South African Airways på väg mot konkurs

Daniel Larsson skrev:Dom har ochså beställt nya a350fast dom har ju andra sidan gott dåligt i flera årKlicka för att utvidga...

Lite sanning med modifikationer. SAA kommer inte ta emot fabriksnya A350 men antigen lätt begagnade eller leasade från andra bolag:

South African Airways takes delivery of first A350 – Business Traveller

Min uppfattning är att särskilt en del av de äldre planen i flottan helt enkelt är oekonomiska i drift så dessa blir billigare att flyga.

Brukar inte så mycket följa med *A, men tänkte det är kanske värdt att ta upp den senaste informationen angående läget kring South African Airways (SA eller SAA), eftersom det tycks inte finnas några andra trådar på BC.se angående läget.

Dett är ett direkt citat från Bloomberg, utgivet på söndagkväll europeisk tid:

The South African government said it’s working on solutions for the national airline after failing to pay 2 billion rand ($138 million) in funding by a Sunday deadline.President Cyril Ramaphosa’s government said it continues to work with South African Airways' lenders and business rescue practitioners, “with the primary goal of bringing out of this process a restructured, modern airline.”Lenders agreed in December to provide 2 billion rand to enable SAA to continue to operate, while the government committed an equal amount though the National Treasury. However, it has yet to pay the funds. The airline has been in a local form of bankruptcy protection since last month.SAA, which last made a profit in 2011 and has received 57 billion rand in bailouts since 1994, has been struggling to pay its bills after the treasury balked at providing it with more funding. Its finances took a further hit when staff staged a pay strike in November, grounding a number of flights and causing bookings to be canceled.Klicka för att utvidga...

Inget nytt att bolaget är starkt i besvär, men läget tycks nu vara rätt så kritiskt. Banklånet det fått förra månaden har redan använts till slut.

En never ending story. Om South African, fö trevliga att flyga med, skulle konkursa Vad vore alternativet för Sydafrika som är beroende av ett eget flygbolag. Inte minst sv presigeskäl.

British Airways flyger ju en del i Sydafrika men antar att rent politiskt vore det inte möjligt att de tar över South African.

ulagun skrev:En never ending story. Om South African, fö trevliga att flyga med, skulle konkursa Vad vore alternativet för Sydafrika som är beroende av ett eget flygbolag. Inte minst sv presigeskäl.British Airways flyger ju en del i Sydafrika men antar att rent politiskt vore det inte möjligt att de tar över South African.Klicka för att utvidga...

British Airways flyger faktiskt inte i Sydafrika. Det är Comair som använder namnet som franchisetagare. Comair driver även kulula.com. De verkar gå med vinst vilket förmodligen hänger ihop med en brist på ANC-politiker i ledningen.

Har en flygning med SA om en vecka (LHR-JNB), blir intressant att se om jag kommer iväg eller inte.

Verkar inte ha skydd från varken kreditkortet (SAS MC Premium) eller från SAS där jag bokat biljetten (med poäng) mot konkurser.

Om flighten JNB-LHR dagen innan kommer iväg, då borde väl sannolikheten att de flyger hem kärran vara rätt stor?

Vad annars kan man göra för att förbereda sig?

ante888 skrev:Har en flygning med SA om en vecka (LHR-JNB), blir intressant att se om jag kommer iväg eller inte.Verkar inte ha skydd från varken kreditkortet (SAS MC Premium) eller från SAS där jag bokat biljetten (med poäng) mot konkurser.Om flighten JNB-LHR dagen innan kommer iväg, då borde väl sannolikheten att de flyger hem kärran vara rätt stor?Vad annars kan man göra för att förbereda sig?Klicka för att utvidga...
Om det är en poängresa så går den ju att boka om eller avboka.

Cristoffer Cedergren skrev:Om det är en poängresa så går den ju att boka om eller avboka.Klicka för att utvidga...

Absolut, men det blir nog ett problem om jag hoppar på flighten till London, för då är resan påbörjad?

Ser nu att om jag åker dagen efter, så finns det platser för 2 via ZRH med Swiss i business, kanske är värt att boka om så behöver man inte oroa sig...

ante888 skrev:Verkar inte ha skydd från varken kreditkortet (SAS MC Premium)Klicka för att utvidga...
Jo.

Enligt kreditlagen kan du som konsument ställa samma krav på en kreditgivare som på själva försäljningsstället. Om du har betalat för en vara/tjänst med ett kreditkort och denna vara/tjänst inte levererats - då kan du vända dig till din kreditgivare och ställa dina krav mot denne.

Berglund skrev:Jo.Enligt kreditlagen kan du som konsument ställa samma krav på en kreditgivare som på själva försäljningsstället. Om du har betalat för en vara/tjänst med ett kreditkort och denna vara/tjänst inte levererats - då kan du vända dig till din kreditgivare och ställa dina krav mot denne.Klicka för att utvidga...

Jaså, jag hittade nämligen följande skrivelse i villkoren för SAS MC Premium:

"Försäkringen gäller inte om researrangör/resebyrå/hotell/trafikbolag/ stuguthyrare går i konkurs."

Oavsett, ombokningskostnaden känns överkomlig mot eventuellt krångel med SAA om det går åt pipan.

