Senaste nytt

Sommarresa till New York via Oslo och Lissabon

Jag tänkte bidra med en liten reserapport som till viss del också bokades för att täcka upp poängbehov, är inte tillräckligt bra på att skriva längre inlägg när jag är på resa så är inte en live-rapport som @TheTravelGuy bidrog med för en resa som till viss del i alla fallöverlappade tidsmässigt och ruttmässigt. Jag delar upp rapporten i flera delar då den annars blir lite väl omfattande (och jag har inte skrivit klart allt och valt ut alla bilder än)

TAP Portugal har tidvis väldigt bra priser i Business Class till New York (och en del andra destinationer i USA) från Oslo så då vi hittade två platser för ca 8k SEK vardera så slog vi till. Då vi även kunde boka dessa via en OTA där jag hade en voucher som gick att använda så landade vi på väldigt bra priser (ca 7500 SEK/person) för en resa som genererar 20 800 Eurobonuspoäng per person. Behövde visserligen positioneringsflighter till Oslo men då det kunde göras i samband med jobb så var det inget problem.

Ingen idé att beskriva den korta positioneringsflygningen till Oslo. Var en händelsefattig flygning med SAS i Go. Då vi behövde arbeta lite i Oslo så hade vi en dag med arbete där men hann med lite bra kaffe, mat och öl.

Kaffe intogs på Tim Wendelboe (som alla som är kaffeintresserade känner till), Solberg&Hansens (Solberg&Hansen rostade tidigare kaffe åt Espresso House och rostar även det mesta åt Kaffebrenneriet i Norge) show room i Mathallen i Oslo samt Fugelen (cafe på dagen, cocktailbar på kvällen och även möbelbutik). Förvånande nog så var Solberg&Hansens kenyanska kaffe solklar vinnare. Hos Tim W verkade de något stressade och Fugelen har jag varit svajig kvalitet länge, deras Tokyo-café är mycket bättre.
Visa bifogad bild 95161 Visa bifogad bild 95163 Visa bifogad bild 95164 Visa bifogad bild 95162

Middag på väldigt trevliga restaurang Brutus. Bra mellanrätter av hög kvalitet och bra utbud av naturviner. Kan starkt rekommenderas. De hade även väldigt bra nivå på servicen. Avslutade kvällen med lite öl på Amundsen Bryggeri, var kanske inte något fel på det men var inte särskilt trevligt ställe och priserna var även i högsta laget. Av vi testade så gillade jag Amundsen Every Day Hero bäst.

Visa bifogad bild 95171 Visa bifogad bild 95170 Visa bifogad bild 95167
Visa bifogad bild 95168 Visa bifogad bild 95169 Visa bifogad bild 95166
Visa bifogad bild 95165
Ska bli en trevlig morgonläsning detta! Du vinner i alla fall i fotografering, sjukt snygga bilder! :)

Efter en natt i Oslo så var det dags att ta flygtåget. Det höll i sin inte så imponerande pålitlighet genom att vara drygt 20 min försenat (på vägen in till stan var det ca 10 min). Tyvärr var garantin ganska dålig jämfört med Arlanda Express så man får bara ersättning om man missar flyget pga av förseningen (och man varit ute i tillräckligt god tid).

I Oslo så noterade vi att TP761 som vanligt var sen. Den var 20 min sen ankommande och 30 min sen planerad avgång, med MCT på 60 min i LIS och vår initiala tid för byte på 80 min så var vi lite oroliga. Stämde av med personal vid incheckning om de redan ville omboka oss men de försäkrade oss om att det inte skulle vara något problem att hinna anslutningen i Lissabon. Mer om detta senare men vi hängde ett tag i loungen och åt lite lätt mat.

Visa bifogad bild 95209

De körde en ordnad priority boarding där bara de som faktiskt hade rätt till priority boarding tilläts boarda första. Sätena är standard ekonomiklassäten men med tomt mittensäte. Vi hade 1A och 1C, brukar föredra rad 2 men var helt fullt i business redan när vi bokade. Nu visade det sig vara bra att ha platserna längst fram så man fick välja mat först. Personalen var väldigt trevlig och på hugget. Vi fick direkt när vi var i luften fråga om vi ville ha något att dricka. Tackade ja till ett glas portugisiskt mousserande. Relativt trevlig, ingen champagne men gjorde med traditionella metoden.

