Senaste nytt

Stämmer verkligheten priset?

Okej, agenten verkar inte så insatt och har gett sig en dålig rekommendation (om det var kring flygresor du ville samla poäng till). Platinum är mer av ett livsstilskort än att samla poäng för flygresor.

Du kan själv räkna på om du spenderar en miljon kronor på de olika korten. AMEX Elite ger dig då 200,000 Eurobonuspoäng samt 2 st 2-4-1 vouchers och 20,000 statuspoäng. Hur många Eurobonuspoäng får du från Platinum efter konvertering, 35,000? :)

Fråga dina TA varför hen rekommenderade det den rekommenderade.
 

mrestes

Medlem
Om ni båda två har AMEX Platinum nu, eller skaffa nu ett Amex kopplad till SAS om inget annat be resebyrån att dela upp betalningen för resan på ditt och den andra personens kort. På det sättet har ni båda två en bra försäkring på resan. Om en person betalar allt på ett kort kommer troligen den andra familjen att vara utan försäkringen kopplat till kortet (jag tror jag har sett i några korts villkor att den andra familjen kan vara försäkrad om båda familjerna har exakt samma typ av kort, men jag hittar inte den förmånen i Amex Platinums villkor)
 

palmen

Moderator
Agenten sade till mig skaffa Amex platinum. Reser mest till Asien

Tack Mattias :)
Jag skulle starkt ifrågasätta den agentens kunskaper. Amex Platinum är ett mycket bra kort, det är mer ett livsstil kort än ett kort att samla poäng med. De flesta som har det kortet är för försäkring samt diverse förmåner, känner ingen som har det för att samla poäng då kortet är tämligen dåligt ur det perspektivet.
Frågan du ska ställa dig angående kreditkort är vad du vill få ut av kortet. Först när du svarat på det kan man titta på vad som är bäst för just dig.

En annan fråga, när du blev rekommenderad att skaffa Platinum, fick du även en länk att använda från din agent?
 

Alex H

Medlem
Trodde att man skulle ha Amex SAS om man åkte mkt med SAS, för jag har aldrig åkt med SAS. Jag vill ha ett kort där jag kan boka business eller first billigt, kommer använda ca 4-500k/år.

Hade guld och uppgraderade i förrgår till platinum (hinner fortfarande avsluta ansökan) och kommer värva en i det andra paret och vi båda får 500k värningspoäng.

Fick ingen länk, han sade att han själv använder platinum
 

Alex H

Medlem
Okej, agenten verkar inte så insatt och har gett sig en dålig rekommendation (om det var kring flygresor du ville samla poäng till). Platinum är mer av ett livsstilskort än att samla poäng för flygresor.

Du kan själv räkna på om du spenderar en miljon kronor på de olika korten. AMEX Elite ger dig då 200,000 Eurobonuspoäng samt 2 st 2-4-1 vouchers och 20,000 statuspoäng. Hur många Eurobonuspoäng får du från Platinum efter konvertering, 35,000? :)

Fråga dina TA varför hen rekommenderade det den rekommenderade.
Det är till flygresor jag vill åt. Trodde smidigast med amexpoäng för att kunna flyga med andra än SAS.

Han sade bara att han själv använder platinum
 

Alex H

Medlem
Om ni båda två har AMEX Platinum nu, eller skaffa nu ett Amex kopplad till SAS om inget annat be resebyrån att dela upp betalningen för resan på ditt och den andra personens kort. På det sättet har ni båda två en bra försäkring på resan. Om en person betalar allt på ett kort kommer troligen den andra familjen att vara utan försäkringen kopplat till kortet (jag tror jag har sett i några korts villkor att den andra familjen kan vara försäkrad om båda familjerna har exakt samma typ av kort, men jag hittar inte den förmånen i Amex Platinums villkor)
Varför är det så viktigt med den bättre försäkringen på platinum? Har en villaförsäkring med utökad reseförsäkring, som enligt Länsförsäkringar räcker långt
 
Det är till flygresor jag vill åt. Trodde smidigast med amexpoäng för att kunna flyga med andra än SAS.

Han sade bara att han själv använder platinum

Okej, men att utgå ifrån sina egna behov när man rekomenderar en produkt till en kund är väl inte en särskilt positiv egenskap i sammanhanget.

Du måste helt enkelt börja tänka på vad du har har för behov, och sedan skaffa rekommendationer utifrån det. För man kan anta att hen (TA) har sitt platinum för sina behov, inte någon annans.

Med Eurobonuspoäng kan du boka resor med de flesta partners inom Star Alliance, inte bara SAS.
 
Toppen