Nu hemkommen efter en semester som omfattade,
3 dagar på IC i Saigon, 6 dagar på Salindas Resort på Phu Quoc och sist men inte minst 3 dagar på Sofitel City Centre i Singapore. Kan nämna att jag hade bokat Executive svit på både Sofitel på IC med access till Clublounge, betalade bokningar och inte awards...
Tyvärr så levde inte Sofitel upp till sitt hajpade rykte...
Så jag listar lite plus och minus som stöd för er som jag lägger vikt på detaljer likväl på hotellet som på flyget ...
+ Sviten var modern med sober och kvalitativ inredning, soffa, divan och matbord i ett rum och separat sovrum.
+ Hermes badrumsartiklar
+ Bose Soundbar och sub kopplat till Samsung 60” TV
+ Stort och rymlig badrum med separata delar för WC och dusch.
+ Stora frukostmatsalen var effektiv med ett bra utbud och bra/snabb service.
- Förvirrat mottagande, vi ankom med en Grab och prickades av, bagaget togs om hand som sig bör...
Dock så skickades vi ensamma i en hiss upp till Clubloungen, när vi gick in där så var personalen inte på plats direkt utan det tog några minuter innan någon dök upp.
- Vid rumspresentationen så var vår ”clubvärd” inte helt hemma med de tekniska... och angav bl.a. felaktigt som svar på en direkt fråga från mig att mörkläggningsgardinerna skulle skötas ”för hand”, när det senare visade sig att de var elektroniskt styrda...
- Dåligt tryck i handduschen (ett MÅSTE för fru toer00... bra tryck i handduschen alltå..
)
- Dålig engelska från framför allt den ”kinesiska” delen av personalen.
- Utbudet i loungen var relativt påvert...
- Trots att det officiellt fanns ”A la carte breakfast” att tillgå from kl 11:00 i loungen så hade man varken riktigt bröd eller pålägg när vi kom kl 11:10 (sen ankomst = sen morgon...)
- Långsam frukostservering i loungen, sista morgonen så hade vi bara 30 min på innan vi skulle ta en Grab till flygplatsen. Jag fixade det ekonomiska och min fru skulle beställa kaffe och äggröra samt plocka frukt, bröd, pålägg mm.
Kaffet tog 15 min och äggrörans var vi tvungen att avbeställa pga tidsbrist...
Slutsats, en vanlig normalresenär skulle säkert ha svimmat av lycka... men efter att ha kuskat runt en del i Asien och bl.a bott på både Mandarin Oriental (MO) och Ritz Carlton (RC) i Singapore, RC Hongkong m.fl. Så ser man att ”the devil are in the details”, detaljer där de MO och RC levererar klockrent...