Senaste nytt

South African Airways på väg mot konkurs

Brukar inte så mycket följa med *A, men tänkte det är kanske värdt att ta upp den senaste informationen angående läget kring South African Airways (SA eller SAA), eftersom det tycks inte finnas några andra trådar på BC.se angående läget.

Dett är ett direkt citat från Bloomberg, utgivet på söndagkväll europeisk tid:

The South African government said it’s working on solutions for the national airline after failing to pay 2 billion rand ($138 million) in funding by a Sunday deadline.

President Cyril Ramaphosa’s government said it continues to work with South African Airways' lenders and business rescue practitioners, “with the primary goal of bringing out of this process a restructured, modern airline.”

Lenders agreed in December to provide 2 billion rand to enable SAA to continue to operate, while the government committed an equal amount though the National Treasury. However, it has yet to pay the funds. The airline has been in a local form of bankruptcy protection since last month.

SAA, which last made a profit in 2011 and has received 57 billion rand in bailouts since 1994, has been struggling to pay its bills after the treasury balked at providing it with more funding. Its finances took a further hit when staff staged a pay strike in November, grounding a number of flights and causing bookings to be canceled.

Inget nytt att bolaget är starkt i besvär, men läget tycks nu vara rätt så kritiskt. Banklånet det fått förra månaden har redan använts till slut.
 
Last edited:
En never ending story. Om South African, fö trevliga att flyga med, skulle konkursa Vad vore alternativet för Sydafrika som är beroende av ett eget flygbolag. Inte minst sv presigeskäl.
British Airways flyger ju en del i Sydafrika men antar att rent politiskt vore det inte möjligt att de tar över South African.
 
En never ending story. Om South African, fö trevliga att flyga med, skulle konkursa Vad vore alternativet för Sydafrika som är beroende av ett eget flygbolag. Inte minst sv presigeskäl.
British Airways flyger ju en del i Sydafrika men antar att rent politiskt vore det inte möjligt att de tar över South African.

British Airways flyger faktiskt inte i Sydafrika. Det är Comair som använder namnet som franchisetagare. Comair driver även kulula.com. De verkar gå med vinst vilket förmodligen hänger ihop med en brist på ANC-politiker i ledningen.
 
Har en flygning med SA om en vecka (LHR-JNB), blir intressant att se om jag kommer iväg eller inte.
Verkar inte ha skydd från varken kreditkortet (SAS MC Premium) eller från SAS där jag bokat biljetten (med poäng) mot konkurser.

Om flighten JNB-LHR dagen innan kommer iväg, då borde väl sannolikheten att de flyger hem kärran vara rätt stor?
Vad annars kan man göra för att förbereda sig?
 
Last edited:
Toppen