Accor är en av de kedjor jag fokuserar på vilket gör att alternativen är få i USA. Kollade innan resan runt lite och var inne på att boka utanför kedjorna men då körde Accor en av sina så kallade Super Sales så fick tag på bra pris på Sofitel och Novotel i New York. Första hotellet var Sofitel, jag har bott på det tidigare och visste därmed att jag inte ska förvänta mig normal Sofitel-standard utan avsevärt sämre. Hotellet i sig är ganska trött och i behov av renovering av rummen men de är av ganska ok storlek.
Den dåliga servicen var jag dock inte beredd på, kändes som man störde personalens samtal med varandra (på franska, verkade vara många från Frankrike som jobbade här) när man kom. Inget tal om att hälsa en välkommen eller ge en indikation på att man är uppskattad som frekvent gäst hos Accor. Jag visste att hotellet var i princip fullbokat så ok att de inte ger uppgradering men de bättre hotellen brukar säga något om det. Fick inte heller något välkomstbrev eller drinkvouchers, frågade dock inte om det då det relativt ofta ligger på rummet. Inget alls i rummet, ska även få welcome gift som platinum-medlem. Ringde ner till receptionen, ingen svarar så får gå ner – får drinkvouchers, ingen ursäkt och löfte om att welcome gift, brev etc ska komma (det kommer aldrig under hela vistelsen).
Det jag dock uppskattar med hotellet är frukosten, den serveras i deras restaurang och det är bara a la carte, ingen buffet och genomgående bra kvalitet. Servicen där höll bra klass och det fanns ett 20-tal rätter att välja på så man kunde variera sig ganska bra. Kaffet var till och med drickbart (i alla fall om man hällde mjölk i) och de erbjöd några alternativ på färskpressade juicer. Kan även nämna att hotellchefen hörde av sig efter vistelsen efter att ha läst min ärliga feedback i deras enkät de skickade ut. Hanterade det väldigt bra och gav, utan att jag begärt det, bra kompensation i form av poäng.
Dag 1 gav också tid för att dricka en del kaffe (ni kommer se några återkommande teman här…). Första stoppet var Gregory’s på samma gata, lyckades på något sätt glömma att ta ett foto där. Det är dock en ganska bra kedja med kvalitet på kaffet i linje med vad man får från Espresso House/Johan&Nyström i Sverige. Ganska många av de mini-kedjor som finns i USA håller den ganska acceptabla kvaliteten men det saknas tyvärr riktigt bra ställen. I en stad av New Yorks storlek så borde det finnas utrymme för mer ställen som håller toppklass, som det är nu har det snarast blivit sämre (med toppen) men bredden är bättre då man i princip i varje kvarter kan hitta någon kedja som är helt ok, tänker t ex Grumpy, Joe, Blue Bottle, Bluestone Lane, Partners (fd Toby’s Estate), Stumptown, Intelligentsia, Birch Coffee, Irving Farm, Culture Espresso.
Vi satt oss sedan ned på Birch Coffee efter en promenad närmare middagsdestinationen. Birch körde väldigt bra Kyoto style cold brew, var extremt koncentrerad smak men väldigt bra. Personalen ville heller inte servera den med is (då det späder ut när det smälter och den ska vara kall men iskall) och bad mig prova utan först, de hade helt rätt så får ge dem att de vet vad de sysslar med.
Visa bifogad bild 95329 Visa bifogad bild 95328
Vi hade inget bokat för kvällen utan hade siktat in oss på ett försök att knipa en av walk-in platserna på Eleven Madison Park så var där när de öppnade och det gick galant. Har redan skrivit lite om det besöket
här. Kortfattat så är maten fantastisk och de har en riktigt bra vinlista. Uppskattar även att dricksen är inkluderad i priserna och de accepterar inte ens dricks om man vill ge det.
Visa bifogad bild 95340 Visa bifogad bild 95339 Visa bifogad bild 95338 Visa bifogad bild 95337 Visa bifogad bild 95336 Visa bifogad bild 95335 Visa bifogad bild 95334 Visa bifogad bild 95333 Visa bifogad bild 95332 Visa bifogad bild 95331 Visa bifogad bild 95330
Satt och åt i baren och kom i samspråk med kvinnan som satt och åt bredvid oss. Amerikaner är ju ofta sociala så är alltid trevligt och enkelt att småprata med dem. Hon hade även väldigt intressant jobb så pratade både jobb och mat och vin. Hade så trevligt att vi bjöd med henne till nästa ställe för cocktails, det blev ett besök på Dear Irving. De serverar bra cocktails i trevlig miljö men blev lite chockad av att de ville ha lika mycket för en flaska med mineralvatten (0,5 l för $18) som för en cocktail.
Visa bifogad bild 95342 Visa bifogad bild 95341
Det kändes efter det som att det räckte för dag 1 så vi tog sen en promenad på dryga 30 min tillbaka till hotellet.