Senaste nytt

Sportlovsköer

Jag reser från CPH imorgonkväll. Som jag förstått det har skolorna i Malmö och Köpenhamn redan haft sportlov (?). Någon som rest från CPH de senaste dagarna som kan rapportera om situationen där?

Tyvärr måste man in i manuell incheckning med skidor
För några veckor sedan trodde jag också det när jag skulle med SK1651 till Innsbruck men efter en stunds köande fick jag kontakt med en anställd som följde med till själv Self Service Bagdrop och biträdde där och sedan var det bara bort till Specialbagage och lämna in skidorna.. Om det är aktuellt för någon mer, värt att fråga iaf.

Jag reste från Köpenhamn igår eftermiddag inga köer i fast tryck och överhuvudtaget väldigt lugnt som vilken fredag eftermiddag som helst

Intressant att en del aldrig lär sig. Under extrema peak-dagar är det självklart alltid kaos. Vill man undvika detta så reser man en annan dag. Har man självmordstankar under sportlovet reser man ut fredag eller lördag och sedan tillbaka lördag eller söndag en vecka senare. Borde inte vara svårt att förstå men tydligen saknar de flesta sunt förnuft. Klaga då för helvete inte på kö eller förseningar.

Res ut på söndag isf fredag eller lördag och det är tomt på flygplatsen. Res hem igen på torsdag eller fredag och man slipper allt kaos. Samma gäller i trafiken. Undvik extrema peak-dagar. Inte bara under sportlovet men även vid påsk och midsommar. Det är samma sak varje år, inte svårt att förutse.

Intressant att en del aldrig lär sig. Under extrema peak-dagar är det självklart alltid kaos. Vill man undvika detta så reser man en annan dag. Har man självmordstankar under sportlovet reser man ut fredag eller lördag och sedan tillbaka lördag eller söndag en vecka senare. Borde inte vara svårt att förstå men tydligen saknar de flesta sunt förnuft.
Tillåter charter det?, en del hotell gör det inte heller vad jag vet. Alternativt till ett högre pris.

Hur har läget varit på Arlanda idag (lördag)? Swedavia la ut en banner vid lunchtid att det är mycket folk och uppmanade folk att vara ute i god tid. Känns som om det var i senaste laget...

För övrigt intressant att se hur många som reser ut på fredagar med tanke på att det faktiskt är en skoldag. Var det här på forumet jag läste att i Storbritannien är det ganska stränga straff om man tar ledigt någon dag innan lovet formellt börjar? Kanske bara rörde vissa skolor?

Res ut på söndag isf fredag eller lördag och det är tomt på flygplatsen. Res hem igen på torsdag eller fredag och man slipper allt kaos. Samma gäller i trafiken. Undvik extrema peak-dagar. Inte bara under sportlovet men även vid påsk och midsommar. Det är samma sak varje år, inte svårt att förutse.

Exakt så resonerade jag inför vår nuvarande resa, även om det är sportlovs-peak. Utresa imorgon söndag, hemresa en måndag.

Ytterligare en fördelen är att om man har en stay-over på Arlanda så är att man är helt ensam i hela T5 avgångshall vid den här tiden (22:00) och kan i lugn och ro printa boarding cards och och bagagetaggar

Toppen