Senaste nytt

Sommarerbjudande - Värva till Amex Platinum och få 500 000 MR-poäng

Big Birger

Medlem
Jag fick en avisering i telefonen från "American Express Experiences" om detta. Och när jag loggar in på Amex webb möttes jag av denna ruta.

upload_2021-6-22_14-24-44.png


Spenderingskravet är 45 000 kr för att mottagaren ska få sin belöning.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Det finns flera aspekter av den här kampanjen som jag tror är nya: urvalet av kort och antalet poäng för båda parter verkar vara beroende av värvarens kort och bara delvis av den värvades kortval! Även spenderingskravet varierar.

Jag har ett Amex Platinum och ett SAS Amex Premium. Om jag värvar till Amex Platinum från mitt eget Amex Platinum gäller:
  • Jag får: "500 000 Amex-poäng så snart din väns ansökan är godkänd"
  • Den värvade får: "500 000 Amex-poäng efter en spendering om 45 000 kronor under sina första 3 månader som kortmedlem"
Om jag däremot värvar till Amex Platinum från SAS Amex Premium gäller:
  • Jag får: "12 000 EuroBonus Extrapoäng så snart din väns ansökan är godkänd"
  • Den värvade får: "200 000 Amex-poäng efter en spendering om 20 000 kronor under sina första 3 månader som kortmedlem."
Vid värvning från Amex Platinum finns tydligen bara Platinum och Elite att välja på inom ramen för kampanjen, d.v.s. bara kort "på samma nivå". Vid värvning från Amex Premium är urvalet Gold, Platinum, Premium och Elite, d.v.s. kort på samma nivå eller högre. Och för respektive kort är värvningspremien den samma oavsett vilket kort den värvade väljer!

Det spontana intrycket är då förstås att det är bättre för alla inblandade att värva från ett Platinum-kort p.g.a. högre bonus, men det är ju inte 100% säkert att villkoren passar alla. Om den värvade är osäker på att klara det högre spenderingskravet kan ju den "enklare" värvningslänken vara lämpligare, och den ger ju dessutom möjlighet att välja billigare kort.

Är det bara jag som tycker att det just blev lite rörigt? :confused:
 
Last edited:
Det här erbjudandet dök upp i min app (vanliga, ej Experiences) några veckor innan jag fick mailet och not från Experiences.
 

intuition

Medlem
...
Om jag däremot värvar till Amex Platinum från SAS Amex Premium gäller:
  • Jag får: "12 000 EuroBonus Extrapoäng så snart din väns ansökan är godkänd"
  • Den värvade får: "200 000 Amex-poäng efter en spendering om 20 000 kronor under sina första 3 månader som kortmedlem."
...
Intressant, om jag testar min värvningslänk från ett SAS Amex premium och väljer Platinum som kort så får jag upp att den värvade får 500 000 MR poäng efter 45 000 spend.
Dvs den som får inbjudan får en annan uppsättning villkor än de villkor du länkat (och som jag också ser som värvare).
DET är rörigt!



Din observation om att värvning bara gäller "kort på samma nivå" stämmer, men där tror jag att det hände redan för en tid sedan. I en annan tråd konstaterades det att man inte fick fram SAS amex classic om värvaren hade ett premium. Går inte att värva till gratiskort hos Amex längre? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Intressant, om jag testar min värvningslänk från ett SAS Amex premium och väljer Platinum som kort så får jag upp att den värvade får 500 000 MR poäng efter 45 000 spend.
Aha, då kanske det är klipp- och klistrafel i villkoren? Jag kollade inte värvningslänken direkt utan gick in och kollade villkoren, som jag länkade i mitt inlägg.
 

intuition

Medlem
Aha, då kanske det är klipp- och klistrafel i villkoren? Jag kollade inte värvningslänken direkt utan gick in och kollade villkoren, som jag länkade i mitt inlägg.
Jag tänker att det som är länkat som villkor från ens egen "värva en vän"-sida är standard-villkor och att de missat eller inte brytt sig om att länka specifika villkor för just denna kampanjen.
Alternativ, och mycket sämre, är att kampanjen skulle kunna vara enbart för värvning platinum-till-platinum, dvs 500k MR faktiskt inte ges för t.ex. SAS Premium-till-platinum-värvning. Den typen av osäkerhet är inget bra.
 
Toppen