Visa bifogad bild 95212

Visa bifogad bild 95211
Visa bifogad bild 95210

Fanns två val av varmrätter, vi valde både köttet och detsamma gjorde de övriga 2 personerna på rad 1. Det innebar att de som satt på rad 2 inte fick välja utan fick nöja sig med det som fanns kvar. Jag var positivt överraskad över den bra kvaliteten på maten, biffen var lätt rosa inne och smakade bra. Servicen var genomgående bra och alert. De höll bra koll på att gardinen var stängd och tillät ej ekonomiklasspassagerar att använda toaletten fram.

Visa bifogad bild 95214
Visa bifogad bild 95213

När vi började närma oss Lissabon kom en av flygvärdinnorna och sa att vi inte kommer hinna med vår anslutning, jag blev lite förvånad och undrade om det verkligen stämde då vi snackat med personal innan avgång. Pursern visste inte något mer utan rekommenderade att prata med personal när vi kom fram.

Vi fick inte gate arrival så var tvungna att åka buss en ganska lång bit. När vi kom fram till terminalen så hade vi fortfarande en hel del tid kvar att nå gaten och såg att det inte var någon kö alls till passkontrollen så kändes görbart. Vi fångades dock direkt av personal från TAP som förklarade att vi var ombokade till morgondagens flight (24h senare), de hade flyttat oss från den aktuella flighten så även om vi hade kunnat hinna så sa de att de platserna nu var borta. Gav mig lite känsla av att de hade överbokat och inte var så ledsna att de kunde hitta ett sätt att få av oss. De förklarade även att det var extraordinära skäl då förseningen enligt dem berodde på ”airport restrictions” i Lissabon. Försöket att få ersättning från TAP är nu efter hemkomst igång, känslan från vad man läst från andra är att det inte är lätt så får väl se om man måste ta hjälp med det.

De försökte lägga in oss på ett sunkigt flygplats hotell vilket vi inte ville. Vi var inte heller pigga på att de valt att inte boka oss på nästa flight till New York (utan nästa TAP-flight) så blev tvungna att ta oss till deras transferdesk. De har en ganska dåligt markerad prioritetskö så ställde oss där vilket då gick snabbt (var en person före oss) – priokön uppskattades helt klart inte av de ganska många personer som stod i vanliga kön. Det var en person som till och med började skrika och härja med den person som var före oss i kön. TAPs personal försökte hantera det, oklart för mig vad som sades då det var på portugisiska men lugnade ned sig efter ett tag. Kan dock förstå irritationen då det var 2 personer som hanterade allt i transfercentret och om det stod någon i priokön så togs de först.

När vi kom fram till agenten i transferdesken så var första beskedet att det inte fanns några andra alternativ. Van vid den attityden så drog jag upp ett antal alternativ som fanns tillgängliga och visade och nämnde att de ska få fram oss så fort som möjligt. De gick då med på att boka in oss på Uniteds flight som landar drygt 6h tidigare än TAPs egen flight. Diskussionerna om hotell var svårare, de sa att de bara arbetar med ett hotell så oavsett om det finns lediga rum någon annanstans så kan de inte boka det. De sa dock att vi kan boka något annat själva och sen kräva ersättning för det. Då vi inte vill bo ut vid flygplatsen så bokade vi något eget. Hade velat bo på Sofitel men tyckte det var något dyrt (även om det ska ersättas av TAP så skulle jag ha viss förståelse om de skulle invända mot den kostnaden) med €400 per natt så blev Pestana CR7 för €180 per natt.
Vilka ”stjärnor”

Dagen efter så var det äntligen dags för oss att komma iväg på sista sträckan mot NYC med United. Hade som nämnts tidigare noterat att vi inte kunde checka in online vilket i sig var ett dåligt tecken. Precis som jag misstänkte hade vi lyckats få SSSS på våra boardingpass. Fick ägna en stund vid första kontrollen att förklara varför det bokats så sent, visa bokningsbekräftelse på återresa och svara på en massa andra frågor. De undrade t ex om en resa jag gjorde förra hösten då jag åkte till Chicago fre-sön, de tyckte det var misstänkt men nöjde sig efter en stund med att jag åkte dit för att äta på restaurang, kolla på (amerikansk) fotboll och för att få bonuspoäng.

