räcker långt
Högsta belopp: Läns Utökad: 75000. AMEX Medicinsk behandling: Upp till 10 000 000 (75000 sek räcker inte långt på sjukhus i många länder, typ USA). Amex har även Räddningstjänst: Upp till 1 500 000 kronor för kostnader i samband med räddning av försäkrad.

Avbeställningskydd: Läns Utökad 45000 per försäkrad, max 75000 som ovan om fler (din resa är mer än 75000). Amex: 50000 per försäkrad.

Försening: Läns Utökad 1000 efter 8 timmar ytterligare 20 efter 36 timmar. AMEX 2000 redan efter 4 timmar.
Bagage: Läns Utökad 1000 efter 8 timmar ytterligare 1000 efter 36. AMEX 4000 efter 4 timmar ytterligare 4000 efter 48 timmar.
Olycksfall försäkring: hittar inget hos Läns men kanske finns i vanliga hemförsäkring. AMEX upp till 2 000 000 vid dödsfall. Del av det vid invaliditet.
Juridisk assistans. Kanske något i hemförsäkring hos läns. AMEX försvarskostnader i samband med olycka upp till 250 000, upp till 5 000 000 för andra kostnader i samma fall, flygbiljett om man måste resa för att delta i rättegång. Tolkkostnader.
Hyrbil: AMEX har 750 000 för fordonet och Om den försäkrade befinns vara juridiskt ansvarig för att ha skadat någon annan eller för att ha skadat annans egendom betalar försäkringsgivaren ersättning för därmed sammanhängande kostnader samt juridiska omkostnader upp till 7 500 000 kronor (eller 1 000 000 USD i USA) som uppstår direkt eller indirekt på grund av en och samma orsak.

Platinums försäkring ser jag som ett bra försäkring mot saker som sällan händer men som vara livsförändrande, till exempel, om du är ansvarig för en olycka i USA och en jury tycker du ska betala den andra parten en halv miljon dollar för sveda och värk för att de bröt en nagel. Sedan är de också rätt generösa med mindre saker som försening.
 

Alex H

Medlem
Om SAS byter till Skyteam kommer du kunna flyga med AirFrance, KLM, Vietnamn Airlines, China Airlines, Xiamen airlines, Garuda och Virgin till Asien. Blir nya vanor då
När vi letar flyg så har det viktigaste bra flygtiderna (från Landvetter) och priser och då har det alltid landat på finnair, Turkish och Lufthansa. Åkte en gång med airfrance och bytet i Paris var den värsta jag varit med om, han knappt med trots 2,5 tim. Då är det bara KLM kvar :(
 

palmen

Moderator
Platinums försäkring ser jag som ett bra försäkring mot saker som sällan händer men som vara livsförändrande, till exempel, om du är ansvarig för en olycka i USA och en jury tycker du ska betala den andra parten en halv miljon dollar för sveda och värk för att de bröt en nagel. Sedan är de också rätt generösa med mindre saker som försening.
Sen delen av försäkring ingår alltid när du hyr via en svensk sida i USA. Man får automatiskt med dessa försäkringar man måste ha och kan inte ta bort dom heller
Med andra ord behövs inte Platinum för det skyddet om man nu inte vill gå via amerikanska sidor där försäkringar kan väljas bort.
 

Alex H

Medlem
Högsta belopp: Läns Utökad: 75000. AMEX Medicinsk behandling: Upp till 10 000 000 (75000 sek räcker inte långt på sjukhus i många länder, typ USA). Amex har även Räddningstjänst: Upp till 1 500 000 kronor för kostnader i samband med räddning av försäkrad.

Avbeställningskydd: Läns Utökad 45000 per försäkrad, max 75000 som ovan om fler (din resa är mer än 75000). Amex: 50000 per försäkrad.

