Senaste nytt

Spärra kort för att slippa kostnad för hotell

Det fanns endast ett rum kvar att boka vid bokningstillfället. Om det sedan var till högre eller lägre pris vet jag inte eftersom det endast fanns ett rum, till ett pris. Jag trodde som sagt (uppenbarligen felaktigt) att bokning innebar att man även kan avboka. Alltid.

Personligen tycker jag att det är direkt orimligt att behöva betala €400 för ett rum som jag inte kommer kunna nyttja, och som hotellet med all sannolikhet kommer kunna hyra ut ändå. En avbokningsavgift är definitivt rimlig, men att behöva betala hela summan när jag vill avboka mer än en halv månad innan?

Jag tackar hur som helst för era svar, och för diskussionen vidare med hotellet. Jag kommer inte spärra något kort.
Kanske kan arbetsgivaren stå för kostnaden, eller kanske kan jag sälja bokningen till någon bekant som har möjlighet att nyttja den.

Du bör (hoppas jag) ha ett bra läge hos hotellet om du ringer och förklarar hur din situation är.
Lycka till och hoppas du får en ny chans!

Efter ett par mail med hotellet har de nu avbokat rummet helt utan kostnad, vilket jag förstås uppskattar väldigt.

Lärdom för framtiden är väl att alltid använda sig av avbokningsbara resor och hotellrum, oavsett hur säkert det verkar att man ska åka.
Jag but kar alltid avbokningsbart om jag inte är i det närmsta 100% säker på att resan blir av (vilket oftast är någon dag innan).
Ibland tar jag dock en kalkylerad risk och bokar icke avbokningsbart när prisskillnaden är så stor att jag anser det värt det.

Skönt att det löste sig för dig i den situation som uppstod. Man kommer ofta långt med trevligt bemötande och förklarar situationen.

Efter ett par mail med hotellet har de nu avbokat rummet helt utan kostnad, vilket jag förstås uppskattar väldigt.

Lärdom för framtiden är väl att alltid använda sig av avbokningsbara resor och hotellrum, oavsett hur säkert det verkar att man ska åka.

Alltid avbokningsbart i alla lägen, om det inte är så billigt att man kan dumpa det utan någon större förlust. Det är inte ovanligt att hotellpriser sjunker ju närmare man kommer det bokade datumet och då är det bara att avboka och boka nytt. Jag har redan haft tre av/nybokningar på ett Hilton hotell i NYC inför bokning i aug.

Av/ombokningsbart eller inte handlar om riskkakalkyl, brukar själv nästan aldrig boka av/ombokningsbart, råkar ut för att få "kasta" ca 1-3 flygbiljetter om året och ungefär lika många hotellövervattningar. Det är dock avsevärt mindre pengar än om jag hade bokat alla mina resor av/ombokningsbara, speciellt när en ny biljett low-fare inom Europa många ggr kostar mindre än vad prisskillnaden är mot en full-flex.

Är det dyra resor kan jag dock i enstaka fall betala för av/ombokningsbart.

Det är samma bedömmning som om man ska teckna en försäkring på nya mobilen eller inte på Elgiganten...

Upplevde en liknande situation då vi bokat en 'pre-paid rate' - blev en strejk (flygledare) samma vecka vi skulle åka. Skrev då till hotellet och förklarade situationen. De bokade om oss till en vecka senare utan krusiduller. Flygbolaget fixade sin del ...
Hade bokat direkt med hotellkedjan och inte via någon tredjepartssajt, vill ju ha poängen ..!..

Den strategi jag brukar tillämpa är att boka med en flexibel, avbokningsbar, 'rate. Närt det närmar sig kollar jag om det finns en billigare mindre flexibel och bokar om (om jag vet med säkerhet att det blir de datum som tänkt, osv.).

En smula OT men på samma tema som trådskaparens idé.
Jag hyrde bil på Sicilien förra året och hade problem med att man drog pengar från mitt kort långt efter återlämning, helt utan att kontakta mig. Det tog mig ett par månader att få tillbaka de pengarna. I sommar har jag för avsikt att använda ett annat kreditkort för auktorisering och sedan spärra det kortet efter att bilen är godkänd vid återlämnandet. Den auktorisering som görs för självrisk och liknande bör ju släppas när man återlämnat bilen utan skador? Jag vill alltså inte vara oärlig, bara skydda mig från besväret när oärliga människor använder mina kreditkortsuppgifter otillbörligt.

I mitt fall använde man mina kreditkortsuppgifter ett par veckor efter hyrtillfället för att dra pengar för en bärgning. Hyrbilen gick alltså sönder (elfel) och bärgades, knappast något jag ska betala. Kommer ovanstående upplägg fungera?

En smula OT men på samma tema som trådskaparens idé.
Jag hyrde bil på Sicilien förra året och hade problem med att man drog pengar från mitt kort långt efter återlämning, helt utan att kontakta mig. Det tog mig ett par månader att få tillbaka de pengarna. I sommar har jag för avsikt att använda ett annat kreditkort för auktorisering och sedan spärra det kortet efter att bilen är godkänd vid återlämnandet. Den auktorisering som görs för självrisk och liknande bör ju släppas när man återlämnat bilen utan skador? Jag vill alltså inte vara oärlig, bara skydda mig från besväret när oärliga människor använder mina kreditkortsuppgifter otillbörligt.

I mitt fall använde man mina kreditkortsuppgifter ett par veckor efter hyrtillfället för att dra pengar för en bärgning. Hyrbilen gick alltså sönder (elfel) och bärgades, knappast något jag ska betala. Kommer ovanstående upplägg fungera?
Ja det borde det göra. Så fort de släppt reservationen på kortet så kan du spärra. Eller egentligen kan du spärra direkt efter att du betalat allt du ska, reservationen kommer att gå åter ändå.

Toppen