Fick sen en grundlig genomgång av allt handbaggage vid gaten. Det var dock inte lika omfattande som om man åker på det när man åker från USA så det tog totalt kanske 15-20 min extra men innebar att vi kom ombord sist i business. Plus till United att de trots allt har kvar separata rader vid boarding så kunde gå direkt upp till disken utan att behöva tränga oss igenom alla i economy. Det var länge sedan jag åkte United i business class, detta var nyare kabin än senast men fortfarande inte den absolut nyaste Polaris-kabinen. Det funkade dock ganska bra när man var 2 som reser tillsammans men det är 2-2-2 konfiguration så inte optimalt om man reser ensam och får fönsterplats då man inte har gångaccess då. Stolen var ganska bekväm i sittläget men trång när man fäller den (dock full-flat) och då är ingen av oss superstora men jag hade problem att få plats med fötterna i utrymmet och fick verkligen anstränga mig för att hitta ett läge att sova i, det kändes mer trångt än t ex Thai som jag tyckt har lite trånga säten. Nu var det inte en nattflight så störde mig inte så mycket då jag bara behövde sova någon timme nu. Inte fullt övertygad av Spiderman-samarbetet för necessären men den innehöll de basics som man behöver.

IMG_3596.jpg
IMG_3595.jpg

Det som dock överraskade väldigt positivt var servicen. Väldigt uppmärksam service och fantastiskt trevlig och kunnig. Det förgyllde verkligen resan och var en överraskning jämfört med vad jag tidigare upplevt från amerikanska bolag. Minus att de inte serverar champagne på marken utan annat bubbel, har numera lärt mig att fråga specifikt innan även om de säger champagne – nu kallade de det italian champagne som serverades på marken så var ganska klart vad det var så valde vatten innan vi lyfte.

FullSizeRender (9).jpg

Väl uppe i luften fick vi dock snabbt champagne och något värmda nötter. Även maten var förvånansvärt bra, inte fantastisk men fullt ätbar och den kyckling jag åt höll bra kvalitet och pastans som Mrs MtheC åt (och jag smakade) var också trevlig. Desserten var inte så kul men glassen var i alla fall god men deras macarons höll inte samma klass som de som t ex Eva Air serverade när jag flög med dem från Paris. De serverade även bra champagne (Ayala) och även de andra vinerna höll bättre nivå än jag hade väntat mig. Den österrikiska Grünern var riktigt bra liksom den röda från Loire. Måltiden man fick innan vi landade var så där men jag valde nog fel där, tog någon form av hamburgare men borde tagit deras no-bean chili.

IMG_3604.jpg

IMG_3600.jpg
IMG_3601.jpg
IMG_3603.jpg
IMG_3605.jpg

IMG_3608.jpg

Ankomsten till Newark var extremt smidig, tog 10 min från att vi landat till dess att vi stod utanför flygplatsen. Ingen väntetid alls någonstans vilket var skönt att efter lite motgångar tidigare under resan i alla fall få saker som flöt på direkt. Trots att jag varit i New York under sommaren tidigare så var hettan ändå överrasakande, 36 grader när vi landade med härligt hög luftfuktighet men skönt att kommit fram. Vi skulle egentligen (om vi hållit den ursprungliga bokningen) kommit till JFK så hade inte riktigt kollat upp transporterna från Newark men kollade snabbt google maps och såg att bussen i princip är lika snabb som taxi och avsevärt snabbare än tåg. Så blev bussen från Newark och till Bryant Park och två kvarters promenad till vårt första hotell i New York för denna resa.

