Senaste nytt

Ställen som inte tar emot Amex

Jag flög ut från Arlanda för någon vecka sedan. Köpte några sista-minuten saker hos Apoteksgruppen i T5. Det stod en lapp vid kassaapparaten med stora bokstäver ”VI TAR INTE AMEX”.

Twisten i det hela var att bakom mig i kön stod Fredrik Sauter, VD för Amex Norden. Han tog riktigt illa vid sig och sa till kassörskan att han ”jobbar på American Express, det bolaget ni så tydligt avvisade här. Och minsann ska det bli ändring på detta.”

Såg att han messade/mejlade någon med mobilen direkt efteråt. Antar att det är till VP of Sales / Partnership :D

Det kan han gott styra upp. De har tagit AMEX tidigare och ganska nyligen slutat med det.

Jag betalar alltid mina hotell med Amex i Thailand.
Tycker att Amex accepteras på de flesta ställen.
Lite överraskande att Gaggan inte tar Amex.

Haha, ja, jag kan inte påstå att jag har testat ALLA hotell i Thailand. Möjligtvis är det en fråga om Bangkok kontra resten av landet, i Bangkok bodde jag endast på kedjehotell där det som sagt fungerade fint.

Däremot tyckte jag att restauranger nästan universellt reagerade med totalt oförstående när jag visade Amex-kortet, även i Bangkok alltså. Efter ett tag slutade jag ens försöka. Men det är möjligt att det går en skarp gräns _precis_ ovanför prisnivån på mina valda ställen.

Mest överraskande var att Nok Air och Bangkok Air nobbade Amex. Jag har levt i tron att det alltid skulle fungera att köpa flygbiljetter åtminstone...

Haha, ja, jag kan inte påstå att jag har testat ALLA hotell i Thailand. Möjligtvis är det en fråga om Bangkok kontra resten av landet, i Bangkok bodde jag endast på kedjehotell där det som sagt fungerade fint.

Däremot tyckte jag att restauranger nästan universellt reagerade med totalt oförstående när jag visade Amex-kortet, även i Bangkok alltså. Efter ett tag slutade jag ens försöka. Men det är möjligt att det går en skarp gräns _precis_ ovanför prisnivån på mina valda ställen.

Mest överraskande var att Nok Air och Bangkok Air nobbade Amex. Jag har levt i tron att det alltid skulle fungera att köpa flygbiljetter åtminstone...

Det är lite utspritt med de som accepterar Amex. Nudelshopen i gathörnet gör nog inte det. En del ”finare” restauranger tar inte Amex.
Privata småhotell och guesthouse tar nog inte Amex heller. De stora kedjorna så tar nog de flesta Amex.
Det samma gäller shopping. Tycker att de flesta tar Amex, men man kan nog inte förvänta sig att varesig utomhusmarknaden eller fiskhandlarn’ tar Amex.

Lite som i Sverige, fast ibland bättre och ibland sämre.

Jag betalade hotell i Korat med Amex och åt även middag där på samma kort.

Espresso house appen går inte att ladda med hjälp av Amex. Vilket är extra "lustigt" eftersom det går bra att betala med Amex i den fysiska kassan.

I appen får man felet "Transaktionen registrerades inte" men jag fick reda på från kundtjänst att de inte accepterar amex :-(

PS
Lösningen är att säga till i kassan: "Jag vill blippa mitt coffe card för att räkna bonusen men betala med ett kreditkort här i kassan"

Espresso house appen går inte att ladda med hjälp av Amex. Vilket är extra "lustigt" eftersom det går bra att betala med Amex i den fysiska kassan.

I appen får man felet "Transaktionen registrerades inte" men jag fick reda på från kundtjänst att de inte accepterar amex :-(

PS
Lösningen är att säga till i kassan: "Jag vill blippa mitt coffe card för att räkna bonusen men betala med ett kreditkort här i kassan"

Jag fyller alltid på mitt "coffee card" i kassan med Amex och inte inne i appen.

Toppen