Senaste nytt

Sommarerbjudande - Värva till Amex Platinum och få 500 000 MR-poäng

Tomas E

Medlem
Jag tänker att det som är länkat som villkor från ens egen "värva en vän"-sida är standard-villkor och att de missat eller inte brytt sig om att länka specifika villkor för just denna kampanjen.
Nej, det kan väl inte stämma eftersom det står 500 kMR för värvning från Platinum? Annars är det väl 200 kMR?
 

intuition

Medlem
När man värvar från SAS-kortet står det dessutom
"Ditt kort måste vara anslutet till Membership Rewards."
så det är ju definitivt ett copy/paste fel.
 

Canadien

Medlem
Illa dock att de verkar tagit bort differentieringen på korttyp för värvaren inom "SAS-korten". Tidigare fick en Premiumkund t ex 18k om man värvade en Elite, nu är det 12k rakt över. Detta nåste vara nytt.
 

igelkotten

Medlem
Amex har väl tröttnat på att folk har haft billighetskortet bara för att värva ifrån och aldrig omsatt några pengar själva.

Amex i Storbritannien ligger lite "före" vad gäller begränsningar, säkert för att det finns fler personer som har gameat systemet där. T ex så är värvningsbonus en fast summa beroende på kortinnehavarens kort (som Amex Sverige ev tycks göra nu), samt ett maxbelopp i värvningsbonus man kan få per år (kanske blir nästa enhancement). Dessutom kan man tex inte bli värvad till BA-kortet om man haft det de senaste två åren. Så nog finns det fler begränsningar svenska Amex har i sin playbook från sina kollegor i UK.
 

Canadien

Medlem
Vill minnas att Amex Sverige hade ett värvningstak tidigare också. Får hoppas de håller sig borta från det vapnet
 

mackan33

Medlem
Maxbelopp känns orimligt, däremot att värvningstagaren betalar x antal månadsavgifter tycker jag är rimligt.
Bättre med bra bonus till de som nyttjar det ”korrekt” än att skyffla poäng till de som säger upp snarast möjligt. Amex vet väl precis vad som är bäst för dem, så varför gissar jag tänker jag nu…
 

intuition

Medlem
Amex har väl tröttnat på att folk har haft billighetskortet bara för att värva ifrån och aldrig omsatt några pengar själva.
Hänger inte med i logiken där. Värvarens omsättning har väl inget att göra med saken egentligen?

Exempel: Person A har ett SAS amex classic och använder det ytterst sparsamt. Dvs A genererar inte intäkter till Amex varken via årsavgift eller omsättning.
Person B har ett Sas Amex elite och använder det rikligt. Dvs B genererar intäkter till Amex både via årsavgift och omsättning.

A och B värvar vars en vän till ett elit-kort. Varför är As värvning per automatik värd mindre, bara för att A spenderar mindre?!
Om du menar att nya kunder som värvas av kundtyp A alltid är av lägre "kvalitet", dvs mindre lönsamma så tror jag att du är ute på svag is.

Om problemet är olönsamma värvningar har det liten effekt att försämra villkoren för värvare av typ A. A kan ju antingen reagera genom att värva färre eftersom det inte är lönsamt eller att värva ännu fler för att kompensera sig för den lägre belöningen. Båda sakerna dåliga för Amex. Mer effektivt att t.ex. höja spendkrav och senarelägga utbetalningen av bonus till den värvade, så att värvade skräpkunder (oavsett vem som värvar dem!) kostar mindre.


Undrar också om du menar att det är bättre för Amex att kundtyp A fokuserar på att värva till det billigare kortet? Det är ju vad som kommer att hända, eftersom belöningen är samma och det är enklare att värva till ett billigt kort.
 

Jonas C

Medlem
Vet inte om detta är helt on topic, men man får ju 500k MR-poäng om man skaffar platinum nu och enligt denna sida konverteras det enligt 1/1 och inte 16/1 från MR till Eurobonus.

Är det bara en gammal eller felaktig länk? Samma sida fast på svenska säger 16/1

SAS EuroBonus - Transfer Points Membership Rewards®
Länken är till Amex UK som har ett helt annat poängsystem än svenska Membership Rewards.
 
Toppen