Accor är en av de kedjor jag fokuserar på vilket gör att alternativen är få i USA. Kollade innan resan runt lite och var inne på att boka utanför kedjorna men då körde Accor en av sina så kallade Super Sales så fick tag på bra pris på Sofitel och Novotel i New York. Första hotellet var Sofitel, jag har bott på det tidigare och visste därmed att jag inte ska förvänta mig normal Sofitel-standard utan avsevärt sämre. Hotellet i sig är ganska trött och i behov av renovering av rummen men de är av ganska ok storlek.

Den dåliga servicen var jag dock inte beredd på, kändes som man störde personalens samtal med varandra (på franska, verkade vara många från Frankrike som jobbade här) när man kom. Inget tal om att hälsa en välkommen eller ge en indikation på att man är uppskattad som frekvent gäst hos Accor. Jag visste att hotellet var i princip fullbokat så ok att de inte ger uppgradering men de bättre hotellen brukar säga något om det. Fick inte heller något välkomstbrev eller drinkvouchers, frågade dock inte om det då det relativt ofta ligger på rummet. Inget alls i rummet, ska även få welcome gift som platinum-medlem. Ringde ner till receptionen, ingen svarar så får gå ner – får drinkvouchers, ingen ursäkt och löfte om att welcome gift, brev etc ska komma (det kommer aldrig under hela vistelsen).

Det jag dock uppskattar med hotellet är frukosten, den serveras i deras restaurang och det är bara a la carte, ingen buffet och genomgående bra kvalitet. Servicen där höll bra klass och det fanns ett 20-tal rätter att välja på så man kunde variera sig ganska bra. Kaffet var till och med drickbart (i alla fall om man hällde mjölk i) och de erbjöd några alternativ på färskpressade juicer. Kan även nämna att hotellchefen hörde av sig efter vistelsen efter att ha läst min ärliga feedback i deras enkät de skickade ut. Hanterade det väldigt bra och gav, utan att jag begärt det, bra kompensation i form av poäng.

Dag 1 gav också tid för att dricka en del kaffe (ni kommer se några återkommande teman här…). Första stoppet var Gregory’s på samma gata, lyckades på något sätt glömma att ta ett foto där. Det är dock en ganska bra kedja med kvalitet på kaffet i linje med vad man får från Espresso House/Johan&Nyström i Sverige. Ganska många av de mini-kedjor som finns i USA håller den ganska acceptabla kvaliteten men det saknas tyvärr riktigt bra ställen. I en stad av New Yorks storlek så borde det finnas utrymme för mer ställen som håller toppklass, som det är nu har det snarast blivit sämre (med toppen) men bredden är bättre då man i princip i varje kvarter kan hitta någon kedja som är helt ok, tänker t ex Grumpy, Joe, Blue Bottle, Bluestone Lane, Partners (fd Toby’s Estate), Stumptown, Intelligentsia, Birch Coffee, Irving Farm, Culture Espresso.

Vi satt oss sedan ned på Birch Coffee efter en promenad närmare middagsdestinationen. Birch körde väldigt bra Kyoto style cold brew, var extremt koncentrerad smak men väldigt bra. Personalen ville heller inte servera den med is (då det späder ut när det smälter och den ska vara kall men iskall) och bad mig prova utan först, de hade helt rätt så får ge dem att de vet vad de sysslar med.

IMG_3609.jpg
IMG_3613.jpg

Vi hade inget bokat för kvällen utan hade siktat in oss på ett försök att knipa en av walk-in platserna på Eleven Madison Park så var där när de öppnade och det gick galant. Har redan skrivit lite om det besöket här. Kortfattat så är maten fantastisk och de har en riktigt bra vinlista. Uppskattar även att dricksen är inkluderad i priserna och de accepterar inte ens dricks om man vill ge det.

