Senaste nytt

Spärra kort för att slippa kostnad för hotell

Kan flika in med min åsikt då jag jobbar som receptionschef.
Det första är att när bokningar är gjorda genom OTA (online travel agent) är det faktiskt resebyrån som äger bokningen, booking.com i detta fall. Dem är såklart alltid benägna att göra ändringarna gästen vill men hotellen är inte alltid helt med på att avboka en ej om/avbokningsbar vistelse. Mitt resonemang brukar alltid vara att vi kan titta om det finns ett nytt datum som passar gästen och då justerar vi priset efter det. Finns det ett intyg på sjukdom avbokar vi självklart vistelsen utan kostnad.

Vill man vara en ful fisk kan man som nämnt spärra kortet och då kommer hotellet inte kunna dra något och kommer förmodligen ringa/maila en del tills man ger upp och låter det gå.

PS. Alla bokningar gjorda genom OTA brukar inte vara så uppskattade av hotell då det är dem som strular oftast och vi får minst betalt av.

Förutsättningarna för bokningen var helt säkert tydliga och då är det ju tråkigt för Din del, men hotellet ska självklart ha sin del enligt bokningsvillkoren.

Att spärra kortet av tveksamma orsaker tycker jag är dumt och snudd på bedrägligt beteende.

Arbetsgivaren har återkallat semester och bör då stå för kostnaden - är Du fackligt ansluten så kan Du ju fråga där innan om vilka policys/policies de stödjer.

PS. Alla bokningar gjorda genom OTA brukar inte vara så uppskattade av hotell då det är dem som strular oftast och vi får minst betalt av.

Precis det omvända gäller för gästen! Tyvärr haltar dagens system med kreditkort där gästen tar en obegränsad risk när denne lämnar kreditkortsuppgifter till hotellet, risken kan uppgå till 100 tusentals kronor beroende på vilket kort man har.

Jag bokar numera bara hotell via välrenommerade hotellkedjor där jag vet att de inte gör felaktiga reservationer eller slarvar med kreditkortsuppgifterna eller via hotels.com där jag kan betala direkt.

Att boka via t.ex. hotels.com och inte betala direkt är en jätterisk eftersom kortuppgifterna skickas i klartext till hotellet och sen har du ingen koll på vem som tar del av kortuppgifterna. Det gör jag ALDRIG längre. Om det är ett mindre hotell när jag bokar direkt och de begär kredkortsuppgifter så bokar jag istället via någon onlinesite där man kan betala direkt.

Vid incheckning brukar vissa hotell, speciellt i Norden ändå envisas med att kräva kreditkorts reservering fastän det är förskottsbetalt, det vägrar jag konsekvent numera efter att ha råkat ut för flera kortbedrägerier och för många reserveringar som inte släpper förrän ibland först efter en och en halv månad. Brukar erbjuda att lägga kontant ifall jag skulle glömma att ta upp något från minibaren. Det funkar faktiskt och oftast nöjer de sig med 500:-

I och med att jag betalar direkt så får jag får jag dels lligga ute med pengarna och jag riskerar att t.ex. hotellet går i konkurs eller av någon annan anledning inte tillhandahåller ett rum.

Den risk jag tar är ändå begränsad till priset för övernattningen, tycker det är rimligt hotellet vet att de får betalt men de kan inte dra ytterligare pengar och jag vet att kortuppgifterna inte kan läcka den vägen.

I trådskaperens fall hade min metod varit till hans nackdel, men som affärsuppgörelse tycker jag det är rimligt att det är hotellet som i det fallet beslutar om de vill ge en goodwill eller inte och vad jag förstod så löste det sig på ett bra sätt när han kontaktade hotellet.

Så om ni som hotell där konto93 jobbar, vill att man bokar direkt hos er och vill ha sådana som mig som kund så ska ni sluta kräva kreditkortsuppgifter i samband med bokningen och ha ett system som säkerställer att uppgifterna inte lagras otillbörligt i samband med betalning på hotellet.

Så om ni som hotell där konto93 jobbar, vill att man bokar direkt hos er och vill ha sådana som mig som kund så ska ni sluta kräva kreditkortsuppgifter i samband med bokningen och ha ett system som säkerställer att uppgifterna inte lagras otillbörligt i samband med betalning på hotellet.

Som du säger har du alltid möjlighet att förskottsbetala och då registreras inte några kortuppgifter. I den hotellkedja jag jobbar använder vi oss inte av reserverat belopp men jag är fullt medveten att andra aktörer gör så, t.ex min förra arbetsplats. När bokningar görs via t.ex booking.com och är förskottsbetalda är det ändå vi på hotellet som får gästens kortuppgifter och drar pengarna. Kortuppgifterna är lagrade i booking.com hemsida och hamnar direkt i bokningssystemet.

