Amex har väl tröttnat på att folk har haft billighetskortet bara för att värva ifrån och aldrig omsatt några pengar själva.
Hänger inte med i logiken där. Värvarens omsättning har väl inget att göra med saken egentligen?
Exempel: Person A har ett SAS amex classic och använder det ytterst sparsamt. Dvs A genererar inte intäkter till Amex varken via årsavgift eller omsättning.
Person B har ett Sas Amex elite och använder det rikligt. Dvs B genererar intäkter till Amex både via årsavgift och omsättning.
A och B värvar vars en vän till ett elit-kort. Varför är As värvning per automatik värd mindre, bara för att A spenderar mindre?!
Om du menar att nya kunder som värvas av kundtyp A alltid är av lägre "kvalitet", dvs mindre lönsamma så tror jag att du är ute på svag is.
Om problemet är olönsamma värvningar har det liten effekt att försämra villkoren för värvare av typ A. A kan ju antingen reagera genom att värva färre eftersom det inte är lönsamt eller att värva ännu fler för att kompensera sig för den lägre belöningen. Båda sakerna dåliga för Amex. Mer effektivt att t.ex. höja spendkrav och senarelägga utbetalningen av bonus till den värvade, så att värvade skräpkunder (oavsett vem som värvar dem!) kostar mindre.
Undrar också om du menar att det är bättre för Amex att kundtyp A fokuserar på att värva till det billigare kortet? Det är ju vad som kommer att hända, eftersom belöningen är samma och det är enklare att värva till ett billigt kort.