IMG_3615.jpg
IMG_3616.jpg
IMG_3620.jpg
IMG_3623.jpg
IMG_3624.jpg
FullSizeRender (11).jpg
IMG_3626.jpg
IMG_3627.jpg
IMG_3630.jpg
FullSizeRender (12).jpg
IMG_3632.jpg

Satt och åt i baren och kom i samspråk med kvinnan som satt och åt bredvid oss. Amerikaner är ju ofta sociala så är alltid trevligt och enkelt att småprata med dem. Hon hade även väldigt intressant jobb så pratade både jobb och mat och vin. Hade så trevligt att vi bjöd med henne till nästa ställe för cocktails, det blev ett besök på Dear Irving. De serverar bra cocktails i trevlig miljö men blev lite chockad av att de ville ha lika mycket för en flaska med mineralvatten (0,5 l för $18) som för en cocktail.

FullSizeRender (14).jpg
IMG_3636.jpg

Det kändes efter det som att det räckte för dag 1 så vi tog sen en promenad på dryga 30 min tillbaka till hotellet.

Som tur var hade vi en del alternativ vad gäller ställen vi vill gå ut och äta på så vi hade redan på flygplatsen bokat bord på en av mina favoritrestauranger i Lissabon, Os Gazeteiros. Vi hade inte så mycket tid så direkt efter att vi kommit till hotellet så promenerade vi upp till restaurangen. De har en fast meny varje kväll, 5 rätter för €35 och om man vill ha matchande viner så är €30. De har alltid fantastisk mat och bra vinlista med fokus på biodynamiskt, naturvin och ekologiskt. Kan starkt rekommenderas om man gillar lite mer spännande vinutbud och mat med fokus på närproducerat.

Såg så spännande ut, så att jag la en förfrågan om bokning i slutet av september!

Jag fattar fortfarande inte att folk kan dricka det, är verkligen för folk som inte gillar bra kaffe men är imponerad över att Nestlé lyckats med marknadsföringen så att de kan sälja riktigt dåligt kaffe till enorma överpriser.
Grym reserapport och jag gillar verkligen upplägget, mat och dryck, men inte bara alkoholhaltiga drycker utan även kaffe.

När det gäller Nespresso så kan man väl säga att Nestlé har lyckats lika bra med sin marknadsföring som de som förespråkar naturviner ;).

Grym reserapport och jag gillar verkligen upplägget, mat och dryck, men inte bara alkoholhaltiga drycker utan även kaffe.

När det gäller Nespresso så kan man väl säga att Nestlé har lyckats lika bra med sin marknadsföring som de som förespråkar naturviner ;).
Tackar! Hade väl dock kanske mer använt bag in box-vin som en liknelse :) Däremot kan jag hålla med om att det numera kommer ut en hel del som är dåligt och det ursäktas med att det är naturvin.

Accor är en av de kedjor jag fokuserar på vilket gör att alternativen är få i USA. Kollade innan resan runt lite och var inne på att boka utanför kedjorna men då körde Accor en av sina så kallade Super Sales så fick tag på bra pris på Sofitel och Novotel i New York. Första hotellet var Sofitel, jag har bott på det tidigare och visste därmed att jag inte ska förvänta mig normal Sofitel-standard utan avsevärt sämre. Hotellet i sig är ganska trött och i behov av renovering av rummen men de är av ganska ok storlek.

Den dåliga servicen var jag dock inte beredd på, kändes som man störde personalens samtal med varandra (på franska, verkade vara många från Frankrike som jobbade här) när man kom. Inget tal om att hälsa en välkommen eller ge en indikation på att man är uppskattad som frekvent gäst hos Accor. Jag visste att hotellet var i princip fullbokat så ok att de inte ger uppgradering men de bättre hotellen brukar säga något om det. Fick inte heller något välkomstbrev eller drinkvouchers, frågade dock inte om det då det relativt ofta ligger på rummet. Inget alls i rummet, ska även få welcome gift som platinum-medlem. Ringde ner till receptionen, ingen svarar så får gå ner – får drinkvouchers, ingen ursäkt och löfte om att welcome gift, brev etc ska komma (det kommer aldrig under hela vistelsen).