Precis det omvända gäller för gästen! Tyvärr haltar dagens system med kreditkort där gästen tar en obegränsad risk när denne lämnar kreditkortsuppgifter till hotellet, risken kan uppgå till 100 tusentals kronor beroende på vilket kort man har.

Jag bokar numera bara hotell via välrenommerade hotellkedjor där jag vet att de inte gör felaktiga reservationer eller slarvar med kreditkortsuppgifterna eller via hotels.com där jag kan betala direkt.

Att boka via t.ex. hotels.com och inte betala direkt är en jätterisk eftersom kortuppgifterna skickas i klartext till hotellet och sen har du ingen koll på vem som tar del av kortuppgifterna. Det gör jag ALDRIG längre. Om det är ett mindre hotell när jag bokar direkt och de begär kredkortsuppgifter så bokar jag istället via någon onlinesite där man kan betala direkt.

Vid incheckning brukar vissa hotell, speciellt i Norden ändå envisas med att kräva kreditkorts reservering fastän det är förskottsbetalt, det vägrar jag konsekvent numera efter att ha råkat ut för flera kortbedrägerier och för många reserveringar som inte släpper förrän ibland först efter en och en halv månad. Brukar erbjuda att lägga kontant ifall jag skulle glömma att ta upp något från minibaren. Det funkar faktiskt och oftast nöjer de sig med 500:-

I och med att jag betalar direkt så får jag får jag dels lligga ute med pengarna och jag riskerar att t.ex. hotellet går i konkurs eller av någon annan anledning inte tillhandahåller ett rum.

Den risk jag tar är ändå begränsad till priset för övernattningen, tycker det är rimligt hotellet vet att de får betalt men de kan inte dra ytterligare pengar och jag vet att kortuppgifterna inte kan läcka den vägen.

I trådskaperens fall hade min metod varit till hans nackdel, men som affärsuppgörelse tycker jag det är rimligt att det är hotellet som i det fallet beslutar om de vill ge en goodwill eller inte och vad jag förstod så löste det sig på ett bra sätt när han kontaktade hotellet.

Om du betalar med ett svenskt kreditkort (inte debitkort) så är du skyddad vid konkurs eller annat som hotellet inte uppfyller, eftersom man kan ställa samma krav på kortutställaren som näringsidkaren.

När bokningar görs via t.ex booking.com och är förskottsbetalda är det ändå vi på hotellet som får gästens kortuppgifter och drar pengarna. Kortuppgifterna är lagrade i booking.com hemsida och hamnar direkt i bokningssystemet.
Är du helt säker på att det gästens "riktiga" kortnummer ni på hotellet får när gästen bokat via hotels.com och att hotellet därigenom har rätt att registrera belopp alternativt debitera gästen direkt?

Vet inte riktigt hur hotels, bookings och expedia hänger ihop så det kanske är olika.

Eftersom jag har haft en hel del problem med mina kort så har jag frågat på ett ett flertal hotell om hur det fungerar, jag har kunnat faställa att vid bokning via hotels.com så fugerar det så att:

- om jag inte betalar direkt har hotellet alla kortuppgifter i klartext, dessa brukar dessutom ofta skrivas ut på papper och läggas ihop med gästens övriga underlag, personal på flera hotell har visat mig och även gett mig en kopia på mina egna uppgifter.

- om jag däremot betalt i förskott så verkar det som att hotellet får ett "temporärt kortnummer" som belastar hotels.com med beloppet motsvarande beloppet för priset på rummet, jag har även fått se på deras skärm att det numret inte stämmer överens med mitt kortnummer

Det är också anledningen till att vissa hotell vill registrera ett kort av gästen vid ankomst trots att hotellet är förskottsbetalt via hotels.com.

Är det som Konto93 skriver faller ju mitt nuvarande upplägg och så står man ju där med lång näsa i alla fall om det skulle bli stul, fastän man har betalt i förskott....

Är det som Konto93 skriver faller ju mitt nuvarande upplägg och så står man ju där med lång näsa i alla fall om det skulle bli stul, fastän man har betalt i förskott....

Det är som du skriver, det beror lite på var man har bokat. Kan även tänka mig att hotell kan ha lite annorlunda rutiner med hemsidorna. Men generellt vad jag har sett så brukar hotels.com vara förskottsbetalda och vi fakturerar (system från stenåldern där pappersfaktura skickas till en adress i spanien...). Om man har förskottsbetalat på Booking.com och Expedia får vi ett virtuellt kort som är laddat med exakta beloppet annars är det kundens kort (kortnummret är alltyd skyddat både i hotellets system och hemsidan, vi har det aldrig utskrivet på något papper)

Toppen