Försening: Läns Utökad 1000 efter 8 timmar ytterligare 20 efter 36 timmar. AMEX 2000 redan efter 4 timmar.
Bagage: Läns Utökad 1000 efter 8 timmar ytterligare 1000 efter 36. AMEX 4000 efter 4 timmar ytterligare 4000 efter 48 timmar.
Olycksfall försäkring: hittar inget hos Läns men kanske finns i vanliga hemförsäkring. AMEX upp till 2 000 000 vid dödsfall. Del av det vid invaliditet.
Juridisk assistans. Kanske något i hemförsäkring hos läns. AMEX försvarskostnader i samband med olycka upp till 250 000, upp till 5 000 000 för andra kostnader i samma fall, flygbiljett om man måste resa för att delta i rättegång. Tolkkostnader.
Hyrbil: AMEX har 750 000 för fordonet och Om den försäkrade befinns vara juridiskt ansvarig för att ha skadat någon annan eller för att ha skadat annans egendom betalar försäkringsgivaren ersättning för därmed sammanhängande kostnader samt juridiska omkostnader upp till 7 500 000 kronor (eller 1 000 000 USD i USA) som uppstår direkt eller indirekt på grund av en och samma orsak.

Platinums försäkring ser jag som ett bra försäkring mot saker som sällan händer men som vara livsförändrande, till exempel, om du är ansvarig för en olycka i USA och en jury tycker du ska betala den andra parten en halv miljon dollar för sveda och värk för att de bröt en nagel. Sedan är de också rätt generösa med mindre saker som försening.
Stort tack, hade aldrig fattat att det var så stor skillnad och att jag nu även förstår hur mkt fel det kan gå vid resor :)
 

palmen

Moderator
När vi letar flyg så har det viktigaste bra flygtiderna (från Landvetter) och priser och då har det alltid landat på finnair, Turkish och Lufthansa. Åkte en gång med airfrance och bytet i Paris var den värsta jag varit med om, han knappt med trots 2,5 tim. Då är det bara KLM kvar :(
Den dagen sas går in i Skyteam kommer nog en del saker ändras. Byte AF till AF ska vara relativt smidigt nu vad jag hört. Men många avskyr just CDG av olika anledningar.

Det enda du behöver tänka på just nu är att SAS högst troligt under 2024 går till Skyteam. Du hinner dock inte få ihop poäng till dess för resor så finns tid att utvärdera vad det nya är som erbjuds framöver. Just nu är det ett stort svart hål för alla då ingen info finns.
 

HenrikAI

Medlem
Högsta belopp: Läns Utökad: 75000. AMEX Medicinsk behandling: Upp till 10 000 000 (75000 sek räcker inte långt på sjukhus i många länder, typ USA). Amex har även Räddningstjänst: Upp till 1 500 000 kronor för kostnader i samband med räddning av försäkrad.
Med risk att vi hamnar alltför off-topic.. Det är inte så att reseförsäkringsdelen i hemförsäkringen bara täcker sjukhusräkningar på upp till 75000 kr (det var kanske inte det du menade, men det är så jag tolkar din parentes och jag ber så klart om ursäkt om jag tolkade dig fel). Det finns en massa fördelar med AMEX reseförsäkring men kostnaden för sjukhusvård ska man inte vara orolig för med sin vanliga hemförsäkring.
 

mrestes

Medlem
Med risk att vi hamnar alltför off-topic.. Det är inte så att reseförsäkringsdelen i hemförsäkringen bara täcker sjukhusräkningar på upp till 75000 kr (det var kanske inte det du menade, men det är så jag tolkar din parentes och jag ber så klart om ursäkt om jag tolkade dig fel).
Vet du vad Länsförsäkringar har för max belopp för sjukvård utomlands och eventuellt självrisk i deras vanliga hemförsäkring? Såg ingenting i villkoren för utökad reseskydd.
 

HenrikAI

Medlem
Vet du vad Länsförsäkringar har för max belopp för sjukvård utomlands och eventuellt självrisk i deras vanliga hemförsäkring? Såg ingenting i villkoren för utökad reseskydd.
J.2 Kostnader i samband med akut sjukdom och olycksfallsskada i försäkringsvillkoren: "Försäkringen gäller för nödvändiga och skäliga kostnader i samband med akut sjukdom och olycksfallsskada". Så.. det står inget maxbelopp, men det är möjligt att det finns prejudikat och tidigare beslut de kan hänvisa till i tveksamma fall, men så länge man har kontakt med Länsföräkringar/SOS International borde det inte vara några konstigheter. Självrisken är den som gäller för hemförsäkringen ("Försäkringen gäller med grundsjälvrisk. Har vi avtalat om förhöjd självrisk gäller istället denna.").
 
Last edited:
Toppen