Det jag dock uppskattar med hotellet är frukosten, den serveras i deras restaurang och det är bara a la carte, ingen buffet och genomgående bra kvalitet. Servicen där höll bra klass och det fanns ett 20-tal rätter att välja på så man kunde variera sig ganska bra. Kaffet var till och med drickbart (i alla fall om man hällde mjölk i) och de erbjöd några alternativ på färskpressade juicer. Kan även nämna att hotellchefen hörde av sig efter vistelsen efter att ha läst min ärliga feedback i deras enkät de skickade ut. Hanterade det väldigt bra och gav, utan att jag begärt det, bra kompensation i form av poäng.

Dag 1 gav också tid för att dricka en del kaffe (ni kommer se några återkommande teman här…). Första stoppet var Gregory’s på samma gata, lyckades på något sätt glömma att ta ett foto där. Det är dock en ganska bra kedja med kvalitet på kaffet i linje med vad man får från Espresso House/Johan&Nyström i Sverige. Ganska många av de mini-kedjor som finns i USA håller den ganska acceptabla kvaliteten men det saknas tyvärr riktigt bra ställen. I en stad av New Yorks storlek så borde det finnas utrymme för mer ställen som håller toppklass, som det är nu har det snarast blivit sämre (med toppen) men bredden är bättre då man i princip i varje kvarter kan hitta någon kedja som är helt ok, tänker t ex Grumpy, Joe, Blue Bottle, Bluestone Lane, Partners (fd Toby’s Estate), Stumptown, Intelligentsia, Birch Coffee, Irving Farm, Culture Espresso.

Vi satt oss sedan ned på Birch Coffee efter en promenad närmare middagsdestinationen. Birch körde väldigt bra Kyoto style cold brew, var extremt koncentrerad smak men väldigt bra. Personalen ville heller inte servera den med is (då det späder ut när det smälter och den ska vara kall men iskall) och bad mig prova utan först, de hade helt rätt så får ge dem att de vet vad de sysslar med.

Visa bifogad bild 95329 Visa bifogad bild 95328

Vi hade inget bokat för kvällen utan hade siktat in oss på ett försök att knipa en av walk-in platserna på Eleven Madison Park så var där när de öppnade och det gick galant. Har redan skrivit lite om det besöket här. Kortfattat så är maten fantastisk och de har en riktigt bra vinlista. Uppskattar även att dricksen är inkluderad i priserna och de accepterar inte ens dricks om man vill ge det.

Visa bifogad bild 95340 Visa bifogad bild 95339 Visa bifogad bild 95338 Visa bifogad bild 95337 Visa bifogad bild 95336 Visa bifogad bild 95335 Visa bifogad bild 95334 Visa bifogad bild 95333 Visa bifogad bild 95332 Visa bifogad bild 95331 Visa bifogad bild 95330

Satt och åt i baren och kom i samspråk med kvinnan som satt och åt bredvid oss. Amerikaner är ju ofta sociala så är alltid trevligt och enkelt att småprata med dem. Hon hade även väldigt intressant jobb så pratade både jobb och mat och vin. Hade så trevligt att vi bjöd med henne till nästa ställe för cocktails, det blev ett besök på Dear Irving. De serverar bra cocktails i trevlig miljö men blev lite chockad av att de ville ha lika mycket för en flaska med mineralvatten (0,5 l för $18) som för en cocktail.

Visa bifogad bild 95342 Visa bifogad bild 95341

Det kändes efter det som att det räckte för dag 1 så vi tog sen en promenad på dryga 30 min tillbaka till hotellet.
Vad kosta maten?

Vad kosta maten?
Om man äter i baren så kan man välja på en förkortad avsmakningsmeny på 5 rätter för $175 (ink skatt och dricks) eller a la carte. I matsalen är det hela avsmakningsmenyn på 8-10 rätter för $335. Sen är det ju lite andra små amuse bouche some det bjuds på utöver det.

Vin tillkommer, tror vinpaket i baren gick på $95 och i matsalen $175 men inte helt säker då vi inte beställde det.

Är dock inte helt billigt då man får räkna med drygt $1000 för 2 personer om man kör hela menyn i matsalen men gott är det :) Baren är dock trevlig och vill man bara få en känsla för det så kan man gå in och äta en rätt och dricka ett glas.

Toppen