Konto93
Medlem
Kan flika in med min åsikt då jag jobbar som receptionschef.
Det första är att när bokningar är gjorda genom OTA (online travel agent) är det faktiskt resebyrån som äger bokningen, booking.com i detta fall. Dem är såklart alltid benägna att göra ändringarna gästen vill men hotellen är inte alltid helt med på att avboka en ej om/avbokningsbar vistelse. Mitt resonemang brukar alltid vara att vi kan titta om det finns ett nytt datum som passar gästen och då justerar vi priset efter det. Finns det ett intyg på sjukdom avbokar vi självklart vistelsen utan kostnad.
Vill man vara en ful fisk kan man som nämnt spärra kortet och då kommer hotellet inte kunna dra något och kommer förmodligen ringa/maila en del tills man ger upp och låter det gå.
PS. Alla bokningar gjorda genom OTA brukar inte vara så uppskattade av hotell då det är dem som strular oftast och vi får minst betalt av.
Det första är att när bokningar är gjorda genom OTA (online travel agent) är det faktiskt resebyrån som äger bokningen, booking.com i detta fall. Dem är såklart alltid benägna att göra ändringarna gästen vill men hotellen är inte alltid helt med på att avboka en ej om/avbokningsbar vistelse. Mitt resonemang brukar alltid vara att vi kan titta om det finns ett nytt datum som passar gästen och då justerar vi priset efter det. Finns det ett intyg på sjukdom avbokar vi självklart vistelsen utan kostnad.
Vill man vara en ful fisk kan man som nämnt spärra kortet och då kommer hotellet inte kunna dra något och kommer förmodligen ringa/maila en del tills man ger upp och låter det gå.
PS. Alla bokningar gjorda genom OTA brukar inte vara så uppskattade av hotell då det är dem som strular oftast och vi får minst betalt av.