Ringer nog Tallinn imorgon och bokar om, så får det vara.

ante888 skrev:Jaså, jag hittade nämligen följande skrivelse i villkoren för SAS MC Premium:"Försäkringen gäller inte om researrangör/resebyrå/hotell/trafikbolag/ stuguthyrare går i konkurs."Oavsett, ombokningskostnaden känns överkomlig mot eventuellt krångel med SAA om det går åt pipan.Ringer nog Tallinn imorgon och bokar om, så får det vara.Klicka för att utvidga...

Gäller att skilja på försäkringen och kreditgivarens ansvar. Två skilda saker.

edit: här har du en hjälpande länk konsumenternas.se

Tonton skrev:Gäller att skilja på försäkringen och kreditgivarens ansvar. Två skilda saker.Klicka för att utvidga...

Aha, det visste jag inte. Men tanken på att (eventuellt) i början på resan ut egen ficka betala två businessbiljetter, och sen driva det mot kortutgivaren, får mig att vilja eliminera risken, om jag kan, för jag antar att det är så jag hade behövt göra.

ante888 skrev:Jaså, jag hittade nämligen följande skrivelse i villkoren för SAS MC Premium:"Försäkringen gäller inte om researrangör/resebyrå/hotell/trafikbolag/ stuguthyrare går i konkurs."Klicka för att utvidga...
Reseförsäkringen som ingår i kortet och kreditlagen är naturligtvis helt skilda skrivelser. Lika självklart gäller lagen före alla eventuella skrivelser i avtalet.

Jag svarade på och citerade dig där du skrev om ”skydd från varken kreditkortet” vilket du har genom kreditlagen, som jag förklarade direkt i mitt första svar.

Berglund skrev:Reseförsäkringen som ingår i kortet och kreditlagen är naturligtvis helt skilda skrivelser. Lika självklart gäller lagen före alla eventuella skrivelser i avtalet.Jag svarade på och citerade dig där du skrev om ”skydd från varken kreditkortet” vilket du har genom kreditlagen, som jag förklarade direkt i mitt första svar.Klicka för att utvidga...

Det var tyvärr inte så självklart för mig, när jag läste villkoren och såg skrivelsen så tänkte jag att det är kört ur den aspekten, men nu har jag lärt mig något nytt. Och kreditlagen går att applicera trots att jag "endast" betalat skatterna för resan, och inte hela resan i sig? Ser framför mig att det ändå kan strula om det behöver tillämpas, men jag kanske oroar mig i onödan?

Jag kommer behöva bränna en ny 2-4-1 voucher om jag ska boka om resan, vilket gör att jag ändå tvekar på om det är värt det.

ante888 skrev:kreditlagen går att applicera trots att jag "endast" betalat skatterna för resan, och inte hela resan i sig?Klicka för att utvidga...
Bäst är ju om du går in och läser lagen själv, då kan du bilda dig en egen uppfattning och behöver inte förlita dig på vad olika användare på BC säger.

Du har som konsument rätt till ”avtalets fullgörande” alternativt pengarna tillbaka. För det mesta väljer ju en kreditgivare att annullera avtalet och ge dig pengarna tillbaka, det går snabbast för deras del. Att låta någon annan utförare ”fullgöra avtalet” blir oftast för krångligt och kräver oftast mer ansträngning från kreditgivarens sida.

Här uppstår då en intressant fråga, den om ”avtalets fullgörande”. Här skulle man kunna tänka sig att du som konsument vill ha en ny resa medan kreditgivaren bara vill ge dig de betalda skatterna tillbaka. I det läget kan jag inte på rak arm vad som gäller och har heller ingen möjlighet att ta reda på det just nu.

Berglund skrev:Bäst är ju om du går in och läser lagen själv, då kan du bilda dig en egen uppfattning och behöver inte förlita dig på vad olika användare på BC säger.Du har som konsument rätt till ”avtalets fullgörande” alternativt pengarna tillbaka. För det mesta väljer ju en kreditgivare att annullera avtalet och ge dig pengarna tillbaka, det går snabbast för deras del. Att låta någon annan utförare ”fullgöra avtalet” blir oftast för krångligt och kräver oftast mer ansträngning från kreditgivarens sida.Här uppstår då en intressant fråga, den om ”avtalets fullgörande”. Här skulle man kunna tänka sig att du som konsument vill ha en ny resa medan kreditgivaren bara vill ge dig de betalda skatterna tillbaka. I det läget kan jag inte på rak arm vad som gäller och har heller ingen möjlighet att ta reda på det just nu.Klicka för att utvidga...

Jag kanske uttryckte mig otydligt, min mening var inte att be dig tolka lagen åt mig, utan mer en öppen fråga om det ens är rimligt att SAS MC godkänner att jag köper två enkelbiljetter i business för att SA gått i konkurs och att min bonusresa därmed inte blir av som jag tänkt mig. Jag förväntar mig inte det, och vill inte sitta med utlägg jag inte får återbetalda om jag kan undvika det. Är nyfiken på om någon annan varit i en liknande situation, och hur det i så fall har gått.

Min uppfattning är att om SA går i konkurs kommer SAS på sin höjd erbjuda mig att boka om till en annan rutt, och eftersom jag är låst vid vissa datum kommer denna få vara i ekonomi pga dålig tillgång i högre klasser när man bokar på poäng. Alternativt avboka hela resan.

Back