Senaste nytt

Ställen som inte tar emot Amex

EU har introducerat nya regler för alla kreditkortsbolag vilket gör att varje butik har rätt att välja själv vilka kreditkort man vill tillåta, jag misstänker att många fler butiker kommer välja bort AMEX eftersom det är dyrare för butiksägarna per transaktion :-(

Har det inte alltid varit upp till butikerna själva(?)

Jo alla butiker kan själva välja vilka kort de ska acceptera. Sen kan det vara så att man tillhör en specifik kedja där det är avtalat att alla butiker ska ta amex och då har man nog inte så mycket val som egen butik.
Har man "för låg" omsättning på kunder som betalar med amex kan amex till och med dra tillbaka möjligheten att ta deras kort.

Jo alla butiker kan själva välja vilka kort de ska acceptera. Sen kan det vara så att man tillhör en specifik kedja där det är avtalat att alla butiker ska ta amex och då har man nog inte så mycket val som egen butik.
Har man "för låg" omsättning på kunder som betalar med amex kan amex till och med dra tillbaka möjligheten att ta deras kort.
En del (många) handlare använder avtal som förhandlats fram av t.ex. Svensk Handel, så även om de är fristående "tvingas" de ta kort de egentligen inte vill ha, om de vill dra nytta av de fördelaktiga avgifterna.

En del (många) handlare använder avtal som förhandlats fram av t.ex. Svensk Handel, så även om de är fristående "tvingas" de ta kort de egentligen inte vill ha, om de vill dra nytta av de fördelaktiga avgifterna.
Det stämmer säkert, men inte där jag jobbade innan. Där hade vi egna avtal och kunde styra allt själva.

Någon som använt AmEx när ni handlat sängar ? Har tänkt köpa mig bra kontinentalsäng men hittar inget ställe som tar AmEx.

Toppen